Primăria Sighişoara anunţă deblocarea procedurilor pentru centura ocolitoare, vitală pentru protejarea Cetăţii Medievale

Primarul municipiului Sighişoara, Ovidiu-Dumitru Mălăncrăvean, a anunţat că în urma demersurilor repetate, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a decis deblocarea procedurilor pentru construirea centurii ocolitoare, care să preia traficul greu şi cel de tranzit de pe DN 13 (E 60).

“În luna mai a.c, am transmis un nou memoriu la Ministerul Transporturilor Infrastructurii şi Comunicaţiilor, CNAIR (…), solicitând urgentarea demersurilor pentru finanţarea şi implementarea obiectivului de interes local şi naţional ‘Varianta de Ocolire Sighişoara’. Săptămâna aceasta, s-au deblocat procedurile, a avut loc şedinţa de lucru a Unităţii de Implementare a Proiectului pentru ‘Varianta de Ocolire Sighişoara’, s-au stabilit etapele pentru următoarele luni pentru realizarea acestui proiect atât de important pentru oraşul nostru şi care trebuie realizat cu implicare de la nivel naţional. Varianta de ocolire a Sighişoarei este vitală pentru protejarea sitului UNESCO (Cetatea Medievală – n.r.), pentru separarea traficului greu şi de tranzit, pentru sporirea siguranţei participanţilor la trafic, evitarea aglomeraţiei în traficul local şi reducerea poluării”, a arătat primarul Sighişoarei, Ovidiu-Dumitru Mălăncrăvean.

Potrivit primarului, următoarele etape, programate pentru lunile august şi septembrie, sunt avizarea lucrării în Consiliul interministerial şi promovarea proiectului de Hotărâre de Guvern, consultarea publică şi avizarea hotărârii.

În ultimul memoriu adresat Ministerului Transporturilor şi CNAIR, Primăria Sighişoara arăta că recensămintele de circulaţie indică un trafic deosebit de intens în zona municipiului Sighişoara, în special pe ruta de ieşire spre Braşov, şi că încă de la nivelul anului 2005 pe aici circulau peste 27.000 de autovehicule pe zi, numărul fiind cel puţin dublu în acest moment.

“Obiectivul general al variantei de ocolire a municipiului Sighişoara este pe locul 9 în Master Planul General de Transport al României (…) şi constă în descongestionarea traficului din municipiul Sighişoara, atât prin separarea traficului local de cel de tranzit, cât şi prin devierea traficului greu în afara localităţii. Realizarea variantei de ocolire a Sighişoarei reprezintă un proiect vital pentru integritatea oraşului şi pentru salvagardarea, protejarea şi conservarea sit-ului UNESCO, fiind de notorietate faptul că Cetatea Sighişoarei este singura cetate locuită din S-E Europei, fiind parte integrantă a patrimoniului universal, un simbol şi un brand al României, care are nevoie de ajutor urgent din partea autorităţilor abilitate, în condiţiile în care U.A.T. Municipiul Sighişoara, prin autorităţile publice locale, nu are competenţă legală să finanţeze şi să implementeze acest obiectiv de investiţii de interes naţional, având în vedere categoria de drum ce se propune a se realiza, prin construirea variantei de ocolire a municipiului pe care îl reprezint”, se mai arată în memoriu.

Documentul precizează că la Sighişoara, supranumită încă de la sfârşitul secolului al XIX-lea ‘Perla Transilvaniei’, zidurile Cetăţii Medievale suferă un proces continuu de degradare, una dintre cauzele acestui fenomen fiind şi trepidaţiile puternice şi constante provocate de traficul greu care tranzitează municipiul, drumul european E 60 fiind în proximitatea sitului UNESCO.

“În ceea ce priveşte necesitatea, utilitatea şi urgenţa proiectului, precizăm că realizarea variantei ocolitoare ar avea ca efect conservarea şi protejarea sit-ului UNESCO, rezolvând totodată inconvenientele generate de congestionarea traficului, aglomeraţia urbană şi efectele negative induse de acestea asupra mediului şi asupra sănătăţii populaţiei din municipiul Sighişoara şi nu numai (…) Prin urmare, principala utilitate a variantei de ocolire nu este aceea de a permite călătorii mai rapide dintr-o parte în alta a municipiului, ci acela de separare a traficului greu şi de tranzit pentru sporirea siguranţei, evitarea aglomeraţiei şi diminuarea emisiilor în atmosferă, în interiorul municipiului. În acest sens, varianta de ocolire se va distinge de o centură, care se adresează traficului local. Este de subliniat faptul că nu există nicio altă variantă de traversare a oraşului, orice lucrare de reparaţie sau asfaltare, generând ambuteiaje pe drumul naţional-european E 60 şi cozi infernale pentru toţi participanţii la trafic”, se mai susţine în memoriu. AGERPRES