Sistemul de alertare timpurie a populaţiei este primordial atât în cazul producerii de intemperii, cât şi post catastrofă şi trebuie implementat cu orice cost, a declarat secretarul de stat în MAI Raed Arafat.
„Din punctul nostru de vedere, al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, reiterăm importanţa majoră să avem un astfel de sistem. Pentru noi, un sistem de alertare timpurie a populaţiei este primordial, nu numai pentru intemperii, ci şi pentru multe alte tipuri de situaţii de urgenţă, inclusiv pentru post catastrofă, ca să putem comunica populaţiei mesajele. Ce nu o să alertăm, la acest moment prin sistem, populaţia este să-i spunem că vine un cutremur. Dar după un cutremur, cu siguranţă, un astfel de sistem poate fi folosit să transmită mesajele din partea Situaţiilor de urgenţă. Un sistem de acest gen a devenit foarte important, noi am mai ridicat problema şi cred că acum este momentul în care trebuie să mergem înainte şi să-l implementăm cu orice cost posibil„, a afirmat Arafat, la o dezbatere organizată de Comisia pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor din Camera Deputaţilor pe tema implementării unui sistem naţional de alertare a populaţiei prin SMS în caz de dezastru.
El a adăugat că trebuie luat în considerare faptul că pentru anumite fenomene timpul de alertă este extrem de scurt. „Anumite situaţii nu pot fi prevăzute decât cu foarte, foarte scurt timp înainte, unele chiar în timpul în care se întâmplă. De aceea, devine sistemul important pentru a transmite instantaneu când afli că aşa ceva a apărut într-o anumită zonă. Asta este, din păcate, schimbarea climatică, vedem în fiecare an că situaţia se agravează. De aici, un astfel de sistem devine foarte important”, a punctat Raed Arafat.
Potrivit acestuia, sistemul va fi utilizat de Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă şi IGSU. „Implementarea revine ANCOM, care este reglementatorul în domeniu, împreună cu operatorii privaţi, dar este şi STS care va juca un rol important în a ne sprijini în realizarea şi gestionarea acestei soluţii. Pot să fie şi alţi beneficiari secundari ai sistemului de alertă, dar principalul va fi instituţia Situaţiilor de urgenţă”, a precizat Arafat.
Şeful DSU a spus că fiecare instituţie va avea un rol în crearea acestui sistem şi soluţia va fi implementată în etape, cu un calendar clar.
Preşedintele ANCOM, Adrian Diţă, a declarat, la rândul său, că este vorba de un efort comun pentru implementarea acestui sistem în cel mai scurt timp, menţionând că nu poate să se „hazardeze” să dea un termen, pentru că „totul depinde de identificarea unei soluţii corecte şi funcţionale”.
„S-au startat aceste discuţii vizavi de soluţie. Sistemul integrat, Sistemul Alert, îşi propune să fie disponibil în cel mai scurt timp. Nu ştim exact care este termenul de implementare, dar din două în două zile am propus acest mecanism de consultare directă şi de analiză cu sprijinul operatorilor, cărora le mulţumesc pentru disponibilitate şi pentru gradul foarte mare de răspuns pe care l-au avut. Noi avem doar rolul de a sprijini cu partea de reglementare, de a pune la dispoziţie centrul, punctul de rezervă, care va fi mai mult ca sigur Laboratorul de la Prejmer”, a precizat Diţă.
El a spus că va fi o cercetare concretă pe soluţiile existente, alături de instituţiile europene. „Cadrul legislativ în principiu există. Ce urmează pe baza soluţiei tehnice care se va identifica? Vom pune în acord acele elemente pe partea de reglementare şi, bineînţeles, pe partea legislativă, pentru a fi corectă din punct de vedere legal, modalitatea de adresabilitate către cetăţeni, nu doar către abonaţii operatorilor din România. Un turist, orice utilizator de telefonie care este în roaming în România în zona indicată va primi acelaşi semnal. Deci, este adresat tuturor utilizatorilor de telefonie mobilă, problema care se pune acum este accesabilitatea către toate categoriile de terminale”, a explicat Adrian Diţă.
El a adăugat că nu se ştie exact ce impact financiar va avea implementarea acestui sistem, pe baza soluţiei tehnice urmând să fie estimate costurile. „Coordonarea este comună la cele trei instituţii: ANCOM, Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, fiecare cu rolul lui, cu etape şi actorii importanţi sunt operatorii de telefonie mobilă care diseminează şi pun în practică acest mecanism, acest sistem integrat, Sistemul Alert”, a indicat Diţă.
Mihai Constantin, reprezentat al Asociaţiei operatorilor de telefonie mobilă din România, a precizat că aceştia şi-au exprimat disponibilitatea de a participa la acest sistem, dar sunt necesare costuri. „Aşteptăm de la grupul de lucru să rezulte foarte clar cine, ce are de făcut, cine, ce are de plătit pentru că trebuie să menţionez, în clipa de faţă, reţelele private de operare comercială ale operatorilor de telefonie mobilă nu sunt gata, nu sunt compatibile. (…) Acest lucru necesită implementări, investiţii suplimentare, aparatură, implementări de soluţii software, de soluţii de interoperabilitate, de coordonare centralizată prin intermediul STS pentru a ajunge la beneficiarul final care este cetăţeanul român”, a spus Constantin.
El a subliniat că este nevoie de un act normativ pentru a participa la un asemenea sistem. AGERPRES