Declara primarul George Scripcaru, intr-un interviu acordat in exclusivitate pentru www.Administratie.ro.
Urban Concept este un program national si international de promovare a proiectelor de dezvoltare urbana moderna in Romania, initiat de Portalul de administratie publica impreuna cu una din cele mai importante companii de pe piata imobiliara din Romania, EURISKO (www.eurisko.ro). Urban Concept reuneste factorii de raspundere si specialistii din administratia publica intr-o platforma de comunicare interactiva ce isi propune sa dezbata solutii si proiecte de modernizare a oraselor din Romania.

In cadrul acestei initiative va prezentam un interviu cu George Scripcaru, Primarul Municipiului Brasov.

– Domnule primar, la sfarsitul anului 2005 ne spuneati ca cele mai importante proiecte de dezvoltare urbana moderna ale Brasovului sunt reabilitarea Centrului Istoric si refacerea Centrului Civic. In ce stadiu se afla acum aceste proiecte?

– Brasovul este unul dintre orasele care are norocul ca o mare parte din fosta cetate sa existe si astazi. Astfel, turistii pot vedea Biserica Neagra, Casa Sfatului (fosta primarie medievala), prima scoala romaneasca, Poarta Ecaterina, iar pe strazile din oras poti intalni brasoveni care locuiesc in cladiri vechi de 4-500 de ani. Pentru a putea pastra in bune conditii acest ansamblu arhitectonic trebuie ca Municipalitatea sa investeasca in intretinerea si infrumusetarea lui.
Pentru a-i da o nota cat mai aproape de vechea cetate, anul acest a fost implementat proiectul de rebilitare a iluminatului public, astfel ca in centru istoric toate corpurile de iluminat si toti stalpi au fost schimati cu unii care sa redea cat mai fidel iluminatul public de la sfarsitul secolului XIX-inceputul secolului XX.
Din punct de vedere al reabilitarii strazilor si circulatiei, anul acesta au fost finalizate lucrarile de reparare a strazi Republicii (strada principala din centru istoric), care este o strada pietonala. Totodata, s-a interzis accesul auto pe anumite strazi din centrul istoric. Pe trotuarele strazilor care au fost reabilitate in acest an, a fost montata piatra cubica, tot din dorinta de a reda aerul vechiului burg. Incepand cu 1 decembrie 2006, legatura dintre cartierele Brasovului si zona istorica a orasului (centrul istoric si cartierul Schei) se face prin transbordarea calatorilor in autobuze de mica capacitate, tot din dorinta de a proteja aceasta zona. Pentru anul viitor ne-am propus sa identificam solutiiloe optime pentru reducerea traficului auto in zona mai sus amintita si chiar, in anumite zile, interzicerea traficului auto, cu exceptia transportului in comun.
Din pacate, nu am reusit sa ii sensibilizam pe proprietarii de imobile din centrul istoric, astfel incat sa participe si ei la reabilitarea fatadelor cladirilor in casre locuiesc sau isi desfasoara activitatea. Primaria a comandat un studiu pentru reabilitarea acestor cladiri, astfel incat sa se pastreze cat mai mult din fatada initiala, dar fiind o institutie publica nu poate investi bani in proprietati private. Impreuna cu biserica evanghelica, care detine o parte din cladirile din centrul istoric am demarat un proiect pentru constituirea unei asociatii care sa atraga fonduri externe pentru reabilitarea acestor cladiri. Speram ca prin acest proiect, ca si prin sensibilizarea proprietarilor sa demaram aceste lucrari. Cat priveste Centrul Civic, pot spune, ca fata de anul trecut, suntem mult mai avansati. Consiliul Local a aprobat Planul Urbanistic Zonal pentru acest perimetru. In PUZ se prevede construirea mai multor cladiri de birouri, centre comerciale, hoteluri, astfel incat aceasta zona sa devina cu adevarat un centru civic al orasului, in contrapunere cu centrul istoric, creeand un echilibru intre vechi si nou.
Am finalizat si identificarea proprietarilor de tren din acea zona si am inceput discutiile pentru cu ei pentru a putea implementa prevederile PUZ-ului intr-un mod coerent, unitar si rapid. Sper ca din 2007 sa inceapa lucrarile de transpunere a desenelor de pe plansa pe tren, astfel incat si Brasovul sa aiba in cativa ani, un centru financiar-bancar.

– La o scurta analiza a planului de investitii in dezvoltarea municipiului, care au fost cele mai importante investitii realizate in 2006?

– Poate una din principalele realizari din acest an a fost deschiderea circulatiei pe primul tronson al ocolitoarei municipiului, ceea ce face ca aproximativ 25% din traficul greu sa nu mai tranziteze orasul. In 2006, Municipalitatea a inceput lucrarile de reabilitare a strazilor principale din municipiu, in cadrul imprumutului de la Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare, in valoare de 15 milioane de euro. Tot in acest an a fost finalizat proiectul de modernizare a parcului auto a Regiei de Transport, tot printr-un imprumut BERD in valoare de 15 milioane de euro, astfel ca, in acest moment, Brasovul are un sistem de transport in comun la standarde europene. Pentru anul 2007 ne-am propus sa incepem lucrarile la al doilea tronson al ocolitoarei, sa continuam lucrarile de modernizare si reparare a strazilor, introducerea sitemului de canalizare in cartierul Stupini, finalizarea proiectului actualizare a Planului Urbanistic General, continuarea reabilitarii iluminatului public.

– Ce ne puteti spune despre Centura Verde Metropolitana?

– Primaria Brasov, impreuna cu primariile localitatilor din jur au constituit Asociatia de Dezvoltare Durabila, asociatie ce are drept scop dezvoltarea zonei metropolitane din punct de vedere economic, social etc. Aceasta asociatia a inceput demersurile pentru constituirea Centurii Verzi Metropolitane. S-au demarat lucrarile pentru elaborarea Planului Urbanistic Zonal al zonei metropolitane, care dupa asumarea de catre toate localitatile membre al ADD, va deveni documentul de urbanism pe baza caruia se vor face toate dezvoltarile din aceasta zona. Prin acest plan se va stabili si perimetrul pe care se va crea aceasta centura verde.

– Aeroportul, Centrul Expozitional si proiectul