Taxa de tranzit prin Timişoara pentru autovehiculele cu gabarit mai mare de 7,5 tone care nu sunt înmatriculate în judeţul Timiş va fi aplicată de la 1 martie, deşi Prefectura contestă decizia, calificând-o ca discriminatorie.

Potrivit primarului Gheorghe Ciuhandu, taxa este de 200 de lei/zi pe vehicul şi trebuia aplicată din prima zi a anului.

„Banii încasaţi vor fi folosiţi pentru reparaţii şi lucrări de întreţinere la drumuri. Doar persoanele fizice şi juridice care au domiciliul/ sediul în judeţul Timiş vor fi scutite de la plata taxei. Acestea vor face dovada domiciliului/ sediului prin CI/ BI sau certificatul de înregistrare la Registrul Comerţului (în copie certificată de proprietarul vehiculului ‘conform cu originalul’) şi certificatul de înmatriculare a vehiculului” – a precizat marţi edilul-şef.

Taxa specială de tranzit a fost instituită printr-o hotărâre de Consiliu Local, adoptată în mai 2009, prin care au fost stabilite impozitele şi taxele locale în Timişoara pentru anul 2010. În decembrie 2009, a fost adoptată o alta hotărâre de Consiliu, prin care se stabilea procedura de administrare a acestei taxe. Primăria trebuia să încheie contracte cu benzinăriile din judeţ, pentru ca operatorii de transport să poată plăti taxa la aceste unităţi, dar hotărârea a fost atacată în instanţă de Prefectura Timiş iar procesul este pe rol.

Ca atare, taxa nu va putea fi plătită la benzinării, ci banii trebuie viraţi în contul dat de Primăria Timişoara. Cei care nu vor achita taxa de tranzit riscă amenzi de 2.500 de lei. „Dacă nu vor să plătească taxa, le vom da amenzi mai mari decât taxa”, a afirmat viceprimarul Adrian Orza. Municipalitatea argumentează introducerea taxei prin faptul că autovehiculele de mare tonaj distrug drumurile din oraş iar şoselele pe care circulă camioanele trebuie reparate perpetuu, în condiţiile în care Timişoara nu are decât un tronson de şosea de centură. „Anual, 70% din fondurile bugetului local alocate reparaţiei şi întreţinerii drumurilor în municipiul Timişoara se cheltuie pe repararea arterelor de circulaţie pe care circulă tirurile. Mai mult decât atât, în ultimii ani, Guvernul nu a repartizat fonduri de la bugetul de stat pentru întreţinerea şi reparaţiile necesare drumurilor din oraş” – susţine Gheorghe Ciuhandu.

Prefectul Mircea Băcală a declarat că taxa de tranzit este discriminatorie şi de aceea s-a decis atacarea ei. Reprezentanţii Prefecturii Timiş susţin că taxa nu poate fi pusă în aplicare, pentru că singurul act administrativ care prevede clar că taxa de trecere se va percepe în funcţie de locul de înmatriculare a vehiculelor este Hotărârea Consiliului Local Timişoara din decembrie 2009, în prezent suspendată, fiind atacată în contencios-administrativ. „Anularea acestei hotărâri a fost solicitată instanţei de prefectul Mircea Băcală, pe motiv că perceperea taxei de trecere în funcţie de locul de înmatriculare al vehiculului constituie un criteriu de discriminare, potrivit Directivei 1999/62 a Consiliului Europei. În consecinţă, conform dispoziţiilor Legii 554/2004 a contenciosului administrativ, hotărârea în cauză este suspendată de drept” – precizează un comunicat al Prefecturii, remis marţi. AGERPRES