Consiliul Judeţean Mureş a solicitat Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, Ministerului Fondurilor Europene şi Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România să clarifice legislaţia referitoare la taxa pentru deşeuri, ce urmează să intre în vigoare la începutul lunii ianuarie, întrucât aplicarea taxei de 80 lei pe tonă pentru toate deşeurile va dubla tarifele pentru populaţia din rural şi va implica restituirea unor fonduri europene.
Potrivit Biroului de Presă al CJ Mureş, administraţia judeţeană consideră că norma juridică care prevede introducerea taxei de 80 de lei pe tonă de la 1 ianuarie 2017 „nu este clară nici în ceea ce priveşte definirea tipurilor de deşeuri pentru care trebuie plătită această taxă şi nici în ceea ce priveşte definirea persoanelor juridice care au obligaţia de a plăti”.
„Aceste neclarităţi pot induce ideea, greşită din punctul nostru de vedere, că această taxă se va aplica tuturor tipurilor de deşeuri depozitate. În solicitarea trimisă am atras atenţia instituţiilor menţionate că fără o serie de clarificări, aplicarea unei taxe de 80 lei/tonă pentru toate deşeurile încredinţate în vederea eliminării finale prin depozitare creează în mod direct următoarele efecte: creşterea, pentru populaţie, cu 50% în mediul urban şi dublarea în mediul rural a taxelor/tarifelor pentru serviciul de salubrizare; depăşirea pragului de suportabilitate al populaţiei privind plata contravalorii serviciului de salubrizare şi încurajarea depozitărilor nelegale în locuri improprii (dar fără costuri), şi implicit periclitarea mediului înconjurător”, se arată într-un comunicat al CJ Mureş.
De asemenea, în document se arată că, prin aplicarea taxei respective, contractele finanţate prin POS Mediu, cum este şi Depozitul de la Sânpaul construit în cadrul proiectului „Sistem de management integrat al deşeurilor solide în judeţul Mureş, „nu vor mai îndeplini condiţiile impuse în raport cu sustenabilitatea şi ale planurilor de evoluţie a tarifelor, părţi componente ale aplicaţiilor de finanţare aprobate, ceea ce va duce la obligaţia restituirii către Uniunea Europeană a unei părţi din finanţarea primită”.
În acest sens, CJ Mureş a solicitat prorogarea termenului de aplicare a prevederilor Legii nr. 384/2013 privind sursele de venit ale Fondului pentru Mediu până la clarificarea normei juridice sau abrogarea acesteia. „Consiliul Judeţean Mureş a decis să solicite aceste clarificări în urma unei întâlniri la care au participat reprezentanţii tuturor instituţiilor implicate în gestionarea deşeurilor din judeţul Mureş, respectiv Agenţia Judeţeană de Mediu, Garda de Mediu – Comisariatul Judeţean Mureş, administratorul depozitului de deşeuri de la Sânpaul, firma Iridex Group, ADI ‘Ecolect Mureş’. Clarificarea legislaţiei este o urgenţă având în vedere că termenul de 1 ianuarie 2017 este foarte aproape, iar în cursul lunii ianuarie este programată punerea în funcţiune a depozitului de la Sânpaul de către operator, în baza contractului încheiat în luna octombrie”, se mai arată în comunicatul CJ Mureş. AGERPRES