Intr-un interviu acordat Agentiei Rompres, Dorin Florea, ajuns la jumatatea celui de-al doilea mandat de primar al municipiului Targu Mures, sustine ca neimplinirile administratiei publice locale conduse de el sunt cauzate de franele puse de partenerii sai din coalitia guvernamentala.
Medicul primar chirurg Dorin Florea se afla la al doilea mandat de primar al municipiului Targu Mures, dupa ce a reusit, in alegerile din 2000, sa inlature bariera votului etnic, care a dominat viata politica mureseana dupa 1989. Pana la alegerea sa, in perioada 1996-2000, Florea a fost prefectul judetului Mures si lider al filialei judetene a PNTCD. Dupa alegerea sa ca primar, Dorin Florea a demisionat din randul taranistilor si s-a declarat independent. In alegerile din 2004, in ciuda procentului etnic echilibrat dintre romani si maghiari, a castigat detasat in fata principalului sau contracandidat, deputatul UDMR Kelemen Attila. La finele anului 2005 a decis sa se inscrie in Partidul Democrat, iar in primavara acestui an Florea a fost ales lider al PD Mures. Prin atitudinea sa transanta, Dorin Florea a bulversat practic Coalitia si Alianta Dreptate si Adevar de la nivel judetean. Si aceasta intrucat a nimerit la masa negocierilor cu cei mai inversunati adversari politici din campania electorala din 2004, Kelemen Attila, presedintele UDMR Mures si Teodor Giurgea, fost candidat din partea PNL, vicepresedinte al liberalilor mureseni, sustinut puternic de Eugen Nicolaescu.

– Intrucat s-au implinit doi ani de la castigarea unui nou mandat de primar al municipiului Targu Mures, iar in acest interval ati schimbat independenta politica cu calitatea de membru al PD, cu ce realizari va puteti lauda si ce anume va reprosati?

– Nu sunt doar la mijlocul mandatului, ci la al saselea an ca primar. Sunt unul dintre cei care am sustinut ca primarul trebuie sa fie ales minim pe cinci ani – si nu din dorinta de a sta mai mult in fruntea obstii. Pentru ca sa poti sa faci un program coerent ai nevoie de mai mult timp. Primul an este un an electoral, cu un buget facut de altul, ultimul an e electoral, in care nu te mai gandesti la administratie si vezi ca ai pierdut din mandat un an si jumatate. De aceea cred ca cinci ani este mult mai echilibrat, iar un primar care poate sa duca doua mandate consecutive poate avea si rezultate. Ca program gospodaresc general, pot sa spun ca sunt in grafic. Avem peste 60% din drumuri refacute complet si ne apropiem de realizarea acestui lucru. Ceea ce ma ingrijoreaza, in schimb, dupa sase ani, este capitolul cel mai important al administratiei publice locale, si anume patrimoniul. Nu ni s-au retrocedat principalele surse de avere locala, care sa constituie baza principiului subsidiaritatii, a libertatii si a gradului sporit de autonomie locala. Degeaba se vorbeste de cresterea gradului de autonomie locala cand, de fapt, toate averile oraselor au fost spulberate. Terenurile: au fost facute niste legi in contradictie cu ceea ce inseamna o buna gospodarire locala. S-au retrocedat lucruri pentru care, din punctul meu de vedere, trebuia gasita o alta abordare, dar nu politicianista, de suprafata, la cererea unor cercuri de interese. Am fost obligati sa vindem spatiile comerciale, cabinetele medicale, suntem obligati sa retrocedam aproape tot, scoli, licee, lucruri care vor costa autoritatile locale infinit, iar personajul care a propus acest lucru sunt convins ca va iesi definitiv din viata politica, in scurt timp. Principalele averi – activele diferitelor regii, ministere – sunt jucarele ale ministerelor, regiilor sau companiilor nationale, care prin aceste mecanisme isi completeaza diverse strategii de privatizare si aduc atingere grava gradului de autonomie locala. Apoi ma refer la principalele active de interes public, iluminatul, retelele de distributie a gazului metan, retelele altor companii, care ar trebui sa constituie averea autoritatilor locale. Concluzia in acest caz este o mare prapastie intre Romania reala, pe care o pastoreste si o gestioneaza un primar, si imaginea pe care si-au creat-o multi politicieni din Palatul Victoria de-a lungul timpului. Cand se va incerca o armonizare intre administratia centrala si cea locala va fi succesul politicilor si al guvernelor care vor veni. Astea sunt crezurile pentru care am decis, dupa cinci ani de independenta, sa aleg in cunostinta de cauza un partid care are in programul lui, in doctrina, cresterea si reprezentarea cu demnitate a autoritatilor locale, adica Partidul Democrat. Autoritatile locale inseamna o particica din Romania, din oamenii Romaniei, reprezinta Romania reala. Nu aburii de deasupra unor ministere sau ai unor politicieni care se hlizesc toata ziua la televizor.

– Programul economic al municipiului Targu Mures lansat de dumneavoastra in campania electorala din 2000, reluat apoi in cea din 2004, este departe de a fi realizat. Care este motivul acestei trenari, in conditiile in care Consiliul Local si-a dat acordul fata de majoritatea capitolelor?

– Programul meu economic e in asteptare din cauza blocajului politic al prefectului si al unor reprezentati ai Muresului in Guvern. Nu sunt atat de ingrijorat de acest lucru, dar comportamentele de acest gen nu fac altceva decat sa opreasca orasul. In istoria unui oras clipele lor nevolnicie sunt nesemnificative, pentru ca nu pot opri orasul. Programul economic pe care mi l-am propus tot il realizez pana la urma. Regret cel mai tare si chiar ma supara ca primul ministru nu-si cunoaste prefectii, fiindca la Targu Mures are una dintre cele mai slabe echipe pe care am vazut-o vreodata: un om fara coloana vertebrala, plin de servilism, pseudo-instructie si orice vreti. Nu trebuie sa ne miram ca lucrurile merg prost. Toate proiectele Primariei sunt blocate voit, printr-o intelegere care a fost facuta la un moment dat de toti liderii UDMR cu ai PNL, in speta deputatul Nicolaescu, cu anumite personaje inalte de la UDMR (n.n. referire la deputatul Kelemen Attila, liderul UDMR Mures). Vor sa ma blocheze, pentru ca amandoi mi-au fost adversari politici in alegeri. Parcul Industrial este blocat. De 6 ani urmaresc acest lucru care se poate rezolva printr-un simplu act de vointa politica, tradusa intr-un act administrativ. Este vorba de cele 120 ha necesare pentru zona tehnologica Targu Mures, unde sa dam facilitati maxime. Terenurile Primariei sunt jucarele la indemana Ministerului Agriculturii, cum ar fi domeniile statului, statiuni de cercetare etc. Nu pot retroceda targumuresenilor pamanturile pe care le-au avut, pentru ca sunt langa Targu Mures aproximativ 80 ha de teren, care asteapta sa fie jonglerite de anumite persoane. Toate bazele sportive din zona olimpica sunt jucarele ale Romgaz si nu au ce sa caute in patrimoniul lor. Acolo au fost spalari de bani, deturnari de fonduri, acolo au fost aranjamentele care se faceau de-a lungul timpului si care au ramas, din pacate, si acum. Bazele sportive, taberele, toate sunt blocate si acum. Drumurile de ocolire ale orasului sunt blocate, ca dealtfel si blocajul instituit de catre Prefectura prin atacarea fara noima a hotararilor de consiliu, inclusiv facilitatile oferite de noi pentru construirea parcarilor supraetajate. Acum vor sa se bage si in sistemul de termoficare, unde suntem unul dintre cele mai dinamice orase – o facem la nivel de infratire cu Viena. Prefectul (n.n. Ciprian Minodor Dobre) e un pseudo-politicianist, nu are o formatie educationala, ci vine dintr-o lume aproximativa. E normal sa se comporte asa, fiindca nu raspunde in fata nimanui pentru ca nu are un prim-ministru care sa-i dea un ciocan in cap. Asta e suparator, ca prefectii pot fi un element de dinamizare, dar, din pacate, sunt element de frana. Cel mai grav este cand un prim-ministru nu-si cunoaste prefectii si daca nu-i cunoaste.

-Sunteti in razboi deschis cu prefectul de Mures, dar si cu liderul PNL Mures, Eugen Nicolaescu, ministrul Sanatatii. Credeti ca blocarea proiectelor municipalitatii face parte din strategia de “tamponare” a dumneavoastra facuta publica recent de domnul Nicolaescu?

– Pot spune ca exista o campanie de blocare a proiectelor mele instrumentata de Eugen Nicolaescu si de prefectul de Mures. In judetul Mures nu a existat asa ceva. Au venit cu campania murdara impotriva mea, cu atacuri, cu controale, cu santajuri ca institutiile statului sa gaseasca tot felul de nereguli in Primaria Targu Mures. Nu asta e politica, asta e apanajul celor care au fost in 1945-1946, a celor care l-au judecat pe bunicul. Este comportament tipic al celor care cunosc bine acea perioada. Daca judecati pe unde a lucrat, de la CAP la fabrici de armament, cred ca e de inteles. La initiativa lui, PD nici macar nu e bagat in seama si isi numesc tot felul de politruci. Sunt tot felul de increngaturi legate de petrol si de anumite lucruri de infrastructura. Asta se practica la ei. In 1945 era sloganul “Pe ei, pe mama lor” si se pare ca nu sunt departe de aceeasi tevatura. Acum vin cu dosare. Eu recomand la fiecare sa mearga la librarie sa-si cumpere cate unul sa il aiba pregatit. In Romania a ajuns sa fii jenant daca nu ai dosare te miri pe unde. Voi candida pana ii voi scoate afara din judet, asa cum am facut cu Ioan Avram Muresean si alte slehte.

– In aceste conditii Alianta D.A. in judetul Mures mai are vreun viitor?

– Categoric nu. Atat timp cat nu se face un arbitru (care nu poate fi decat primul ministru) care sa vada ca este o adunatura de interese, de nevolnicie si de amatorism. Daca se inlatura amatorismul, nevolnicia si jocurile meschine atunci se poate vorbi de ceva trainic. Eu cu oameni de genul asta nu colaborez, fiindca este sub nivelul de perceptie al oamenilor din echipa Partidului Democrat. Cum sa lucreze ditamai fost director de la AZOMURES (n.n. Doru Opriscan, vicepresedinte al PD Mures), cu muncitorul de la combinat (n.n. Ciprian Minodor Dobre), care in 2-3 ani a ajuns prefect? Nu am nimic impotriva valorilor, ca oamenii sa se schimbe si sa evolueze, dar a duce servieta unui deputat mi se pare lipsa de demnitate. Targumureseanul este un om emancipat, iar aceste lucruri se vad. Mi se parea corect sa cer o analiza a ceea ce s-a intamplat in judet in ultimii doi ani. Au refuzat si au continuat cu atacurile. La ora actuala, Prefectura Mures este cea mai slaba institutie si am ajuns cel mai slab si mai putin sprijinit judet din tara, adica invers proportional fata de cati ministri avem in Guvern: Marko Bela, Borbely Laszlo, Eugen Nicolaescu. La ce functii si goange sunt in Bucuresti, rezultatul inspre judetul Mures este zero. Nu s-a facut nimic nicaieri, nu numai in Targu Mures. Nu sunt un primar rasfatat de catre Consiliul Local Targu Mures, dar mergem inainte. Nimic nu e mai rau – nici DNA, nici Curte de Conturi – care sa fie mai al dracului decat este acest consiliu local format in majoritate de UDMR. Ne caraim, ne certam, ne luptam pe materiale, dar mergem inainte.

-Sunteti considerat unul dintre primarii revolutionari din Romania, care a initiat procesul de redobandire a patrimoniului si a avut curajul sa ceara Federatiei Municipiilor sa deschida proces impotriva EON Ruhrgas, pentru publicarea contractului de privatizare al Distrigaz Nord.

– Am fost prefect si daca am vrut sa imi ajut Guvernul a trebuit sa spun ceea ce cred si nu sa laud vreun ministru sau sa-i ridic osanale. Am spus si atunci, nu este normal sa faci o privatizare de dragul privatizarii, iar daca ai suspiciunea ca lucrurile merg prost, privatizeaza managementul, dar nu instraina un patrimoniu enorm. Si uitati-va la ce s-a intamplat cu patrimoniul principalelor active privatizate in pripa. E vorba de terenuri, nu de activitatea in sine. Nimeni nu a urmarit in Romania activitatea in fabricile de zahar, in combinate, in fabrici mari privatizate si ma refer la Targu Mures. S-au urmarit afaceri imobiliare de zeci si sute de milioane de euro. Toate terenurile rezultate din privatizari constituiau afaceri imobiliare clare. Or, daca se privatiza managementul, se vedea clar ce inseamna acea societate, daca poate fi sau nu redresata. Din pacate, in Romania s-au incurajat aceste tunuri imobiliare si sa nu spuna cineva ca nu au fost anticipate. Era normal sa extind spatiile comerciale aducatoare de venit, nu sa vina o sleahta in Parlament sa decida vanzarea spatiilor comerciale, cum a fost Lega 550, in care ne-au obligat sa creditam gasca celor pe care ii reprezentau. Atentie! Am avut numeroase spatii comerciale si s-a facut o lege pentru cei care erau in acele spatii. Privatizarea Distrigaz Nord si a energiei electrice este cea mai mare lovitura care s-a dat autoritatilor locale, fiindca prin asta ne spoliaza de ultima resursa care putea sa ne mai ramana. Restructurarea si reforma in administratia publica locala, prin trecerea unor resurse la primarii, din pacate nu este inteleasa la nivel de prim-ministru sau de ministrul industriilor. De exemplu, am un deal plin de piatra, iar unii fac bani frumosi si platesc doar o taxa la Ministerul Industriilor, iar Primaria nu castiga absolut nimic. Comportamentul Guvernului fata de autoritatea locala este de un cinism greu de inteles. Vreau ca EON Gaz Romania sa procedeze corect fata de autoritatile locale. La ora actuala se ascunde in spatele unui contract de privatizare, pentru care cea mai mare vina o poarta Ministerul Industriilor din perioada respectiva. Atunci nu s-a facut public contractul de privatizare a Distrigaz-urilor si a lasat autoritatile locale la discretia acestei societati. Societatea nu este de vina, ci cine le-a dat. Nu este normal ca societatile comerciale sa foloseasca gratuit terenurile orasului, sa produca venit, iar administratiile locale sa nu aiba posibilitatea de a impune taxe pentru folosirea terenurilor respective.

– Ati lansat recent o propunere ca primarii sa poata fi si parlamentari, dupa modelul ungar. Pe ce va intemeiati propunerea?

– Sustin acest lucru pentru ca Parlamentul a devenit cea mai slaba institutie vazuta de cetateni, necredibila, care a generat cele mai mari probleme. La fel si guvernele care s-au succedat, pentru ca nu am mai vazut nici un ministru, cu exceptia lui Basescu, rechemat in functie dupa alegeri. In partea opusa se afla presedintele Romaniei, ales prin vot uninominal, ca dealtfel si majoritatea primarilor. Ca sa nu mai vorbesc de prezenta la vot pentru locale si pentru alegerile generale. Primarii reprezinta Romania reala, pentru ca intra in direct cu cetateanul, si sunt si oameni politici. Nu vad de ce sa nu folosim primarii pentru a reface o anumita imagine a Romaniei si a politicianului roman. Cel putin jumatate din Parlament trebuie sa fie ales prin vot uninominal, dar le e teama de lucruri transante. Va asigur ca prin prezenta unor primari in Parlament legile vor fi mult mai putin schioape si nu vor mai avea loc atatea conflicte in instante. Daca merge in Ungaria, de ce nu ar merge si aici ? Politicianul roman este caracterizat de mai multe epitete negative, iar amatorismul este pe primul loc. Nu inseamna ca daca e imbracat frumos are si neuronii pe masura. Eu ma angajez sa reprezint orasul, nu anumite fuste, motociclete sau rase de cai.