ecotic_reciclabil.jpgUn material de Dragos Calugaru, Director General ECOTIC.

In data de 06.04.2015, Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor a publicat OUG 5/2015, act care transpune Directiva 2012/19/EU si care abroga HG 1037/2010 odata cu intrarea in vigoare in data de 16.04.2015. OUG-ul este in prezent in dezbateri in comisiile parlamentare urmand a fi supusa ca lege in plen. Directiva aduce schimbari in acest domeniu, fiind in principal o actualizare a vechii directive din 2003.

Pentru a creste performanta in colectarea si reciclarea DEEE in conditii de protectie a mediului, Directiva si implicit OUG 5/2015 doresc sa defineasca mai clar unii termeni, sa simplifice evidentierea EEE si DEEE (schimbarea incadrarilor din 2018) si sa stabileasca responsabilitati mai clare. Intrucat intre timp s-a revizuit si directiva deseurilor (transpusa in Romania prin legea 211/2010) a fost necesara si o adaptare la noii termeni definiti in aceasta – de exemplu s-a trecut la “colectarea separata” de la “colectarea selectiva”.

Din punct de vedere al consumatorilor, acestia sunt informati de suma continuta in pretul unui EEE pe care o platesc pentru reciclarea respectivului echipament si a celui generat de respectiva achizitie. Consumatorul este informat in mod obligatoriu ca are posibilitatea de a aduce la magazin (sau sa predea in aceeasi forma de achizitionare a produsului – de exemplu la achizitia on-line) echipamentul vechi, cel putin in mod gratuit. Pentru DEEE de foarte mici dimensiuni (orice latura a unui DEEE mai mica de 25 cm) le poate duce la orice magazin care are spatiu de vanzare electronice de peste 400m2.

Populatia ar trebui sa aiba acces la un serviciu public de colectare DEEE fie sub forma unui centru de colectare in localitate fie sub forma unei colectari mobile trimestriale.

Producatorii sunt desemnati responsabili pentru atingerea tintelor de colectare care inseamna 40% in 2016, 45% intre 2017 si 2021 si 65% din 2021, tinte calculate fata de media EEE puse pe piata in 3 ani anteriori. Pentru a atinge aceste tinte, autoritatile au definit clar cine este in masura sa colecteze DEEE precum si cine sa le trateze. Astfel, pe langa serviciul public de colectare si distribuitori au voie sa realizeze operatiuni de colectare doar operatorii care au contracte cu producatorii sau organizatiile colective sau cu operatori care realizeaza tratarea DEEE in numele producatorilor.

Un alt element care va impacta atat producatorii dar si operatorii din fluxul DEEE il reprezinta restructurarea categoriilor de EEE/DEEE din 2018, din 10 categorii in 6, urmand fluxurile din zona operationala: echipamente cu transfer termic, echipamente cu ecrane, lampi, echipamente mari, echipamente mici si Hi-tech.

Producatorii si operatorii de tratare DEEE sunt obligati sa atinga tinte de reciclare si valorificare, tinte care se calculeaza dupa o noua formula: cantitatea de fractii ajunsa la instalatia de valorificare/reciclare raportata la cantitatea de DEEE colectata in anul respectiv.

Organizatiile colective au primit o noua definitie in care se regaseste termenul de “exclusiv” la activitatea de preluare si ducere la indeplinire responsabilitati.

O alta noutate se refera la cerintele minime pentru transferuri in afara granitei Romaniei, clarificand astfel ce ar trebui sa insoteasca EEE-urile care sunt provenite din DEEE pregatite pentru reutilizare (anexa 12).

OUG 5/2015 stipuleaza ca vor urma unele Ordine de Ministru subsecvente in 90 de zile de la aparitia acesteia, ordine care speram sa aduca clarificari suplimentare.

Timpul va fi cel care ne va indica daca aceste schimbari legislative au adus un progres spre imbunatatirea sistemului national de gestiune DEEE, sistem care este in prezent afectat de raportari fictive, operatori iresponsabili si autoritati locale inactive.