Primarul Iaşiului, Mihai Chirica, a criticat intenţia Guvernului de a încheia un parteneriat public-privat pentru construirea unui tronson din autostrada care ar urma să lege estul de vestul ţării, menţionând că „fondurile europene sunt cele mai ieftine pentru că sunt gratis”.

Potrivit lui Chirica, parteneriatul public-privat nu este un concept greşit, dar modul în care actuala guvernare vrea să îl aplice „nu este acum fezabil pentru o astfel de investiţie”. „Parteneriatul public-privat este o instituţie care se creează de regulă cu rezultate foarte bune atunci când tot de regulă nu se investesc neapărat investiţii publice majore. Acolo statul este principalul actor. O să vedeţi în toată Europa că sunt autostrăzi pe mii de kilometri care au şi tronsoane de parteneriat public privat. Aşa se întâmplă peste tot. La noi s-ar fi dorit să se facă totul în parteneriat public-privat. Adică un ieşean, un român, un basarabean, oricine intră pe autostradă de la primul kilometru şi până la ultimul kilometru va trebui să plătească câte ceva în loc să luăm bani europeni de la Comisia Europeană”, a declarat Mihai Chirica.

În opinia sa abordarea parteneriatului public-privat este greşită în cazul autostrăzii A8. „Nu pentru că parteneriatul în sine, ca instituţie, este greşit. Şi mie mi-ar face plăcere să fac un parteneriat public-privat spre exemplu, la CUG (fostul Combinat de Utilaj Greu – n.r.), să vină un partener să facă o mare industrie acolo şi să spună: ‘Uite, vă plătesc atât. Eu vin cu terenul şi cu halele, el vine cu banii, echipările şi forţa de muncă şi rămânem în parteneriat’. Avem exemplul Palas-ului, care în esenţă este tot un parteneriat public-privat. Noi am venit cu terenul, investitorul cu investiţia, şi în momentul de faţă câştigăm cu toţii, noi câştigăm din impozite şi taxe. Prin urmare, nu conceptul în sine e greşit, ci modul de aplicare nu este acum fezabil pentru această categorie de investiţie”, a spus Chirica.

El a criticat faptul că actuala guvernare ezită să atragă fonduri europene pentru construcţia de autostrăzi. „Acea doamnă europarlamentar şi comisar european (Corina Creţu – n.r.) a explicat ca la clasa întâi că cei mai ieftini bani posibili sunt bani europeni pe care Europa aşteaptă să ni-i dea fie că vorbim de autostradă, spitale regionale sau orice alt obiectiv. Ei spun că sunt scumpi. Cum să fie scumpi dacă sunt gratis? A doua problemă a fost că nu ajung. Tot doamna Corina Creţu a spus: ‘Păi dacă nu cereţi, cum să ajungă?’. (…) Nimeni nu ştie cât costă o autostradă, un spital regional de urgenţe, modernizarea unui aeroport etc. Nu cere nimeni perfecţiune dar măcar să existe dorinţa de a face. Fă proiectul, depune-l, fă cerere, du-te la etapa de programare următoare. Darius Vâlcov a fost consultantul prim ministrului. De dimineaţa până seara trebuia să se gândească de unde atragem bani care să nu îi coste nimic pe români. Nu din credite şi nici din parteneriate public-private, pentru că la parteneriatul public-privat este o mare golănie. O spun pe faţă. Acolo nu plăteşte statul, ci plăteşte cetăţeanul”, a afirmat primarul municipiului Iaşi. AGERPRES