Primarul din Calafat nu a fost invitat la discutiile pentru realizarea podului peste Dunare

Primarul municipiului Calafat, Petre Traistaru, este nemultumit ca nu a fost invitat la intalnirea comisiei mixte romano-bulgare pentru realizarea podului Calafat-Vidin, care a avut loc in urma cu cateva zile la Sofia.
”Eu, in calitate de primar al Calafatului, si prefectul judetului suntem singurele persoane din Dolj care facem parte din comisie. Cu o zi inainte am aflat ca aceasta comisie urmeaza sa se intalneasca la Sofia, de la primarul orasului Vidin, care era invitat. Eu n-am fost invitat, dar am aflat ca nici prefectul Doljului nu a fost invitat”, a spus Petre Traistaru. Acesta a mai afirmat ca, pana in acest moment, singurele lucrari care au demarat la Calafat pentru construirea podului peste Dunare sunt cele legate de mutarea unei unitati militare pe un teren pus la dispozitie de consiliul local. Guvernul a adoptat, in sedinta de guvern de miercuri, un proiect de lege pentru ratificarea acordului dintre Romania si Bulgaria, prin care este reglementata trecerea frontierei romano-bulgare de catre persoanele, mijloacele de transport si materialele implicate in procesul de construire si dare in exploatare a podului peste Dunare Calafat – Vidin.

Acordul a fost semnat la Sofia, in iulie 2006. Prevederile acordului permit antreprenorului principal si subantreprenorului sa organizeze santierul in zona frontierei dintre cele doua tari si sa efectueze lucrarile de construire a podului. Reglementarile comunitare obligatorii in domeniu prevaleaza asupra prevederilor acordului. Santierul va fi amplasat la kilometrul 796 al Dunarii, sectoarele terestre ale santierului fiind delimitate si imprejmuite de antreprenorul principal, potrivit planului de situatie pentru care s-a obtinut autorizatie de construire. Acordul stabileste ca pentru sectoarele terestre si fluviale care intra in perimetrul santierului se aplica legislatia statului pe teritoriul caruia se afla.

Activitatea santierului va fi stabilita in baza regulamentului de organizare si functionare elaborat de antreprenorul principal, conform legislatiei celor doua tari. Autoritatile de control de frontiera vor avea dreptul in orice moment sa efectueze control de frontiera la punctele de acces si in cadrul santierului. Potrivit acordului, deplasarea persoanelor, mijloacelor de transport, echipamentelor si materialelor in cadrul santierului nu este considerata trecere a frontierei de stat. In baza prevederilor acordului, trecerea frontierei de stat romano-bulgara se face numai prin punctul de trecere a frontierei Calafat si, respectiv, prin punctul de trecere a frontierei Vidin, de fiecare data cand nevoile serviciului o cer, pe baza pasaportului individual si a unei liste nominale, intocmita de antreprenorul principal si aprobata de autoritatea contractanta (Ministerul Transporturilor din Bulgaria). In aceasta situatie, autoritatile de control nu vor aplica stampile de intrare sau iesire in pasapoartele individuale.

Construirea podului Calafat – Vidin a fost convenita printr-un acord semnat de catre guvernele roman si bulgar, in anul 2000, privind aspectele tehnice, financiare, juridice si organizatorice referitoare la construirea unui pod mixt (rutier si feroviar) de frontiera, peste fluviul Dunarea. Construirea podului necesita un buget de aproximativ 240 de milioane de euro, cea mai mare parte a sumei, aproximativ 200 de milioane, urmand sa fie oferita Bulgariei, tara care se va ocupa efectiv de construirea podului, din fonduri PHARE si ISPA, ale Uniunii Europene, si prin contributia Bancii Europene de Investitii, Bulgariei, Germaniei, Frantei.