O analiza de Ionel Chirita, presedintele Asociatiei Oraselor din Romania
Fiind situata sub stat si imediat sub judet ca nivel de organizare, localitatea are raporturi directe cu judetul si cu statul. Conform principiului subsidiaritatii, statul si judetele deleaga o parte din competentele sale localitatilor. Acest transfer de competente nu trebuie privit ca o diminuare a autoritatii statului sau ca o actiune de slabire a judetelor, ci ca o cale de consolidare a statului de drept si a democratiei si de eficientizare a administratiei publice locale.

Raporturile dintre stat si localitate si dintre judete si localitati trebuie sa se bazeze pe loialitate, cooperare si solidaritate. Statul si judetele nu trebuie sa prejudicieze sau sa limiteze autonomia localitatilor, dar nici localitatilor nu le este ingaduit sa stirbeasca autoritatea statului sau indeplinirea obiectivelor ce revin judetelor. Exercitarea autonomiei locale nu trebuie sa aduca atingere integritatii teritoriale si suveranitatii statului. In exercitarea competentelor conferite de lege, autoritatile administratiei locale trebuie sa asigure conditiile pentru o cooperare eficienta si reciproc avantajoasa cu celelalte nivele de administratie publica. Autoritatile locale trebuie sa fie consultate de catre celelalte autoritati ori de cate ori, prin masurile luate de catre acestea din urma, sunt afectate interesele din sfera lor de competenta sau interesele individuale.

Localitatile au evoluat si s-au dezvoltat in moduri diferite si in ritmuri diferite. De aceea, in prezent, asistam la un peisaj foarte eterogen al localitatilor din punct de vedere al dezvoltarii acestora. Discrepantele existente intre localitati reprezinta o consecinta a mai multor cauze: