 Afirma dr. Bogdan Jansen, noul Presedinte al Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor, in interviul acordat portalului MedicalManager.ro. El sustine ca a fost creionata strategia institutiei pe termen scurt si mediu, aceasta implicand reorganizarea institutiei si selectionarea colectivului pe criterii obiective, de competenta si profesionalism, dar si repozitionarea Co.N.A.S. in ierarhia sistemului sanitar romanesc.
Afirma dr. Bogdan Jansen, noul Presedinte al Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor, in interviul acordat portalului MedicalManager.ro. El sustine ca a fost creionata strategia institutiei pe termen scurt si mediu, aceasta implicand reorganizarea institutiei si selectionarea colectivului pe criterii obiective, de competenta si profesionalism, dar si repozitionarea Co.N.A.S. in ierarhia sistemului sanitar romanesc.
Dr. Bogdan Jansen considera ca majoritatea masurilor care trebuiesc luate pentru ca spitalele romanesti sa se alinieze standardele europene au ca baza de pornire fondurile alocate si ulterior, depind de onestitatea si priceperea celor implicati in gestionarea lor.
– Care sunt principalele dumneavoastra obiective in noua functie, cea de Presedinte al Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor? 
– Ca la orice schimbare a echipei de management, evident ca „lista cu obiective” e mai stufoasa, iar dorinta nemarturisita este sa reusim macar doua treimi dintre ele. Oricum e dificil de prioritizat cand esti „presat” de urgente si de asteptarile colegilor, iar daca nu te conectezi rapid la realitate, exista riscul ca institutia „sa piarda din altitudine”.
Ca intr-o telenovela, apar zilnic „situatii” nesolutionate de-a lungul timpului, ale caror rezolvari se pot constitui in adevarate probe de concurs pentru specialistii in stiinte juridice, economice sau de resurse umane, insa cu rabdare si tenacitate le vom regla treptat pe toate. Impreuna cu echipa de management, am creionat strategia institutiei pe termen scurt si mediu, iar cea pe termen lung inca se mai „dospeste”, avand doar curajul sa visam la formula ideala.
Proiectul strategiei pe termen scurt si mediu, este axat pe trei directii complementare:
1. Reorganizarea institutiei si selectionarea colectivului pe criterii obiective, de competenta si profesionalism;
2. Repozitionarea institutiei in ierarhia sistemului sanitar romanesc, in respectul atributiilor conferite prin lege si a importantei procesului de evaluare si acreditare;
3. Regandirea si reorientarea criteriilor de evaluare si acreditare a unitatilor sanitare, astfel incat din ianuarie 2016, procesul de acreditare/reacreditare sa se realizeze in baza unor standarde de performanta axate preponderent pe activitatea practica din unitatea respectiva.
Pe structura aceasta se vor grefa deciziile si masurile pe care intentionam sa le punem in practica in urmatorii ani. Rolul nostru este sa sprijinim unitatile sanitare in efortul comun al autoritatilor si al specialistilor din sistem, sa devina comparabile si compatibile la nivelul serviciilor prestate, cu cele din Uniunea Europeana.
– Ce nereguli ati identificat de la preluarea mandatului? 
– Din nefericire, nu pot sa spun ca institutia functioneaza ca un ceasornic elvetian, insa nu sunt deficiente iremediabile, mai ales ca orientarea si modul de aplicare a „normelor si procedurilor” specifice acreditarii unitatilor sanitare, sunt in majoritatea lor de sorginte europeana, cu modele similare in aproape toate statele Uniunii.
Printre situatiile care au generat blocaje in activitatea institutiei, au fost unele controverse legate de procedura de selecţie a membrilor comisiilor de evaluare, serviciile prestate de corpul evaluatorilor au fost gresit contractate, au fost ignorate situaţiile de incompatibilitate în care se aflau unii dintre colaboratori, etc., iar toate acestea au blocat mai bine de 8 luni procesul de evaluare si acreditare.
Daca acest interviu s-ar fi desfasurat in urma cu o luna, as fi fost mai rezervat, insa acum sunt optimist si apreciez că schimbarea decisa de Primul Ministru va determina o regândire de proces si de atitudine la nivelul intregii institutii.
Obiectul de activitate al Co.N.A.S. este mult prea important pentru viitorul sistemului sanitar din Romania, cu impact major asupra evoluţiei calităţii serviciilor prestate, ca sa nu-i acordam toata atentia si competentele noastre, in favoarea noastra a tuturora.
– Cum ati caracteriza starea sistemului de sanatate din Romania? 
– Fara sa intentionez sa jignesc pe cei care se preocupa continuu de sanatatea societatii romanesti, sistemul sanitar reflecta intr-o mare masura starea natiunii; cu alte cuvinte, trece prin aceleasi stari ca populatia pe care o deserveste.
Ca sa nu creez impresia ca am facut doar un joc de cuvinte, am sa exemplific cateva elemente comune: situatia financiara dificila resimtita la nivelul cetateanului, familiei sau comunitatii, se regaseste si la nivelul spitalelor, medicilor de familie, dispensarelor; teama angajatului pentru ziua de maine, o identificam si la nivelul angajatorului, care nu stie daca va avea suficiente resurse financiare sa sustina salariile personalului sau calitatea seviciilor prestate; amalgamul de legi, reguli sau norme uneori contradictorii, care il agaseaza pe cetatean, se regasesc inzecit in proceduri, regulamente, legi, ordine de ministru, decizii ale consiliului local, etc.
La toate acestea se raporteaza sistemul sanitar, cu sincope si multa birocratie, determinand un ritm greoi in aplicarea deciziilor, iar populatia resimte zilnic slabiciunile noastre. 
– In cat timp credeti ca spitalele din Romania s-ar putea alinia standardelor europene? 
– Acest deziderat depinde de multi factori, incepand cu fondurile alocate si diminuarea birocratiei si terminand cu capacitatea noastra de replicare a modelelor consacrate din tarile avansate. Este nesustenabila concurenta cu nivelul statelor occidentale, care nu si-au intrerupt abrupt cresterea economica sau care si-au dezvoltat continuu baza prestatorilor de servicii de sanatate, ca sa nu vorbim de nivelul educatiei sanitare a populatiei sau a responsabilitatilor civice pe care cetateanul de cele mai multe ori le ignora, asteptand ca „statul” sa le rezolve pe toate.
In esenta, majoritatea masurilor care trebuiesc luate, au ca baza de pornire fondurile alocate si ulterior, depind de onestitatea si priceperea celor implicati in gestionarea lor.
Cu siguranta sunt si aspecte care nu costa bani si care tin de comportamentul si determinarea noastra si ma refer in special la atitudinea personalului medical si a pacientilor fata de politicile de sanatate. Schimbarea perceptiei populatiei ca „statul” este obligat sa furnizeze gratuit orice servicii medicale, in special cele de mare performanta, este una din conditiile ca serviciile publice sa asigure „pachetul de baza” pentru toata lumea.
Acestea sunt doar cateva dintre elementele care ne despart de lumea occidentala, asezata si prospera, hotarata sa-si mentina standardul si stacheta in materie de servicii sanitare si sanatatea propriului popor.
Cu siguranta insa, pot sa afirm ca unitatile sanitare private pot mult mai usor sa depaseasca situatiile cu care se confrunta unitatile de stat si acestea sunt cele care se vor racorda cel mai repede la rigorile standardelor europene.

Splaiul Independentei nr.202A,
Sector 6, Bucuresti 060022
Tel.: +40 21 211.52.75
Fax: +40 21 211.51.05
E-mail: info@conas.gov.ro
Reprezentantii mass-media pot adresa întrebari Directiei de Resurse Umane si Comunicare la:
Telefon: 021 211 52 75 – interior 26 sau interior 14
Fax: 021 211 51 05
E-mail persoane de contact: alina.radicenco@conas.gov.ro
Program de lucru: luni-vineri 8.00 – 16.00
Pentru informatii legate de procesul de acreditare va rugam sa ne scrieti la adresa de e-mail (destinat exclusiv spitalelor) : acreditare@conas.gov.ro

