Lucrarile de modernizare ale aeroportului din Iasi vor fi amanate

Presedintele Consiliului Judetean Iasi, Constantin Simirad, sustine ca lucrarile pentru modernizarea pistei si aerogarii Aeroportului International din municipiul resedinta de judet vor fi amanate pentru cateva luni.
Simirad afirma ca a primit o adresa prin care era anuntat ca trebuie refacut studiul de fezabilitate, intrucat a expirat termenul de valabilitate al vechiului studiu, fapt care amana pentru cateva luni demararea lucrarilor de modernizare a aeroportului. Potrivit lui Simirad, Search Corporation, societatea care a facut studiul de fezabilitate in urma cu patru ani pentru suma de 1,8 milioane de euro, cere acum inca un milion de euro pentru reactualizare.

Mai mult, sustine Simirad, Consiliului Judetean ii revine sarcina reconstruirii tuturor cladirilor aflate pe terenurile din zona, precum Statia Meteorologica, Unitatea Militara, SRI, dar si obligatia de a plati despagubiri in valoare totala de peste 3.408.000 de lei proprietarilor care renunta la terenurile din zona in care ar trebui extinsa pista Aeroportului International.

“Situatia la Aeroport este destul de incurcata. Apar o multime de probleme care abia acum ies la iveala. Nu s-au facut schimburile de terenuri, nu s-a intabulat pamantul donat de municipalitate, nu s-au expertizat preturile pentru cladirile pe care urmeaza sa le demolam, nu s-a realizat inca schimbul a noua hectare de teren intre Statiunea de Cercetare si Productie pentru Cresterea Bovinelor Dancu si Aeroport. SRI, Armata si Agentia Nationala de Meteorologie si Hidrologie doresc sa le reconstruim cladirile amplasate pe un teren alaturat celui pe care il detinem in prezent, dar pe care intentionam sa lungim pista aeroportului”, a precizat presedintele CJ Iasi. Simirad afirma ca SRI solicita 320.000 de lei despagubiri, iar cei de de la firma Geprocon 832.000 de lei.

Presedintele CJ Iasi a precizat, in schimb, ca Guvernul va aloca 77 milioane de lei pentru acest proiect.

In urma cu o luna de zile, prefectul interimar Marius Bodea a afirmat ca asteapta ca fondurile sa fie alocate de Ministerul Economiei si Finantelor intrucat a fost finalizat transferul de terenuri dintre CJ Iasi si MAp, care detinea 22 de hectare de teren in zona Aeroportului International Iasi.

Potrivit afirmatiilor de atunci ale reprezentantului Guvernului in teritoriu, in schimbul celor 22 de hectare teren pe care MAp le detinea in apropierea Aeroportului International, CJ Iasi a cedat 9 hectare de teren aflate in perimetrul Statiunii de Cercetare-Dezvoltare pentru cresterea bovinelor Dancu.

Schimbul a fost necesar pentru a se demara lucrarile de reparare si modernizare a Aeroportului International Iasi. Valoarea lucrarilor, care sunt estimate ca vor dura trei ani, va fi de 200 de milioane de euro.

Modernizarea Aeroportului Iasi vizeaza realizarea unei piste flexibile de 3.000 de metri si modernizarea aerogarii. Pista flexibila va fi construita asemenea celei de la Frankfurt, pentru aceasta fiind necesara suma de 50 de milioane de euro. De asemenea, aerogara va avea o suprafata de 16.000 mp la sol, pentru fluxurile de pasageri si utilitati, si 12.000 mp la subsoluri, pentru benzile de bagaje, spre deosebire de actuala aerogara care are un singur flux comun pentru pasageri si bagaje. Viitoarea aerogara va avea sase fluxuri independente de acces pentru pasageri, unul pentru VIP, un flux pentru echipaje si un altul pentru personalul de deservire a Aeroportului. De asemenea, in apropierea Aeroportului International Iasi va fi construit un hotel, care va fi realizat ulterior in parteneriat cu agenti economici.

Potrivit proiectului, Aeroportul International Iasi va avea si un terminal cargo care va prelua zilnic 200 de tone de marfuri. Pe aeroport va fi instalat un depozit de carburanti de 500 tone, care sa permita operarea unui flux sporit de aterizari-decolari. In perioada lucrarilor, aeroportul nu va mai fi operational jumatate de an.

In prezent, Aeroportul Iasi, construit in urma cu 36 de ani, are o pista de decolare-aterizare betonata, de 1.800 m lungime si 30 m latime, prevazuta cu doua acostamente a 7,5 m, asfaltate, o cale de rulare de 135 m lungime si 15 m latime, precum si o platforma cu patru locuri de parcare, fapt ce permite operarea numai cu avioane de capacitate mica.