“Propunerea de majorare a taxelor si impozitelor locale, oricat de necesara ar fi, este nerealista. Inainte de a decide majorarea acestor impozite trebuie sa tii cont de realitatile economice”

chiliman_interviu.jpgAfirma Andrei Chiliman, Primarul Sectorului 1 al Capitalei, intr-un interviu acordat in exclusivitate Portalului national de Administratie Publica, www.Administratie.ro.

Acesta ne-a vorbit despre programul complex de regenerare urbana care va fi realizat in Sectorul 1 pana in anul 2012, despre reabilitarea termica a cladirilor de locuinte, despre lupta dusa cu “rechinii imobiliari” pentru pastrarea spatiilor verzi din sector si despre eforturile de a crea un sistem de asistenta sociala cat mai performant.
– Domnule Andrei Chiliman, sunteti primar in sectorul 1 din 2004. Ce schimbari majore ati facut in acest sector de la numirea dumneavoastra in aceasta functie?

– Cel mai important obiectiv al mandatului meu ca primar este de a creste calitatea vietii pentru locuitorii din Sectorul 1. Reamenajarea peisagistica, reabilitarea termica a blocurilor, dezvoltarea retelei de spatii verzi, cresterea sigurantei pe strazi, sunt doar cateva dintre obiectivele administratiei pe care o conduc.

– Ati demarat in sectorul dumneavoasta un amplu program de “aerisire si inverzire” a spatiului inconjurator. Spuneti-ne cateva cuvinte despre acest program.

– Principalul proiect din acest mandat este “Strategia 2012 Sectorul 1”. Acesta este cel mai complex program de regenerare urbana desfasurat la nivelul Capitalei – o premiera pentru Romania – care vizeaza zonele ansamblurilor de locuinte Chitila, Bucurestii Noi, Pajura, Damaroaia si Aviatiei. Acest program se inscrie tocmai in eforturile noastre de crestere a calitatii vietii locuitorilor din Sectorul 1.

Programul debuteaza cu revitalizarea cartierelor rezidentiale periferice. Strategia abordeaza in mod integrat problemele urbanistice, economice, sociale si de mediu ale celor cinci ansambluri rezidentiale, asigurand astfel coerenta si functionalitate, doua elemente esentiale in dezvoltarea unui oras european modern.

Vrem sa tratam strada, parcul sau aleea ca pe o componenta integrata a unui spatiu de locuit. Consider ca orasul, sectorul, strada sunt o prelungire a casei si ca intr-o casa fiecare spatiu are utilitatea lui. Pe scurt, vrem sa utilizam inteligent si eficient fiecare colt, mai ales cand spatiul este limitat, asa cum este in orasul nostru.

– In ce stadiu va aflati cu programul de reabilitare termica in sectorul pe care il conduceti?

– Programul de regenerare urbana este un proces continuu, care a inceput, deja, in Sectorul 1, cu reabilitarea termica a blocurilor, proces demarat la inceputul anului 2008. Consiliul Local Sector 1 a hotarat ca autoritatea locala sa preia cheltuielile asociatiilor de proprietari. In acest fel, cetatenii Sectorului 1 nu platesc niciun ban pentru aceste lucrari, costurile reabilitarii termice fiind suportate din bugetul local al Sectorului 1 si din fonduri de la bugetul de stat. Dupa finalizarea documentatiei de audit energetic (procedura care determina solutia tehnica si costurile necesare pentru anveloparea blocurilor), au inceput efectiv lucrarile de reabilitare termica.

Anul acesta vor fi reabilitate termic 85 de blocuri din cartierele Aviatiei, Baneasa, Calea Grivitei, Nicolae Titulescu, Ion Mihalache si Bucurestii Noi. Pana in acest moment, au intrat in program peste 90% dintre blocurile pe care ni le propunem sa le reabilitam in acest an si am finalizat lucrarile la peste jumatate dintre imobile. Anul viitor vom reabilita termic 280 de blocuri. Dupa reabilitarea termica, factura la intretinere a locuitorilor din Sectorul 1 va scadea cu cel putin 30 %, iar beneficiarii investitiei vor locui intr-un imobil cu un aspect urbanistic placut.

Nu doar reabilitam termic blocuri, ci intervenim pentru modernizarea fatadei imobilului, a spatiilor si functiunilor din jurul cladirilor reabilitate termic. Obtinem, astfel, pe langa reducerea costurilor de intretinere a unui imobil – economie pentru consum de caldura, iarna si un confort termic pe timpul verii – si un aspect urbanistic placut al intregii zone, prin amenajarea spatiilor verzi, a locurilor de parcare, a cailor de acces catre imobil. Este un exemplu punctual de interventie, la nivel micro, in cartierele Sectorului 1.

Strategia de regenerare urbana va presupune, in fazele viitoare, dezvoltarea de idei, de proiecte, pe care Primaria Sectorului 1 le va propune spre dezbatere si consultare publica, pentru a alege, impreuna cu comunitatile din aceste zone, cele mai bune masuri de a imbunatati spatiul public, de a consolida relatiile sociale si de a dinamiza economia locala.

Cel mai important obiectiv al Strategiei “2012 Sector 1” este de a creste calitatea vietii pentru locuitorii din Sectorul 1. In acest sens, prin proiectele concrete ce vor fi dezvoltate in urmatorii ani, Primaria Sectorului 1 isi propune sa obtina efecte durabile in zonele cu ansambluri de locuinte, dar, in acelasi timp, sa genereze un impact pozitiv la scara intregului oras.

Blocuri reabilitate termic, cu fatade noi, inconjurate de spatii verzi sunt genul de interventii punctuale, pe care deja le-am inceput. Urmeaza sa construim, in cartier, legaturi utile intre bloc si scoala, gradinita, supermarket, piata sau parc, prin optimizarea traseelor catre aceste functiuni. Ultimul pas va veni de la sine: cartiere dinamice, pentru care avem o predictie de dezvoltare sociala si economica, interconectate. Acesta este, pe foarte scurt, punctul in care vrem sa ajungem in anul 2012.

Necesitatea demararii unui amplu program de regenerare in cartierele rezidentiale intervine pe fondul dezvoltarilor succesive si inca nearmonizate ale Bucurestiului. Perioada cuprinsa intre 1926 – data primei descentralizari a Capitalei – si momentul prezent a fost marcata de o expansiune necontrolata a spatiului rezidential, expansiune ce nu a urmarit integrarea si conectivitatea constructiilor cu tesutul urban in general.

Ca urmare, in contextul dezvoltarii actuale a orasului, Primaria Sectorului 1 a generat un prim instrument de interventie in conturarea unei viziuni de reasezare a peisajului urbanistic al Bucurestiului.

– Domnule primar, cat de grea este lupta cu “rechinii imobiliari” pentru pastrarea spatiului verde in sectorul dumneavoastra? Ce strategie veti aborda pentru a castiga aceasta lupta?

– Raman un aparator consecvent al spatiilor verzi. Reabilitarea termica a blocurilor continua, in urmatoarea perioada, cu refacerea zonelor verzi din jurul acestor imobile. Spatiile verzi sunt si vor fi o prioritate pentru Primaria Sectorului 1. Diferenta dintre cei 11 mp de spatiu verde cat revin fiecarui bucurestean si cei 26 de mp cat este norma europeana se reflecta in aerul viciat pe care-l respiram in fiecare zi. Acesta este unul dintre motivele pentru care militam pentru salvarea spatiilor verzi.

Impunerea unui plan de actiune privind conservarea si dezvoltarea retelei de spatii verzi este o masura necesara si importanta. Am inceput inca din anul 2004 un astfel de program, protejarea spatiilor verzi reprezentand o preocupare permanenta a administratiei pe care o conduc. O dovada in acest sens o reprezinta salvarea de la distrugere a Parcului Bordei, redand bucurestenilor aceasta importanta oaza a Capitalei. De asemenea, am salvat strandul Tineretului si strandul Straulesti (unde se intentiona construirea unei cladiri de 120 metri), terenuri intregi de verdeata de pe strazile Paris, zona Kiseleff, Primaverii si Dorobanti si multe alte suprafete mici care, adunate, aduc un plus de verdeata in peisajul Sectorului 1.

In plus, am dispus recuperarea zonelor verzi ocupate abuziv de diferite constructii. In acest sens, in Sectorul 1 au fost demolate o serie de constructii amplasate pe spatiile verzi, printre care: fostul restaurant “Viena” de pe strada Calea Plevnei si restaurantul de pe strada Clucerului. Toate aceste spatii au fost recuperate si amenajate ca zone verzi. Spatiile verzi reprezinta o oaza de sanatate pentru noi toti. E de datoria noastra sa protejam mediul inconjurator si sa pastram orasul curat. Trebuie sa avem grija de sanatatea noastra, a copiilor nostri si a generatiilor viitoare.

Cetatenii Sectorului 1 respira un aer mai curat si se pot recrea in parcurile si spatiile verzi amenajate de Primaria Sectorului 1. Programul de reamenajare a parcurilor se apropie de final. In prezent, 16 parcuri aflate in administrarea Primariei Sectorului 1 din cele 17 existente sunt reamenajate. Vom finaliza si reamenajarea ultimului parc – Venus, pe amplasamentul caruia vom reconstrui baza sportiva Doherty. Aleile de promenada, solutiile inedite de iluminat ale parcului, precum si refacerea clubului de tenis din mijlocul parcului vor aduce o transformare radicala din punct de vedere peisagistic.

Pentru a creste nivelul de siguranta pe strazi, am reformat Politia Comunitara din Sectorul 1. Am infiintat 12 sectii de cartier ale Politiei Comunitare – Straulesti, Giulesti, Bucurestii Noi, Aviatiei, Floreasca, Romana, Gara de Nord, Domenii-Banu Manta, Grivita, Damaroaia, Pajura si Chitila. Acestea se constituie in structuri flexibile de ordine publica, ce asigura o prezenta activa si permanenta pe teritoriul de competenta al sectorului, cat si o interventie operativa la sesizarile adresate.

Pentru monitorizarea intersectiilor si arterelor principale din Sectorul 1, am montat 10 camere video. Exemple: Piata Chibrit, intersectia Bulevardul Banu Manta cu Bulevardul Ion Mihalache si cu strada Doctor Felix, Soseaua Bucuresti-Targoviste cu Soseaua Odai, Soseaua Chitila cu strada Mezes, Zona Garii de Nord – la coloane si in zona de acces la metrou, Piata 16 Februarie, strada Burileanu etc.

De asemenea, in scopul prevenirii aparitiei infractiunilor in cadrul unitatilor de invatamant, am montat butoane de panica in toate unitatile de invatamant aflate in administrarea noastra. Echipamentul de alarmare este montat in fiecare unitate de invatamant intr-un loc usor accesibil personalului de paza. Butoanele de panica sunt conectate la dispeceratul Politiei Comunitare, timpul de raspuns al echipelor de interventie fiind de maxim 7 minute de la actionarea butonului de panica

Deoarece ne preocupa siguranta cetatenilor Sectorului 1, am demarat un amplu program de modernizare si consolidare a cladirilor de interes public. Aceste cladiri sunt tranzitate zilnic de sute de persoane si nu ne putem permite sa punem in pericol siguranta elevilor, a pacientilor si a tuturor acelora care apeleaza la serviciile unei institutii publice din Sectorul l. Mentionez ca pana in acest moment am reusit sa consolidam peste 80% dintre unitatile de invatamant si 50% dintre unitatile sanitare care necesitau astfel de investitii, in conditiile in care pana in 2004 se facuse foarte putin sau deloc in acest domeniu.

– Ati inaugurat de curand unul dintre cele mai moderne centre de hemodializa din tara, din cadrul spitalului de Nefrologie “Carol Davila”. Ce inseamna pentru dumneavoastra acest proiect? Ce alte proiecte de acest gen mai aveti in plan?

– Primaria Sectorului 1 este autoritatea locala care are in administrare cele mai multe spitale si a derulat cel mai amplu program de investitii in sanatate dintre administratiile din Capitala. Am inceput, inca din 2005, consolidarea si modernizarea spitalelor pe care le administram. In prezent, majoritatea spitalelor sunt clinici moderne, cu aparatura de ultima generatie, in care actul medical se desfasoara in conditii de siguranta atat pentru medici cat si pentru pacienti.

Primaria Sectorului 1 a finalizat consolidarea si modernizarea Spitalului Clinic de Obstretica-Ginecologie “Filantropia”- Pavilioanele B si C si mansardarea maternitatii din cadrul aceluiasi spital, iar la inceputul anului 2009 a fost finalizata consolidarea si modernizarea Spitalului Clinic de Urgenta de Chirurgie Plastica, Reparatorie si Arsuri, devenind astfel cea mai moderna clinica de arsi din tara.

La sfarsitul lunii iulie am inaugurat Noua Sectie de Hemodializa care a fost construita exclusiv cu fonduri de la bugetul local. Centrul de Hemodializa din cadrul Spitalului Clinic de Nefrologie “Carol Davila” are in componenta doua corpuri cu functiunea: clinica de hemodializa si policlinica, unde sute de pacienti cu afectiuni ale rinichilor pot beneficia, in regim ambulatoriu, de trei hemodialize pe saptamana.

Sectia nou construita este singura din tara dotata cu adapost de aparare locala antiaeriana si cu sistem inedit de parcare subterana, cu capacitate de 80 de locuri (accesul masinilor in parcare se face cu ajutorul lifturilor speciale).

– Care au fost costurile pentru punerea in functiune a acestui centru si de unde provin banii?

– Impreuna cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintelor se executa in prezent lucrari de investitii ce au ca scop consolidarea si refunctionalizarea cladirii centrale a Spitalului Clinic de Nefrologie “Carol Davila”. Finantarea acestor lucrari este asigurata prin accesarea de fonduri externe in limita a 4.900.000 lei si de la bugetul local al Primariei Sectorului 1 cu suma de 9.100.000 lei si urmeaza sa se finalizeze in cursul anului 2010.

In acest moment se afla in plina desfasurare urmatoarele lucrari: mansardarea Corpului E al Spitalului Clinic de Urgenta, unde va fi amenajata o sectie moderna de arsi; amenajarea si modernizarea sectiei A.T.I. din cadrul Spitalului Clinic de Urgenta Bucuresti si consolidarea Spitalului Clinic “Sfanta Maria”. In perioada urmatoare vom incepe construire unei sectii de chirurgie cardiovasculara pediatrica la Spitalul “Grigore Alexandrescu”; consolidarea si extinderea Spitalului de Stomatologie si consolidarea Corpului A a Spitalului Clinic de Urgenta.

In plus, in urma incendiului care a afectat Spitalul “Sfanta Maria”, am hotarat sa incepem un proiect pentru realizarea unor scari exterioare pe care sa fie evacuati bolnavii din spitale in caz de incendiu, dupa modelul american. Acest spital va fi prima unitate sanitara din Capitala dotata cu astfel de scari de evacuare in caz de incendiu. In viitor vor fi dotate cu scari exterioare de evacuare toate spitalele aflate in administrarea Primariei Sectorului 1. Fondurile pentru aceste investitii provin de la bugetul local.

– Sunteti indragostit de Bucuresti, orasul in care v-ati nascut si ati crescut. Cum arata acest oras, vazut prin ochii lui Andrei Chiliman?

– Din grija pentru mediu am inceput colectarea selectiva a deseurilor de ambalaje si a deseurilor electrice, electronice si electrocasnice de la populatie. Aceasta masura era absolut necesara in conditiile in care o punga de plastic se degradeaza natural in 500-1000 de ani, iar o tona de deseuri de hartie valoreaza cat cinci arbori de 80-100 de ani. Vrem sa avem siguranta ca deseurile ajung sa fie reciclate, nu aruncate la groapa de gunoi. E de datoria noastra sa protejam mediul inconjurator si sa pastram orasul curat.

Primaria Sectorului 1 se implica si in combaterea marginalizarii sociale. Am reusit sa cream in numai cativa ani unul dintre cele mai performante sisteme de asistenta sociala din tara. Aceste eforturi au fost incununate in 2008, odata cu inaugurarea Complexului Multifunctional Caraiman. Acesta este primul centru medical deschis in Romania de o autoritate locala, pentru a veni in sprijinul persoanelor cu venituri reduse. In cele 15 cabinete dotate cu aparatura de ultima generatie sunt oferite gratuit servicii medicale de specialitate persoanelor cu venituri reduse.

Sunt impotriva majorarii taxelor si impozitelor locale. Propunerea de majorare a taxelor si impozitelor locale, oricat de necesara ar fi, este nerealista. Inainte de a decide majorarea acestor impozite trebuie sa tii cont de realitatile economice. Se invoca inflatia din ultimii trei ani, dar nu se tine cont de faptul ca puterea de cumparare a populatiei este aceeasi cu cea din ultimii cinci ani. Se vorbeste de majorarea impozitelor in conditiile in care pensiile si salariile nu au cunoscut cresteri substantiale, iar, mai nou, numarul persoanelor trimise in somaj creste dramatic. In plus, majorarea impozitelor, cu orice procent, inseamna de fapt o crestere pur teoretica a veniturilor. Am avea incasari doar pe hartie, nu si in realitate, primul efect fiind doar cresterea numarului de datornici la bugetul local.

A obliga autoritatile locale sa majoreze taxele si impozitele locale, Guvernul marind baza de impozitare, inseamna faliment pentru categoriile sociale defavorizate. Baza de impozitare este stabilita de Guvern, prin Codul Fiscal. Este dreptul autoritatilor locale sa stabileasca valoarea finala a impozitelor, insa pornind de la baza de impozitare stabilita de Guvern, prin Codul Fiscal. Daca se mareste aceasta baza, atunci pensionarii si persoanele cu venituri reduse vor fi afectate. Implicit si bugetul local, pentru ca, desi, teoretic, incasarile vor fi mari, ele vor ramane doar pe hartie, nu si in realitate. Militez pentru mentinerea valorii impozitelor pe urmatorul principiu: mai bine un impozit mai mic, dar pe care sa-l incasam, decat impozite mai mari, dar care sa ramana doar venituri pe hartie.