Administratia Fondului Imobiliar (AFI) din cadrul Primariei Capitalei are in administrare toate spatiile comerciale din Centrul istoric, dar acestea sunt in mare parte inchiriate direct la diverse persoane, de regula influente, sau sunt in proces de revendicare, a declarat directorul adjunct al AFI, Elena Nastase.
Ea a precizat ca din acest motiv situatia spatiilor respective este una „nu foarte clara”, in conditiile in care si procesul de finalizare a aplicarii Legii 10 privind revendicarile intarzie foarte mult. Pentru spatiile comerciale din Bucuresti, precum si pentru cele cu alta destinatie decat cea de locuinta nu exista, pana in prezent, contracte semnate cu Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) in baza carora sa fie stipulate atat drepturi, cat si obligatii ale posesorilor acestora. AFI se confrunta cu situatii in care nu poate impune detinatorilor de spatii sa-si repare magazinele sau sediile depreciate. „Noi incasam acea cota de aport pe baza unor fise de calcul. Pentru ca nu sunt clauze contractuale, posesorii spatiilor nu pot fi actionati in instanta pentru nici o neregula sesizata de noi”, a afirmat Elena Nastase.

Ea acuza CGMB ca tolereaza aceasta stare de fapt, deoarece nu a aprobat ca spatiile sa functioneze in baza unor contracte clare, pentru a nu le putea imputa nimic celor care le au. Din 1999, spatiile cu alta destinatie decat cea de locuinta au fost atribuite, fara nici o licitatie. In prezent, posesorii spatiilor (sedii de fundatii, organizatii sau partide si spatii comerciale) subinchiriaza, la randul lor, altor persoane, in urma acestei actiuni obtinand venituri de ordinul miilor de euro din chirie. AFI reclama insa faptul ca detinatorii de drept nu platesc chiria modica la bugetul local. AFI are in evidente, in prezent, aproximativ 500 de spatii cu alta destinatie decat cea de locuinte pentru care are incheiate fise de calcul. Chiria pentru aceste spatii variaza in functie de zona in care se afla si de natura activitatii desfasurate.