Intrarea in categoria inaltilor functionarilor publici se va face prin concurs national, organizat in conditiile legii, pe o functie publica vacanta de inspector guvernamental, conform Hotararii adoptate de Guvern, privind intrarea in categoria inaltilor functionari publici, managementul carierei si mobilitatea inaltilor functionari publici.
Potrivit actului normativ, concursul national pentru inspector guvernamental se organizeaza, de regula, anual, de catre o comisie de concurs. Planificarea activitatilor necesare organizarii si desfasurarii concursului, precum si perioada de desfasurare a concursului, se stabilesc de catre comisia de concurs si se comunica Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.

Concursul presupune parcurgerea a cel putin trei etape, de verificare si selectie a dosarelor de inscriere pe baza indeplinirii conditiilor de participare la concurs, etapa probei scrise si interviul. Cele trei etape ale concursului testeaza nivelul cunostintelor generale teoretice si practice in domeniul administratiei publice din Romania si in domeniul functiei publice, nivelul cunostintelor generale in domeniul institutiilor comunitare, nivelul cunoasterii unei limbi straine de circulatie internationala utilizata in cadrul institutiilor comunitare, capacitatea de analiza si sinteza, capacitatea de a fundamenta si de a prezenta o viziune strategica, previzionarea impactului deciziilor si exercitarea controlului decizional.

Persoanele care promoveaza concursul sunt numite in functia publica vacanta de inspector guvernamental, prin decizie a primului-ministru, in termen de cel mult 30 de zile de la data publicarii si comunicarii rezultatelor finale ale concursului de catre comisia de concurs.

Inspectorii guvernamentali, in realizarea prerogativelor de putere publica corespunzatoare functiei publice ocupate, coordoneaza activitati, proiecte sau programe complexe in legatura cu statutul Romaniei de stat membru al Uniunii Europene, precum si cu prioritatile strategice de dezvoltare a capacitatii administrative si institutionale.

Inspectorii guvernamentali vor asigura continuitatea in dezvoltarea si implementarea unei viziuni strategice la nivel central, regional, teritorial sau local, prin coordonarea si evaluarea implementarii legislatiei nationale si comunitare relevante, prin identificarea si promovarea mecanismelor necesare respectarii principiilor subsidiaritatii si descentralizarii, a bunei gestiuni a fondurilor publice si a bunei guvernari.

Numarul maxim al functiilor publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici se stabileste anual prin planul de ocupare a functiilor publice, care se aproba prin hotarare a Guvernului.

Stabilirea numarului functiilor publice de inspector guvernamental se face pe baza unei analize realizate de Agentia Nationala a Functionarilor Publici (ANFP), in colaborare cu Ministerul Internelor si Reformei Administrative si Secretariatului General al Guvernului, privind dinamica in cadrul categoriei inaltilor functionari publici, avandu-se in vedere si modificarile institutionale previzionate sau produse, sau, dupa caz, prioritatile administratiei publice.

In categoria inaltilor functionari intra functiile de secretar general al Guvernului, secretar general adjunct al Guvernului, prefect si subprefect, secretar general si, dupa caz, de secretar general adjunct in cadrul ministerelor, al altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale si in cadrul autoritatilor administrative autonome, precum si functia de inspector guvernamental.

Functiile publice de secretar general al Guvernului, secretar general adjunct al Guvernului si inspector guvernamental se stabilesc in cadrul Secretariatului General al Guvernului. Functiile publice de secretar general si de secretar general adjunct se stabilesc in cadrul ministerelor, al altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale si in cadrul autoritatilor administrative autonome. Functiile publice de prefect si subprefect se stabilesc in cadrul institutiei prefectului.

Autoritatile si institutiile publice in cadrul carora se pot stabili, in conditiile legii, functiile publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionarilor publici, gestioneaza si sunt responsabile, prin ordonatorii principali de credite, de modul de infiintare, finantare, reorganizare si desfiintare a acestor functii. Comisia de concurs pentru ocuparea postului vacant de inspector guvernamental va fi formata din sapte membri, numiti prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului Internelor si Reformei Administrative.

Membrii comisiei de concurs sunt numiti pe o perioada de 10 ani si jumatate. In scopul asigurarii rotatiei membrilor, la prima desemnare a comisiei de concurs un membru este numit pe o perioada de un an si jumatate, un membru pe o perioada de 3 ani, un membru pe o perioada de 4 ani si jumatate, nu membru pe o perioada de 6 ani, un membru pe o perioada de 7 ani si jumatate, un membru pe o perioada de 9 ani si un alt membru este numit pe o perioada de 10 ani si jumatate. Membrii comisiei de concurs nu pot fi numiti pentru un nou mandat.

Comisia de solutionare a contestatiilor va fi formata din sapte membri, numiti prin decizie a primului-ministru, in aceleasi conditii ca si membrii comisiei de concurs. Nu vor putea fi desemnati ca membri in aceeasi comisie, respectiv in ambele comisii, persoane care au intre ele calitatea de sot, sotie, ruda sau afin de pana la gradul al IV-lea. Aceeasi persoana nu poate fi desemnata si in comisia de concurs si in comisia de solutionare a contestatiilor. Membrii acestor din urma doua comisii nu pot fi desemnati si ca membri in comisia de evaluare sau in comisia de disciplina, constituite pentru categoria inaltilor functionari publici.

Nici unul dintre membrii comisiei de concurs sau de solutionare a contestatiilor nu va fi numit sau ales intr-o functie de demnitate publica ori nu poate fi candidat pentru o astfel de functie.

Membrii comisiei de concurs si ai comisiei de solutionare a contestatiilor nu pot avea calitatea de sot, sotie, ruda sau afin pana la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidati, nu pot avea relatii cu caracter patrimonial cu oricare dintre candidati, iar interesele lor patrimoniale personale, ale sotului, sotiei sau rudelor de gradul I nu pot influenta deciziile pe care trebuie sa le ia in exercitarea atributiilor care le revin.

Membrii comisiei de concurs si ai comisiei de solutionare a contestatiilor se afla in conflict de interese ori de cate ori constata ca integritatea, obiectivitatea si impartialitatea procesului de recrutare pot fi afectate.

Mobilitatea inaltilor functionari publici se realizeaza, prin modificarea raporturilor de serviciu, pentru eficientizarea activitatii autoritatilor si institutiilor publice, in interes public sau in interesul functionarului public. Mobilitatea nu poate fi realizata in acelasi timp pentru toti inaltii functionari publici dintr-o autoritate sau institutie publica si nu poate fi realizata decat cel mult o data pe an, pentru aceeasi persoana.

Mobilitatea pentru eficientizarea activitatii autoritatilor si institutiilor publice se dispune prin hotarare a Guvernului, pentru functiile publice de secretar general si secretar general adjunct al Guvernului. O astfel de mobilitate se poate institui si prin decizia primului-ministru, la solicitarea motivata a conducatorului autoritatii sau institutiei publice in al carei stat de functii se regaseste functia publica respectiva, pentru functiile publice de secretar general si secretar general adjunct. De asemenea, mobilitatea se decide prin hotarare a Guvernului, la solicitarea motivata a ministrului Internelor si Reformei Administrative, pentru functiile publice de prefect si subprefect, sau prin decizia primului-ministru, pentru functiile publice de inspector guvernamental.

Pentru realizarea mobilitatii inspectorilor guvernamentali pe o functie publica de prefect sau subprefect, acestia trebuie sa aiba o activitate de minim 6 luni in functia publica de inspector guvernamental si sa fi obtinut la evaluarea activitatii cel putin calificativul „bine”.

Pentru ocuparea functiilor publice de secretar general al Guvernului, secretar general adjunct al Guvernului, secretar general si secretar general adjunct din ministere sau din cadrul altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale pot fi stabilite conditii specifice sau proceduri specifice.

Conditiile sau procedurile specifice se propun de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice in al carei stat de functii se regaseste functia publica respectiva si se comunica ANFP, cu exceptia conditiilor si procedurilor specifice pentru functiile publice de secretar general si secretar general adjunct al Guvernului. Pentru aceste doua functii conditiile si procedurile specifice se stabilesc prin decizia primului-ministru.

Pentru verificarea indeplinirii criteriilor de competenta profesionala si de performanta, inaltii functionari publici sunt supusi unor evaluari periodice privind eficienta, calitatea activitatii, obiectivitatea, obligatia de perfectionare continua, precum si modul de indeplinire a atributiilor manageriale. Evaluarea cuprinde o evaluare a performantelor profesionale individuale, care se realizeaza anual, si o evaluare generala, realizata o data la 2 ani. Evaluarea se face de catre comisia de evaluare, formata din cinci personalitati, numite prin decizie a primului-ministru pentru un mandat de 3 ani, la propunerea ministrului Internelor si Reformei Administrative.

Pentru participarea la lucrarile comisiilor de concurs, de solutionare a contestatiilor si a comisiei de evaluare, membrii si secretariatul acestora au dreptul la o indemnizatie reprezentand 10 la suta din salariul de baza prevazut de lege pentru functia publica de secretar general din cadrul ministerelor. Indemnizatiile se platesc de ANFP pe baza proceselor-verbale incheiate ca urmare a activitatii acestor comisii.

Comisia de concurs, comisia de solutionare a contestatiilor si comisia de evaluare se constituie in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a actului normativ. (Un material de Mariana SEMCU)