“In Timisoara se desfasoara cel mai mare si cel mai ambitios proiect de reabilitare al infrastructurii

Sustine Adrian Orza, viceprimarul municipiului Timisoara, intr-un interviu acordat in exclusivitate portalului www.Administratie.ro.
Urban Concept este un program national si international de promovare a proiectelor de dezvoltare urbana moderna in Romania, initiat de Portalul de administratie publica impreuna cu una din cele mai importante companii de pe piata imobiliara din Romania, EURISKO (www.eurisko.ro). Urban Concept reuneste factorii de raspundere si specialistii din administratia publica intr-o platforma de comunicare interactiva ce isi propune sa dezbata solutii si proiecte de modernizare a oraselor din Romania.

In cadrul acestei initiative va prezentam un interviu cu Adrian Orza, viceprimarul municipiului Timisoara.

– Care sunt punctele forte ale municipiului Timisoara, din punct de vedere al dezvoltarii urbane?

– Timisoara are anumite caracteristici de la care ar trebui sa pornim in analiza noastra. In primul rand, este cel mai mare oras din partea de vest a tarii, si ce e mai important – are o zona de influenta intinsa, de circa 5.000 km patrati, iar prin functiile sale diverse polarizeaza un teritoriu mult mai intins. Aici se concentreaza 25% din populatia urbana a regiunii de dezvoltare, peste 30% din productia industriala, 35% din activitatile comerciale si cca. 70% din studentii regiunii. La nivel regional, este principalul centru bancar, cu peste 30 de sedii si sucursale de banci, principalul centru universitar cu peste 45.000 de studenti, 8 universitati cu 44 facultati si 23 centre de cercetare, cu varful de lance in domeniul software ce a condus la transformarea Timisoarei in principalul centru in industria I.T. (peste 3000 de profesionisti). Tot la nivel regional, este principalul centru hotelier, cu peste 60 de hoteluri si principalul centru din euroregiune pentru transportul aerian. Nu cu mult timp in urma s-a finalizat principalul pol comercial, ma refer la mall, din aceasta zona. In curand se va finaliza Piata de gros si vom deveni principala zona de depozitare din regiune pentru produsele agroalimentare. Suntem principalul nod de schimb regional intre caile ferate si autostrazile ce ne vor fi tangente, ce va determina constituirea principalului pol regional pentru schimbul de marfuri prin finalizarea terminalului intermodal.
Din punct de vedere industrial, Timisoara este cel mai atractiv centru industrial in regiune, cu doua puternice parcuri industriale si numeroase alte platforme industriale dezvoltate de-a lungul principalelor axe de transport. Si as vrea sa adaug, ca Timisoara este un oras in plina expansiune. Timisoara s-a manifestat in permanenta ca important polarizator al fortei de munca (avand sub 4% somaj) si pentru alte regiuni ale tarii, cu excedent demografic, la aceasta contribuind dinamismul economic al zonei, dar si faptul ca bilantul demografic natural este negativ (- 1% in zona Timisoara). De o buna perioada de timp, se vorbeste tot mai des despre concepte ca Aglomerarea Urbana Timisoara sau Zona Metropolitana Timisoara. Dar aceste sunt alte subiecte.

– Dar punctele slabe ale Timisoarei? Cum pot fi ele reduse?

– Bineinteles ca exista si puncte slabe, este inevitabil. Unul dintre ele ar fi traficul, pentru ca trama stradala nu a fost adaptata cerintelor actuale, iar dezvoltarea traficului auto a fost foarte rapida In ultimii 15 ani, si ca o consecinta directa a dezvoltarii economice a orasului. Numarul de masini pe cap de locuitor este cel mai mare din Romania, depasind chiar Bucurestiul. Altul ar fi extinderea necontrolata a orasului, fara a se asigura utilitati, retele, transport, locuinte etc.
In anul 2000 am finalizat elaborarea