Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a fost aprobat de Consiliul General al Capitalei

Proiectul de hotărâre privind aprobarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă 2016 – 2030 Regiunea Bucureşti-Ilfov a fost adoptat, pe 28 martie, de consilierii generali ai Capitalei, cu 43 de voturi “pentru” şi o abţinere.

Conform proiectului de hotărâre, se împuterniceşte primarul general să desemneze entitatea responsabilă pentru coordonarea implementării PMUD şi să propună îmbunătăţiri, actualizări, completări şi revizuiri ale acestuia ori de câte ori se impune.

În debutul şedinţei, primarul general, Gabriela Firea a spus că este vorba despre un vot “istoric”, deoarece Capitala va arăta cu totul diferit, în sens pozitiv, urmând să fie implementate proiecte aşteptate de ani de zile.

Aura Răducu, fost coordonator din partea BERD al PMUD, a precizat că este vorba despre un proiect unic care a ţinut cont de nevoile cetăţenilor privind reducerea poluării şi creşterea accesibilităţii. Ea a menţionat că PMUD a fost elaborat de o echipă complexă, sub coordonarea BERD, alcătuită din specialişti din România, Germania, Marea Britanie şi Israel, fiind incluse soluţii specifice ţărilor dezvoltate. De asemenea, a menţionat că planul de mobilitate urbană nu este un document fix, care să nu poată fi modificat până în 2030, urmând să îi fie aduse schimbări, pe parcurs, în funcţie de nevoile cetăţenilor.

Aura Răducu a atras atenţia asupra faptului că în România rata de accidente este foarte mare, Bucureştiul fiind un oraş cu număr mare de maşini şi un grad ridicat de congestie în trafic. Totodată, Capitală are un grad de mobilitate mai mic decât media europeană, element care se traduce în faptul că locuitorii oraşului efectuează un număr redus de deplasări. Unul dintre criteriile avute în vedere în elaborarea PMUD a fost ca fiecare cetăţean să aibă la o distanţă de cel mult 700-800 de metri un mijloc de transport în comun.

“Ne-am dorit să facem nu o planificare pentru maşini (…) ci o dezvoltare integrată pentru oameni”, a adăugat ea.

Răducu a menţionat că proiectele prioritare vor fi cele finanţate cu fonduri europene, vizând începerea modernizării transportului public de călători prin achiziţionarea de echipament şi modernizarea liniilor de tramvai, crearea de piste de biciclete şi parcări de tip park and ride.

Prin PMUD sunt propuse 55 de proiecte, cu un buget total de 6,8 miliarde de euro, dintre care 3,5 miliarde de euro reprezintă investiţii pentru proiectele Metrorex, iar 3,3 miliarde de euro ar urma să fie investiţiile autorităţilor locale.

Principalele proiecte ale Municipiului Bucureşti incluse în PMUD sunt: înfiinţarea Autorităţii de Transport Metropolitan Bucureşti – Ilfov; introducerea de benzi de circulaţie cu prioritate pentru transportul public pe o distanţă de 25 km; modernizarea reţelei de mijloace de transport în comun prin achiziţia de 100 troleibuze, 500 de autobuze, dintre care 300 electrice şi 300 de tramvaie. Proiectul mai presupune şi modernizarea, extinderea infrastructurii de tramvai (41 km cale dublă) şi reabilitarea a aproximativ 1.800 de staţii.

De asemenea, sunt vizate: construcţia de parcări de tip Park & Ride la punctele cheie de intrare în oraş; construcţia de parcări subterane; amenajarea infrastructurii utilitare pentru biciclete (piste de biciclete şi locuri de parcare pentru biciclete), precum şi extinderea sistemului de închiriere biciclete (bike-sharing); crearea de noi zone cu prioritate pentru pietoni şi biciclişti în centrul oraşului, concomitent cu modernizarea spaţiul urban public; îmbunătăţirea condiţiilor de accesibilitate pentru persoane cu mobilitate redusă, realizarea de pasaje pietonale subterane şi îmbunătăţirea sistemului de management al traficului.

Prin aprobarea PMUD, Primăria Municipiului Bucureşti, alături de Consiliul Judeţean Ilfov, vor putea accesa fonduri europene de până la 220 de milioane de euro prin Programul Operaţional Regional, dintre care 150 milioane de euro vor fi folosiţi pentru reformarea transportului public, a precizat PMB, prin intermediul unui comunicat. AGERPRES