Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC) supune consultarii o serie de documente care vor sta la baza urmatoarei etape de implementare a serviciului universal in domeniul comunicatiilor electronice in Romania.
In urma unor consultari intre ANRC, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, reprezentanti ai administratiilor locale si industria de comunicatii electronice, Autoritatea propune imbunatatirea mecanismelor operationale de implementare a serviciului universal, in scopul cresterii interesului furnizorilor pentru participarea la implementarea serviciului universal. Prin documentele supuse consultarii, ANRC creeaza cadrul procedural pentru realizarea unui parteneriat tripartit intre ANRC, furnizorii de serviciu universal si administratiile publice locale.
Noutatile principale constau in implicarea directa a primariilor in activitatea de administrare a telecentrelor. Astfel, furnizorul de serviciu universal va asigura legatura de acces si va achizitiona si instala echipamentele in cadrul telecentrului, iar autoritatile publice locale vor asigura operarea echipamentelor terminale din cadrul telecentrului si facturarea utilizatorilor finali, delimitandu-se astfel responsabilitatile partilor implicate.
Desemnarea furnizorilor de serviciu universal se va realiza pe baza aceleiasi proceduri de organizare a licitatiilor, care va beneficia insa de un grad sporit de formalizare in scopul diminuarii riscului afacerii implicat de furnizarea serviciilor de comunicatii electronice in mediul rural. Principalele etape ce vor fi parcurse pentru implementarea serviciului universal sunt:
– Asigurarea suportului administratiilor locale. In acest scop ANRC va realiza o campanie de informare a autoritatilor locale responsabile pentru cele aproximativ 3500 de localitati eligibile pentru implementarea serviciului universal, evaluandu-se in acelasi timp disponibilitatea acestora de a se implica in gestionarea telecentrelor, concretizata prin organizarea de intalniri la nivel local. Implicarea administratiei locale poate consta in: asigurarea spatiul necesar functionarii telecentrului si a intretinerii acestuia, acoperirea cheltuielilor curente si de personal, asigurarea pazei echipamentelor etc.
– Selectarea localitatilor. In functie de caracteristicile demografice, gradul de disponibilitate a serviciilor de telefonie destinate publicului si de angajamentele asumate de autoritatile locale, localitatile vor primi un punctaj, pe baza caruia ANRC va stabili ordinea implementarii proiectelor, in limita fondurilor disponibile. Primariile din localitatile selectate vor incheia un antecontract cu ANRC prin care isi vor asuma obligatia de a participa la implementarea serviciului universal (modelul antecontractului este supus consultarii publice).
– Licitatia publica deschisa. ANRC supune consultarii publice numarul localitatilor pentru care se organizeaza fiecare runda de licitatii precum si modul de grupare a localitatilor in cadrul fiecarei licitatii (licitatii individuale sau pe grupe de localitati). In urma consultarii, ANRC va alege una dintre urmatoarele optiuni: se vor organiza mai multe runde de licitatii individuale, la un interval de 2-3 saptamani, pentru un numar redus de localitati, de exemplu 20; se va organiza o singura runda de licitatii individuale pentru un numar cuprins intre 100 si 200 de localitati; se va organiza o singura runda de licitatii mixte pentru mai multe grupe de 20