Deputaţii au dat, pe 4 aprilie, vot favorabil proiectului de lege privind reglementarea cadrului pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru susţinerea activităţii aeroporturilor regionale cu un trafic situat între 200.000 şi 3.000.000 pasageri/an.

Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat astfel proiectul de lege pentru aprobarea OUG nr.167/2020 privind unele măsuri pentru susţinerea activităţii unor aeroporturi regionale, în contextul crizei economice generată de pandemia COVID-19 şi pentru modificarea şi completarea OUG nr.139/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat Societăţii

„Compania naţională de transporturi aeriene române – TAROM” – S.A. şi Societăţii Blue Air Aviation – S.A. pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de COVID-19. S-au înregistrat 220 de voturi „pentru”, 47 de voturi ‘contra’ şi 3 abţineri. Proiectul de lege vizează reglementarea cadrului pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat care are ca obiectiv acordarea unui sprijin financiar pentru susţinerea activităţii aeroporturilor regionale cu un trafic situat între 200.000 şi 3.000.000 pasageri/an, pentru care consiliile judeţene au calitatea de autoritate publică tutelară, pentru compensarea pierderilor înregistrate în perioada martie-iunie 2020 ca urmare a pandemiei de COVID-19 şi cauzate direct de această pandemie. Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei are calitatea de administrator al schemei de ajutor de stat.

Bugetul maxim al schemei de ajutor de stat este de 22.284.000 lei, care se alocă bugetelor locale ale judeţelor, cu respectarea prevederilor deciziei de autorizare a schemei de ajutor de stat emise de către Comisia Europeană şi în limita sumelor aprobate prin aceasta, la propunerea Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei.

Totodată, proiectul de lege modifică şi completează OUG nr.139/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat pentru TAROM şi Blue Air Aviation – SA pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei.

Deputatul PNL Marian Cruşoveanu a argumentat că pandemia a afectat grav întregul sector al aviaţiei, traficul aerian scăzând semnificativ faţă de nivelul din 2019.

„Această scădere de lungă durată a traficului va avea consecinţe în anii următori şi ameninţă viabilitatea economică a companiilor, locurile de muncă şi condiţiile de muncă. În martie 2020, traficul aerian s-a oprit complet în toată Uniunea Europeană. (…) Adoptarea prezentului act normativ este necesară întrucât reglementează cadrul general pentru acordarea unui sprijin financiar, pentru susţinerea activităţii aeroporturilor regionale”, a explicat deputatul.

Deputatul AUR Dan Tanasă a arătat, la rândul său, că proiectul de lege este unul foarte benefic şi a făcut un apel către colegii săi să adopte măsuri concrete pentru toate companiile româneşti afectate de pandemia de COVID-19.

„Fac un apel către PSD, PNL, UDMR, către actuala putere, să înţeleagă că există în continuare zeci de mii de afaceri în România care au avut de suferit în ultimii ani din cauza restricţiilor, care au nevoie de sprijinul concret şi imediat al statului român. (…) Vă rog să veniţi cu măsuri concrete pentru sprijinirea tuturor afacerilor româneşti care au avut de suferit din cauza pandemiei”, a declarat Dan Tanasă.

Deputatul independent Ionel Dancă a amintit că majoritatea PSD din Senat a respins, în 2020, iniţiative ale Guvernului Orban în acest sens.

„Proiectul de lege vine într-un moment foarte interesant politic şi mă uit la colegii de la PSD şi aştept cu nerăbdare să văd cum vor vota această lege, pentru că în 2020 Guvernul Orban era arătat ca guvernul care dă un împrumut unei companii private. Aşa era privită schema de ajutor de stat pentru companiile care operează aeroporturile regionale. (…) În octombrie 2020, majoritatea PSD în Senat a respins ordonanţele de urgenţă care instituiau această schemă de ajutor de stat”, a spus Dancă.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în şedinţa din 21 octombrie 2020, Camera Deputaţilor fiind for decizional. AGERPRES