bucuresti.jpgPrimaria Capitalei va elabora, in urmatoarele luni, un Plan integrat al zonei centrale in vederea infiintarii in Bucuresti a unui traseu de circulatie destinat exclusiv pietonilor si biciclistilor, care sa conecteze cele mai interesante zone si spatii publice din centrul Capitalei, ca pe un nou sistem urban.

Bucurestiul ar putea avea, in urmatorii ani, un brand turistic, dezvoltand un traseu de circulatie (TUB), pe o lungime de 9,5 kilometri, care poate fi parcurs in circa doua ore pe jos sau intr-o jumatate de ora cu bicicleta.

Arhitectul sef al Capitalei, Gheorghe Patrascu, a declarat ca specialistii municipalitatii vor incerca, in circa doua luni, sa intocmeasca planul, urmand ca el sa fie supus dezbaterii publice si lansarii unei licitatii pentru amenajarea lui. Primarul general Sorin Oprescu si arhitectul sef Gheorghe Patrascu s-au intalnit marti cu reprezentantii Asociatiei Spatiu Urban Bucuresti care au venit cu initiativa acestui traseu, ce poate intra cu usurinta in circuitul turistic al Capitalei. „Primarul general agreeaza si el acest traseu si vom incerca sa il punem in practica. Vom avea noi intalniri de lucru pentru a vedea cum va fi conturat acest plan, care va fi necesar pentru oras”, a spus Patrascu, la finalul intalnirii.

Circuitul TUB este un concept nou, promovat de Primaria Capitalei si Asociatia Spatiu Urban Bucuresti, destinat spatiului public, menit sa creeze premisele unei regenerari urbane si dezvoltarii unui sistem alternativ de circulatie, in centrul orasului, deja supraaglomerat. Potrivit initiatorilor, noul proiect doreste sa „reinventeze structurile existente ale orasului” si sa dezvolte o noua infrastructura stradala. Conform initiativei urbanistilor, strazile prinse in acest traseu sunt cele care fac legatura intre Piata Unirii, Piata Revolutiei, Piata Universitatii, Centrul istoric al Capitalei si strazile sale – Academiei, Brezoianu, etc. Piata Revolutiei este vazuta ca un obiectiv de cultura clasica, acolo aflandu-se Ateneul si Muzeul de Arta, Piata Universitatii ca un obiectiv academic (aici este efervescenta universitara), iar Piata Unirii este vazuta ca un centru mistic (Dealul Mitropoliei), dar si de distractie si recreere (Parcul Unirii).

Intre camerele urbane, conturate de specialistii in arhitectura si urbanism, se afla asa-zisele „repere” – zone care au ceva de spus turistilor. Traseul TUB ar putea deveni un adevarat brand pentru Bucuresti si ar fi o alternativa majora la spatiile comerciale deschise, tip mall, si care ar putea sa scoata in evidenta o parte a orasului deja uitata. Este vorba despre zona Rahova, care, in opinia arhitectilor, nu este suficient exploatata si nu poate aduce beneficii economice orasului.

Prezent la masa rotunda organizata pe 19 iunie, cu prilejul prezentarii conceptului TUB, arhitectul sef al Capitalei, Gheorghe Patrascu, afirma ca municipalitatea „imbratiseaza” acest proiect, dar propune ca amendamente introducerea conceptului intr-un plan integrat de dezvoltare al Bucurestiului. „La nivelul Bucurestiului nu s-a facut un asemenea plan integrat si am decis sa facem un plan pentru structurarea lui. Pana la sfarsitul acestui an, ne propunem ca acest plan integrat sa fie finalizat, astfel incat, pentru dezvoltarea traseului turistic de care vorbim, sa putem atrage fonduri structurale”, preciza la acea vreme Patrascu.

Arhitectul sef a admis ca este nevoie de un astfel de circuit pietonal in Bucuresti, care va implica si o dezvoltare a proiectului ce vizeaza pistele pentru biciclisti, dar si construirea unor poduri peste Dambovita. „Este un proiect impresionant, greu si cred ca vom putea sa elaboram un plan de integrare – dezvoltare a orasului, ca apoi, in urmatorii doi ani, sa existe proiecte care sa il sustina in implementare”, a mai spus arhitectul sef.

Initiatorii conceptului TUB au in vedere si desfiintarea gardului din jurul Palatului Parlamentului, astfel incat cetatenii sa nu mai fie tinuti la distanta de o institutie publica, atat de importanta. Pentru implementarea acestui circuit turistic exista deja eliberat un aviz de urbanism dat de Primaria Capitalei si ar urma sa intre intr-o dezbatere publica, ca studiu global pentru planul integrat de dezvoltare a Capitalei. El vizeaza exploatarea spatiului public neutilizat, in prezent existent in multe zone centrale ale Capitalei. Consiliul General al Municipiului Bucuresti ar urma sa supuna aprobarii un astfel de proiect pentru asociere intre initiatorii conceptului TUB si municipalitate, ca sa se dezvolte o strategie clara pentru planul integrat. Bucurestiul ar trebui sa aiba un plan integrat pana in anul 2015.