Primarul municipiului Timişoara, Nicolae Robu, s-a declarat nemulţumit de creionarea procentelor din bugetul naţional care ar urma să-i fie repartizate Timişoarei, concomitent cu transferarea plăţii unor servicii descentralizate, care până acum erau în coplata primăriei cu guvenul, iar de acum ar urma să fie plătite doar de administraţia publică locală.

„E jale. Am primit o adresă de la ministrul Finanţelor în care la capitolul II se spune că ‘pentru eficientizarea şi responsabilizarea administraţiei publice locale se va prelua de către unităţile administrativ-teritoriale finanţarea integrală a cheltuielilor descentralizate aferente, aproximativ 6,4 miliarde de lei, respectiv: sistemul de protecţie a copilului, a centrelor pentru persoanele cu handicap, drepturile salariale ale însoţitorilor şi indemnizaţiile persoanelor cu handicap care în prezent sunt plătite de primării în proporţie de 10% şi salarizarea personalului neclerical”, a afirmat Nicolae Robu.

Edilul a explicat că până acum, spre exemplu, pentru o plată socială primăria avea obligaţia achitării a 10% din sumă, restul de 90% fiind obligaţia guvernului, dar acum întreaga sumă ba trebui acoperită de la bugetul local, ceea ce va avea consecinţă directă incapacitatea de implementare a unor investiţii pentru dezvoltarea oraşului.

„Nu mai ai banii de investiţii, aşa cum îi doreşti. Sigur, mai putem face ca şi anul trecut, dar nu atâta cât ne dorim şi cât avem capacitatea de implementare de proiecte. Noi cerem ca atunci când se va adopta bugetul pe 2019 să se aibă în vedere că nu e corect ce s-a făcut. Dacă ni se lasă în responsabilitate toate aceste sarcini pe segmentul social e foarte bine, să ni se lase, dar atunci procentul de 60% trebuie crescut. Sau rămâne 60%, dar primim bani din alte fonduri, din ce încasează bugetul centralizat al ţării pentru ca noi primarii să fim în măsură să răspundem de dezvoltarea comunităţilor noastre. Timişoara s-a putut dezvolta armonios şi în forţă, în ultima perioadă, pentru că s-a văzut că există preocupare şi rezultate în modernizarea urbană, oraşul este atractiv pentru forţa de muncă. Unde nu e forţă de muncă nu face nimeni investiţii”, a detaliat primarul.

Edilul a atras atenţia încă de anul trecut, când s-a schimbat codul fiscal, că dacă nu creşte cota parte din ce rămâne la bugetele locale din impozitul pe venit de la 41,75%, cât era, la 66,8%, administraţia publică locală va avea probleme cu banii, pentru că bugetele locale au ca principală sursă de venit tocmai această cotă-parte din impozitul pe venit.

„Nu am fost ascultat, s-a mărit acea cotă-parte la 43%, derizoriu. Scăderea impozitului pe venit la angajat, de la 16% la 10% este mare şi s-a întâmplat ceea ce eu am atenţionat. Au scăzut masiv veniturile. Acum am făcut front masiv toţi primarii din Asociaţia Municipiilor din România, dar ne sunt raliaţi şi ceilalţi primari pentru ca măcar 60% din impozitul pe venit să rămână la bugetele locale. Matematic vorbind, ar fi trebuit să ne rămână 66,8%. Am afirmat în finalul unei declaraţii, acum două zile, că noi ne putem mulţumi cu 60%, dar dacă nu ni se dau noi responsabilităţi care presupun noi cheltuieli. Dar ceea ce eu am declarat atunci să nu se întâmple, tocmai s-a întâmplat”, a subliniat Nicolae Robu. AGERPRES