Un articol realizat de Ioana Mureșan – consilier în cadrul Institutului Național de Administrație

 

Formarea profesională este un element de bază în dezvoltarea profesională a oricărui angajat, mai ales având în vedere evoluţia ultimelor luni, marcate de pandemia Covid-19 și de importante schimbări economice şi sociale. Criza provocată de pandemie și de dispariția multor locuri de muncă, obligă angajații la reconversii profesionale sau la lărgirea ariei de activitate prin dobândirea de competențe noi, uneori provocatoare.

Angajații manifestă deschidere pentru formarea profesională, mai ales atunci când se confruntă cu locuri de muncă și tehnologii noi sau pur și simplu pentru a fi la curent cu cele mai recente informații din domeniul lor de activitate. Angajatorii, la rândul lor, își doresc angajați profesioniști, eficienți și motivați. Formarea profesională este un instrument necesar pentru a rămâne competitiv pe piața muncii și pentru a face față provocărilor unei economii mondiale în care abilitățile digitale sunt factorul-cheie.

Digitalizarea și utilizarea pe scară largă a internetului au făcut posibile modificarea procesului de formare tradițional și trecerea la blended-learning (mixarea metodelor tradiționale cu cele online) și la e-learning (procesul educațional în care se utilizează mijloace de tehnologie a informației și comunicării). Pandemia Covid-19 a grăbit și a simplificat oarecum lucrurile în privința formării profesionale, pentru că a mutat cursurile în online. Dincolo de faptul că procesul de învățare se desfășoară în condiții de siguranță necesare în această perioadă atipică, formarea profesională online are și câteva avantaje indiscutabile: flexibilitatea – cursurile de formare pot fi accesate oricând și de oriunde, mobilitatea – logarea se poate face de pe tabletă, computer sau telefon mobil, costurile reduse – dispar cheltuielile organizatorului cu sălile de clasă și materialele printate, iar cursanții sunt doar la un clik distanță, economisind timpul de deplasare și banii de transport sau de cazare.

Un studiu făcut de IBM arată că în procesul de învățare online cursanții învață de 5 ori mai mult decât la cursurile față în față. Motivul? Cursurile online oferă posibilitatea de a face lucrurile în ritm propriu, parcurgând mai repede informațiile pe care cursanții le consideră ușoare și mai lent pe cele care necesită mai mult timp de asimilare. În același timp, un raport Brandon Hall despre e-learning în corporații arată că învățarea online necesită de obicei cu 40-60% mai puțin timp decât învățarea într-un cadru traditional, de clasă. La aceste avantaje se adaugă și posibilitatea de a împărtăși cunoștințe și impresii cu ceilalți cursanți pe forumul dedicat și de a primi asistență online din partea organizatorilor. Formatorii sunt interactivi și disponibili pe portalurile sau platformele de învățare, materialele de studiu (tutoriale, cursuri, videoclipuri) se încarcă pe platforme și pot fi accesate de câte ori este nevoie, iar certificatele care atestă finalizarea cursurilor și obținerea de competențe se pot descărca electronic.

Formarea profesională este un proces care are importanță egală atât pentru sectorul public, cât și pentru cel privat. Ambele au același obiectiv – eficiența. Cu ajutorul formării și dezvoltării, sectorul public poate îmbunătăți considerabil valoarea resurselor umane și poate ajuta angajații să devină performanți în exercitarea atribuțiilor de serviciu. Formarea eficientă va avea ca rezultat sporirea competențelor, actualizare bazei de cunoștințe și dezvoltarea de soluții inovatoare.

Evenimentele mondiale majore sunt adesea un punct de cotitură pentru inovație. Pandemia a facilitat diseminarea cunoștințelor peste granițe, colaborarea între organizații și societate, schimbul de informații între țări. Tehnologia de învățare online a jucat un rol determinant, iar programele de formare online sunt beneficii importante ale acestei perioade. În Romania, perioada pe care o traversăm necesită identificarea de oportunități, astfel încât activitățile profesionale să continue.

Prezență constantă și recunoscută în spațiul administrației românești, Institutul Național de Administrație (INA) are ca rol principal profesionalizarea resurselor umane din administrația publică. Prin calitatea programelor de formare oferite și prin experiența dobândită în anii precedenți, INA este un factor important în zona formării profesionale.

Pentru a răspunde cerințelor impuse de nevoile de formare profesională a funcționarilor din administrația publică centrală și locală, INA a adaptat încă din anul 2018 platforma Moodle, prin implementarea unui sistem modern de blended learning. Pentru eficientizarea organizării și desfășurării programelor de formare specializată și de perfecționare, INA a folosit platforma Moodle în scopul dezvoltării, publicării și accesării resurselor de formare, comunicării rapide și eficiente între utilizatorii platformei (coordonatorii de programe, cursanți și formatori) și evaluării formatorilor de către cursanți și a cursantului de către formatori. Peste 4000 de persoane din administrația publică centrală și locală au utilizat în ultimii 2 ani platforma https://training.ina.gov.ro/

În anul 2020, INA a continuat procesul de digitalizare a programelor de formare profesională și a lansat Oferta de programe de perfecționare profesională online, accesibile gratuit personalului din administrația publică centrală și locală. În ofertă sunt incluse 22 de programe de perfecționare, fiind abordate teme precum: Managementul situațiilor de urgență, Codul administrativ – reglementări în domeniul funcției publice, Managementul proiectelor europene, Comunicarea în situații de criză și altele. Finalizarea programelor se va realiza prin certificate de atestare a competențelor. Formatorii INA care vor susține aceste programe de perfecționare sunt persoane cu experiență, certificați în formarea online a adulților. Avantajele acestui demers sunt: competențe digitale dobândite de funcționarii publici ca urmare a participării la programele INA, cheltuieli reduse, modernizarea administrației publice. Puteți să urmăriți demersul INA, accesând webiste-ul http://ina.gov.ro/, iar informații referitoare la ofertă curentă, tematică, formatori, precum și la modalitatea de înscriere găsiți la adresa: https://training.ina.gov.ro/.