Declara Secretarul de Stat in Ministerul Internelor si Reformei Administrative, Liviu Radu, intr-un interviu acordat portalului www.Administratie.ro.
– Ministerul Administratiei si Internelor si-a schimbat denumirea in Ministerul Internelor si Reformei Administrative, lucru ce denota importanta pe care actuala conducere o da administratiei romanesti. Care este stadiul actual al reformei administratiei publice in Romania?

– Noua conducere a ministerului doreste sa puna un accent mai mare pe reforma administratiei publice. Odata cu intrarea in UE credem ca volumul si intensitatea activitatilor in acest segment trebuie sa creasca.

– Se tot vorbeste despre fondurile europene si se spune ca Romania nu stie sa faca proiecte pentru absorbtia acestor bani. Avem oameni pregatiti sa acceseze aceste fonduri?

– Eu sunt optimist. Noi am avut un program de finantare a administratiei publice pentru care am avut peste 1000 de aplicatii. In final au fost finantate 374 de proiecte. Gradul mare de succes al acestor proiecte ma fac sa fiu optimist. Exista un potential destul de bun in Romania. Noi am beneficiat de o asistenta de preaderare mult mai mare decat alte state.

– Care este destinatia acestor fonduri europene?

– Exista fonduri care vor merge spre proiectele mari de infrastructura, in domeniul mediului, 40% din fonduri vor merge spre agricultura, fondul regional de dezvoltare va micsora disparitatile de dezvoltare din diferitele regiuni ale tarii. Mai exista fondul social european destinat imbunatatirii resurselor umane in administratie. O parte din acest fond va fi gestionat de MIRA prin programul operational de dezvoltare a capacitatii administrative.

– Care sunt directiile de actiune pentru perioada urmatoare?

– Reforma administratiei publice e un proces care nu s-a incheiat. Noi am creat un cadru legislativ pentru descentralizarea si modernizarea administratiei publice dar mai exista legislatie secundara care trebuie elaborata, insa cea mai importanta parte a reformei ramane implementarea acestei legislatii. Refoma nu poate fi facuta doar de la Bucuresti, trebuie sa se implice si autoritatile locale.

– Care este finalitatea reformei administratiei publice?

– Administratia romaneasca trebuie sa parcurga pasi importanti pentru a se apropia de cea europeana din punct de vedere al calitatii serviciilor destinate cetatenilor. Primul obiectiv trebuie sa fie reducerea decalajului dintre administratiile publice urbane si rurale. Suntem in plin proces de dezvoltare a unor standarde de calitate si de cost pentru a evalua mai bine nivelul la care suntem si pentru a putea identifica ce trebuie sa facem in viitor.

– Care au fost impedimentele pe care le-ati intampinat in reforma administratiei publice?

– Daca ar fi sa ma refer la procesul de descentralizare as putea sa impart obstacolele in doua categorii mari: exista o rezistenta la nivel central pentru ca nu intotdeauna oamenii sunt dispusi sa abandoneze parghiile de putere pe care le au la dispozitie dar exista si o retinere la nivel local pentru ca noi atributii inseamna si eforturi mai mari. O alta problema importanta, care se regaseste la nivelul intregii societati, este una de mentalitate-suntem prea pasivi, asteptam tot timpul sa ne spuna cineva ce trebuie sa facem.

– Exista vreun model de administratie publica spre care ne indreptam?

– In domeniul administratiei publice nu exista acquis comunitar. Nu e posibil sa incercam sa impunem un model european, fiecare tara are un model propriu in functie de istoria si cultura proprie. Cred ca Romania trebuie sa-si dezvolte propriul model din care nu trebuie sa lipseasca subsidiaritatea, descentralizarea, implicarea tuturor nivelelor in luarea deciziei si preluarea unor metode moderne si eficiente de rezolvare a problemelor din sfera managementului privat.

– Cetatenii sunt uneori suparati cand se izbesc de birocratia excesiva.

– Peste tot in lume, administratia publica are o imagine mai putin pozitiva pentru ca deobicei retinem situatiile negative. Am facut pasi in zona simplificarii administrative din punct de vedere legislativ si amintesc aici inmatricularea autovehiculelor, infiintarea ghiseelor unice, eliberarea pasapoartelor in regim de urgenta.

– Care sunt instrumentele utilizate de Unitatea Centrala pentru Reforma Administratiei Publice pentru modernizarea si descentralizarea administratiei publice?

– Suntem in plin proces de implementare a unor instrumente moderne in administratia publica. Amintesc aici planurile multianuale de planificare care reprezinta o forma de planificare strategica, metode de evaluare si auto-evaluare institutionala si de asemenea vom incerca sa implementam o mai buna constructie a politicilor publice care sa conduca la un proces decizional mai riguros si mai performant.