Prefectul Capitalei, Mihai Atanasoaei, afirma ca din 2010 se vor vedea si in Romania efectele procesului de descentralizare in administratia publica. El a declarat, intr-un interviu acordat Agentiei Agerpres, ca doreste sa obtina o prioritate a plicurilor cu antetul Prefecturii Capitalei, pentru a se transmite cu operativitate catre petenti datele ce se impun a fi completate la termen.

Atanasoaei se gandeste sa eficientizeze si sa dea o transparenta mai mare procesului de solutionare a dosarelor depuse pe legile Cadrilaterului si Bucovinei – Legile 9 si 290 – printr-o reformare a sistemului de audiente, incepand din aceasta vara. El a atacat deja doua decizii ale CGMB.

– Domnule Mihai Atanasoaei, care sunt prioritatile in acest mandat, la Prefectura Bucuresti?

– Urmaresc sa ajungem foarte aproape, daca nu, chiar la zi, cu dosarele privind legile proprietatii, respectiv Legea 10, Legea 18 si legile Cadrilaterului si Bucovinei – Legile 9 si 290. Ma intereseaza aceasta din doua motive – odata ca in calitate de jurist, profesia ma obliga in plus fata de cetateni cu privire la solutionarea acestor probleme si pentru ca regret foarte mult ca cetatenii erau nevoiti sa faca foarte multe drumuri la Prefectura, sa adreseze foarte multe petitii pentru rezovarea dosarelor lor. Este o situatie neplacuta atat pentru cetateni, ale caror frustrari nu doar ca le inteleg, dar cu multe sunt de acord, cat si pentru noi. Sunt de acord ca nu este normal sa faci sapte drumuri si sa ti se dea mereu aproape acelasi raspuns – „asteptati, asteptati”. Probabil ca aceasta situatie cu „asteptati” are pe fond si o componenta ce tine de un management mai bun al Prefecturii.

– Care va fi in acest caz situatia comisiilor formate la nivelul sectoarelor?

– Fiecare sector si-a constituit deja comisiile pe Legea 18 si astept cu nerabdare sa vina cu propuneri pentru eliberarea titlurilor de proprietate pe Legea 18. Pe Legile 9 si 290 am constatat ca aceste comisii se convocau foarte rar si atunci, nefiind comisii frecvente, dosarele nu intrau in discutia comisiilor si erau lasate la o parte. Una dintre solutii a fost dublarea numarului de sedinte, fiecare comisie pe Legea 9 si Legea 290 va avea cate doua sedinte pe luna. Asta inseamna ca vor fi patru sedinte pe luna numai pe aceste legi. In fiecare saptamana va fi cate o sedinta a unei comisii la care se adauga comisia pe Legea 18. Da, problemele sunt multe, lipsa de personal este un motiv serios, dar nu cred ca ne putem prevala la nesfarsit de aceste neajunsuri. Este greu sa mobilizezi oamenii daca nu le mai poti da prime, ore suplimentare, dar este rolul managerului sa stie sa mobilizeze altfel angajatii. Pe de o parte, prin mijloace proprii, cu un cadou la o aniversare, o zi libera. Daca voi reusi asa, sunt convins ca si ei vor da dovada de mai multa eficienta in activitatea lor. Eu i-am rugat sa nu trimita petentilor raspunsuri pe care nici lor nu le-ar placea sa le primeasca. Vin din practica privata si stiu ce neplacut este sa primesti la sapte demersuri cam acelasi raspuns tipizat. Este o lipsa de respect si creeaza o imagine neplacuta asupra Prefecturii, indiferent cine ar fi la conducerea acesteia. Am avut in institutie 662 de dosare pe Legea 18, cu propuneri formulate de sectoare pentru emiterea titlului de proprietate pentru terenul aferent casei de locuit, mai avem 45 de solicitari. Intr-o luna am solutionat 617 dosare, in conditiile in care inainte erau in medie 150. A crescut de patru ori volumul dosarelor solutionate. Pe Legea 10 erau 180 care riscau sa iasa din termen si au fost verificate, pe Legea 19 se dubleaza ritmul de activitate. Pentru Legile 9 si 290 ma gandesc sa organizez audiente, incepand cu luna august. Trebuie regandit insa sistemul de audiente pentru aceasta.

– Cum veti suplimenta numarul de juristi?

– Pana acum, avand in vedere constrangerile bugetare, am incercat sa suplimentam numarul juristilor prin solicitarea catre primariile de sector a transferului unor juristi. Fiecare primarie a raspuns pozitiv si fiecare a desemnat pe cineva si s-a simtit. De acum doua luni, lucram intr-o echipa mai mare, avem 14 juristi, fata de numai sapte. Daca noi, in aceste doua luni, am solutionat 617 dosare pe Legea 18, eu zic ca s-a facut ceva. Mi-am asumat raspunderea sa aduc la zi dosarele pentru care exista pericolul sa se prescrie si ne-am incadrat la termen. Am mai luat un termen si pentru alte 40 de dosare pe Legea 10 si suntem si cu acestea la zi. A venit acum, in aprilie, un val foarte mare de dosare pe Legea 10, pe care incercam sa il manageriem, dar nu vreau sa ajunga scadenta. Multe se intorc la Primaria Capitalei pentru vicii de forma, insa interesul meu este sa nu intorc un dosar inutil, sa caut „bube”, interesul meu este ca lucrurile sa se miste. Am cerut angajatilor sa priveasca nu doar cu ochiul functionaresc asta, ci si cu mintea cetateanului care s-a saturat sa astepte intre Primarie si Prefectura. Nu mai vreau un ping-pong inutil intre institutii.

– Cum credeti ca se va putea rezolva acest aspect?

– Una dintre metode ar fi, in opinia mea, sa putem infiinta un portal pe internet, dupa modelul instantelor de judecata. Noua ne ocupa foarte mult timp sa raspundem la solicitari care nu au de-a face cu noi. L-am facut ca idee, dar ne lipseste finantarea. Nu avem buget pentru acest lucru, nu este vorba despre o suma mare, dar e mare cand nu o ai. Ar putea costa intre 5.000 si 10.000 de euro, depinde cat de complex vrei sa il faci. Incercam sa gasim o formula. Cred ca ar fi si in interesul unei companii sa isi asocieze numele cu crearea acestui portal. Daca portalul ar exista, angajatii nu ar mai fi blocati sa raspunda la tot felul de solicitari si cetatenii ar putea afla de pe internet stadiul dosarului lor. De asemenea, tot pe parte de corespondenta, as vrea sa facem o triere dupa prioritati a actelor emise de Prefectura. Incerc sa gasesc o solutie ca plicul cu antetul Prefecturii sa fie luat cu prioritate. Este important ca oamenii sa primeasca la termen corespondenta mea, deoarece suntem legati de termene legale. Este important ca actul administrativ sa ajunga in casa cetateanului, pentru ca el sa raspunda in termen si eu sa lucrez dosarul lui mai departe. Incerc sa gasesc o solutie cu alte institutii.

– Sustineti proiectul privind Legea Bucurestiului?
– Da, Bucurestiul trebuie sa devina o zona metropolitana impreuna cu judetele din jur care vor sa adere, dar trebuie sa avem grija sa nu apara institutii paralele, pentru ca exita riscul sa ne blocam, daca vor exista alte institutii care se suprapun cu cele deja existente.Trebuie sa ne asiguram ca zona metropolitana, prin organele ei reprezentative, va avea obiective si sarcini clare care, sa nu se suprapuna cu ale celor existente. Legea se afla in discutiile parlamentarilor si se cer puncte de vedere la nivelul Guvernului, Ministerului de Interne. Lucrurile se misca. Se lucreaza in prezent, am formulat si noi un punct de vedere pe aceste idei.

– Sunteti pentru un primar al Bucurestiului sau pentru cei sase?
– E foarte periculos sa ai un singur primar, Bucurestiul este foarte mare, ideal nu ar fi rau, practic e foarte greu. Sunt situatii in care un primar nu poate sa isi managerieze bucatica lui, sectorul lui, foarte bine. Legea nu modifica partea de primari, Zona metropolitana ar fi condusa de un guvernator care este ajutat de prefectul Capitalei si de cel al Ilfovului, care, la randul lor, sunt ajutati de primarii de judet. Este important ca acest Consiliu Administrativ al zonei sa aiba atributii foarte clare si distincte pentru a nu ne calca pe picioare unii pe altii.

– Prefectura a atacat vreo decizie a CGMB?

– Da, Prefectura a atacat doua hotarari ale CGMB – cea care vizeaza Clubul sportiv Bucuresti, la care cele trei persoane desemnate de CGMB sa faca parte din Comitetul Sportiv nu erau consilieri municipali si o alta care se refera la numarul autorizatiilor de taxi in Bucuresti. Prin lege, consilierii municipali au voie sa stabileasca numarul de taxiuri in Bucuresti, insa nu au cerut punctul de vedere al reprezentantilor taximetristilor. Legea cere sa existe avizul Asociatiei de taximetristi. Probabil va fi anulata aceasta hotarare.

– Cum colaborati cu primarul general Sorin Oprescu?

– Este o colaborare pur institutionala. Nu am avut ocazia nici sa ne laudam, nici sa ne facem reprosuri. A venit un flux mare de lucrari pe Legea 10 si urmeaza a fi analizate de noi. In masura in care vor fi probleme, nu voi ezita sa le semnalez. Ma intereseaza ca oamenii sa isi obtina un drept. Asta inseamna mai multe taxe si impozite la bugetul statului, dar si un om multumit.

– Credeti ca se justifica depolitizarea institutiei prefectului?

– Ati vazut ca inainte prefectii veneau si plecau, era clar ca asa se intampla. Cred ca este foarte importanta depolitizarea, dar inainte de toate, este important ca statul, impreuna cu partidele politice, sa isi formeze un corp al prefectilor, indiferent de profesiile pe care le au la origine.

– Cum?

– Prin instruire. Au resursele necesare, daca statul ar dori, va asigur ca au resurse. Cursurile nu sunt doar cele de la INA, sunt si cursuri externe. Francezii, de exemplu, sunt foarte eficienti de cand si-au creat corpul prefectilor, indiferent ca acestia sunt medici, juristi, ingineri. Va asigur ca sunt multi care isi preiau mandatul si nu isi cunosc atributiile. Trebuie sa stie ce pot sa faca ca sa nu incalce legea, sa nu intre peste atributiile altei institutii.

– Sa inteleg ca mai avem drum lung pana la acest punct.

– Daca statul ar dori sa creeze un corp de profesionisti, ar reusi in 3-4 ani maximum. Este important insa sa existe o vointa politica pentru a avea un astfel de corp. Din cate se pare, se doreste acest lucru la nivelul Guvernului. Premierul a spus ca trebuie sa avem un astfel de corp, pentru ca nu este obligatoriu ca cel mai bun jurist sa fie si un prefect bun. Este vorba de manageriat pana la urma.

– Credeti ca procesul de descentralizare se va realiza si la noi?

– Descentralizarea a inceput, trebuia sa se intample de mult. Guvernul spera ca din 2010 sa se vada rezultatele. Daca ne uitam in Europa si nu doar acolo, oricat de greu ne-ar fi sa acceptam, e normal ca un primar sa aiba in mana anumite parghii prin care sa controleze si sa conduca comunitatea. Cine stie mai bine decat el problemele locale?

– Ce facem cu aceste servicii deconcentrate? La cutremurul recent nu s-a putut tine legatura telefonica…

– A fost o reactie normala a cetatenilor sa sune. Ideea este sa se creeze un sistem de comunicare intre institutiile care trebuie sa aiba viteza de reactie si care sa nu mearga pe aceesi linie cu cea a cetatenilor. Nu este obligatoriu ca toate autoritatile sa fie in Bucuresti in cazul unei situatii de urgenta, dar trebuie sa se poata tina legatura telefonica. Crearea unui sistem de comunicare de siguranta nu mai leaga ”ombilical” membrii centrului de comanda urgente de sistemul de comunicare al companiilor private. Este clar ca pot da unii de altii mult mai repede si pana ajung la centrul de comanda . Ministrul de Interne a dispus deja ca impreuna cu sistemele de comunicatii ale statului, providerii de telefonie mobila sa aloce o banda institutiilor statului care raspund de situatiile de urgenta. Tehnic se poate realiza si inteleg ca se lucreaza, dar nu poti sa testezi – decat pe perioada sarbatorilor, cand va exista un flux foarte mare de apeluri pe liniile de telefonie daca acesta a fost realizat.