Un reprezentant al institutiei prefectului din Franta, Jacques Michaut, a declarat, la seminarul intitulat „Institutia prefectului – perspectiva comparata in Franta si Romania”, ca, in tara sa, intre prefect si primar exista o relatie de parteneriat pentru respectarea legalitatii actelor administrative, care se bazeaza in principal pe negociere si intelegere.
In Franta, a spus Michaut, prefectul are printre atributii respectarea legalitatii si a statului de drept si de aceea este obligat in cazuri litigioase sa poarte dialoguri cu autoritatile locale pentru a conveni asupra situatiei aparute.

„Timp de doua luni, prefectul poarta negocieri cu primarii sau reprezentantii autoritatilor locale pentru a afla ce a condus autoritatea sa prezinte un act in litigiu, iar daca negocierile esueaza, atunci el poate ataca in instanta respectivul document. De regula, primarul care aproba un astfel de act este sanctionat de electorat”, a explicat Michaut prefectilor romani prezenti la seminar.

Prefectul judetului Constanta, Danut Culetu, a fost insa mirat de acest lucru, informandu-l pe oaspetele francez ca, in Romania, nu s-a produs un asemenea lucru in cazul primarului Radu Mazare, care, desi a impus o taxa de acces in oras, ce a nemultumit o categorie larga de oameni, el a castigat alegerile.

Danut Culetu a subliniat in context ca, in Romania, prefectul se confrunta cu o serie de inadvertente in momentul emiterii unor acte privind taxele locale.
„O hotarare emisa de Consiliul Local produce efectele, iar taxele impuse se colecteaza la buget, chiar daca ea este atacata in instanta. In cazul in care instanta considera ilegala aceasta decizie, oamenii nu isi mai primesc banii inapoi”, a spus prefectul de Constanta.

Jacques Michaut a aratat ca si in Franta exista probleme in momentul efectuarii unor controale la organismele publice care folosesc bani publici si sunt conduse de functionari publici, „scutiti de teama alegerilor”. „Sa destitui un functionar public este aproape imposibil”, a spus Michaut, care a lucrat 20 de ani ca prefect si subprefect.

Pe de alta parte, oaspetele francez a informat ca prefectul are mai multe misiuni importante si, in Franta, nu isi permite sa-si efectueze o vacanta completa, mai mult de zece zile pe an. Michaut a spus ca prefectul si subprefectul poarta o uniforma speciala si, daca pleaca in concediu in strainatate, trebuie sa obtina aprobarea ministrului de externe, interne si a primului-ministru. „Sunt situatii cand prefectul este chemat din vacanta, daca situatia o impune. Legea privind lucrul pentru functionarii publici prevede 35 de ore pe saptamana, iar pentru prefect este de 70 de ore pe saptamana, iar salariul este dublu”, a spus Michaut.

Printre atributiile de baza ale prefectului din Franta se numara asigurarea securitatii persoanei si a bunurilor, emiterea unor autorizatii catre cetateni (pasapoarte, permise auto, autorizatii de precautie), respectarea legalitatii, integrarea sociala si lupta impotriva excluderii sociale, asigurarea locurilor de munca, promovarea unor proiecte pentru constructia de locuinte etc.

Seminarul „Institutia prefectului – perspectiva comparata in Franta si Romania” face parte din proiectul „Observatorul institutiei prefectului”, finantat de Uniunea Europeana prin Programul PHARE 2004 si are ca scop monitorizarea legii prefectului si a institutiei prefectului. Proiectul este coordonat de Asociatia Asistenta si Program pentru Dezvoltare Durabila – Agenda 21 in parteneriat cu Agentia Nationala a Functionarilor Publici. La seminar au fost prezenti prefecti si subprefecti din mai multe judete ale tarii, voluntari in cadrul proiectului.