Sistemul de pensii administrate privat ar putea intra in vigoare din 2006, dupa ce Guvernul a decis pe 9 iunie infiintarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, autoritate autonoma al carui scop este sa reglementeze si sa controleze acest sistem.
Secretarul de stat in Ministerul Muncii, Maria Muga, a anuntat ca Guvernul a stabilit, printr-o ordonanta de urgenta, atributiile si modul de organizare si functionare al acestei comisii, care va functiona ca institutie autonoma aflata sub controlul Parlamentului. Comisia va fi cea care va stabili regulile in sistemul pensiilor administrate privat, prin elaborarea de norme si reglementari, va autoriza societatile interesate sa administreze fondurile din acest sistem. Ea va fi si cea care va acorda, suspenda sau retrage avizele si autorizatiile fondurilor de pensii sau administratorilor acestora. Totodata, comisia poate decide sa restranga sau sa interzica dreptul administratorilor fondului de a dispune de propriile active.
Comisia poate interveni in cazul unor litigii aparute intre o persoana care contribuie la fond si care se considera prejudiciata si administratorul unui fond privat de pensii. Potrivit ordonantei, pana la 1 iulie, CSSPP va trebui sa emita norme in baza carora sa functioneze sistemul privat de pensii. Aceste reglementari vor acoperi de la criterii de autorizare a fondurilor pana la procedurile si obligatiile de informare pe care le vor avea administratorii pensiilor private. Comisia va publica, in cel mult sase luni de la sfarsitul fiecarui an, o analiza privind evolutia si functionarea fondurilor de pensii private si va aprecia, comparativ, performanta tuturor administratorilor si furnizorilor aflati pe piata. De asemenea, ea va prezenta Parlamentului, anual, un raport asupra propriei activitati.
CSSPP va fi condusa de un consiliu, aprobat de legislativ, format din cinci persoane, neangajate politic, cu o buna reputatie si pregatire profesionala. Primii membri ai consiliului comisiei vor avea mandate cu durate diferite, astfel incat in fiecare an sa expire mandatul unuia dintre ei. Durata mandatului de membru al consiliului comisiei este de 5 ani, cu posibilitatea de a fi reinvestit o singura data. Membrii consiliului nu trebuie sa se afle in conflict de interese. Astfel, acestora cat si celorlalti membrii ai familiei lor li se interzice sa faca parte din consilii de administratie sau sa fie actionari la societatile care joaca un rol pe piata pensiilor private.