OPTAR: Primăria Capitalei anunţă 63,5 km de piste de biciclete, dar kilometrul va avea cam 470 m

Asociaţia OPTAR solicită Primăriei Capitalei să dea dovadă de transparenţă şi să se consulte cu cetăţenii şi experţii în privinţa proiectului de realizare a pistelor pentru biciclete din fondurile primite de la Guvern, prin Ministerul Mediului, fiind vorba de 10 milioane euro.

Potrivit organizaţiei, Primăria Municipiului Bucureşti anunţa, printr-un comunicat, că cele patru trasee vor avea 63,5 km, cu toate că lungimea străzilor pe care se fac pistele pentru biciclete este de doar 29,8 km. “Asta înseamnă că kilometrul de pistă va avea doar (aproximativ) 470 metri”, se arată în comunicatul de presă al Organizaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ în România.

Asociaţia afirmă că Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a fost aprobat de Primăria Capitalei în aprilie 2017 fără să existe vreo observaţie privind infrastructura pentru biciclete, însă Municipalitatea a schimbat traseele stabilite de experţi.

“Noile trasee nu respectă criteriul de directivitate, anulând beneficiile pe care ar fi trebuit să le aducă această infrastructură. De precizat că în comunicat se vorbeşte despre o Comisie Tehnico-Economică a Ministerului Mediului care ar fi aprobat aceste noi trasee. În acest fel, Primăria Capitalei încearcă să dea vina pe minister pentru schimbarea traseelor stabilite de experţi după doi ani de muncă, cu toate că este evident că acea comisie nu are în componenţă experţi în mobilitate urbană”, arată reprezentanţii OPTAR.

OPTAR afirmă că, în perioada 2016 – 2018, Primăria Capitalei a dat patru comunicate de presă în care anunţa că au început lucrul la proiect şi că “în acest an” vor începe lucrările. Anunţurile au fost făcute de primarul Răzvan Sava, în 2016, şi primarul Gabriela Firea, în 2016, 2017 şi 2018.

“O veste cu adevărat bună a fost legată de suprafaţa alocată, de 201.000 mp pentru 63,5 km. Din calcule aritmetice, rezultă că lăţimea medie a unei piste pentru biciclete va avea aproximativ 3,1 m, respectându-se cele mai bune standarde din lume. Totuşi, sunt multe aspecte care trebuie urmărite atunci când se proiectează o astfel de infrastructură. Urmărind cele mai frecvente greşeli de proiectare, crearea de puncte de conflict în intersecţii şi în staţiile RATB sunt în topul greşelilor pe care proiectanţii şi comisiile de avizare le-au făcut până acum”, se menţionează în comunicat.

OPTAR solicită Primăriei să se consulte cu cetăţenii şi experţii pentru a evita seria de eşecuri din perioada 2007 – 2011 (cele 42 de trasee desfiinţate de Poliţia Capitalei), 2013 (traseul de pe Bd. Liviu Rebreanu, desfiinţat de Poliţia Capitalei) şi 2014 – 2016 (traseul de pe Pantelimon care nu a fost niciodată deschis circulaţiei, deoarece pune în pericol utilizatorii).

Comisia Tehnico-Economică a Ministerului Mediului a aprobat proiectul pentru realizarea pistelor de biciclete în Bucureşti-Ilfov, pe o distanţă de 67 km, proiect în valoare de 10 milioane de euro, execuţia primului lot, de 63,5 km, putând demara în luna iunie, anunţa pe 21 aprilie Primăria Municipiului Bucureşti.

“În ceea ce priveşte traseele pietonale şi pentru biciclete Bucureşti-Ilfov, a fost aprobat în Comisia Tehnico-Economică a Ministerului Mediului proiectul pentru realizarea pistelor de biciclete, pe o distanţă de 67 km, proiect în valoare de 10 milioane de euro, care va fi demarat anul acesta. În total, vor exista 240 de km de piste pentru biciclete în Bucureşti, iar construirea acestora va continua şi în anul următor. Potrivit HCGMB nr. 61/21.02.2018, proiectul cuprinde patru trasee, pe o distanţă de 63,5 km, ocupând o suprafaţă totală de aproximativ 201.000 mp. Este o primă etapă dintr-un proiect mai amplu, de 240 km. Execuţia primului lot, de 63,5 km, poate demara în luna iunie a acestui an”, se arăta într-o informare transmisă de PMB. AGERPRES