Cum să discutăm despre e-guvernare în plină epidemie de coronavirus

O analiză de Conf. Univ. Dr. Mihai-Bogdan PETRIȘOR pe tema soluțiilor existente în această perioadă de criză pentru simplificarea proceselor de comunicare între funcționarii publici și cetățeni.

 

A vorbi despre e-guvernare în acest moment poate părea un subiect lipsit complet interes, dar totuși să îngăduim puțină răbdare. Ce este și care este scopul e-guvernării nu reprezintă aspectul avut în vedere de prezentul articol. În schimb putem sublinia două obiective importante ale e-guvernării și să analizăm situația trecută, prezentă și viitoare. Unul din obiectivele analizate este asigurarea accesului la informația oficială prin intermediul paginilor web, iar al doilea este prestarea serviciilor publice prin intermediul mijloacelor electronice pentru cetățeni și mediul de afaceri.

Accesul la informațiile oficiale prin intermediul paginilor web este un obiectiv asumat de toate instituțiile publice, dar calitatea și usurința accesibilității este un lucru diferit de la o instituție la alta. Mai importantă este prestarea serviciilor publice prin intermediul mijloacelor electronice pentru cetățeni care, până de curând, lipsea în cea mai mare parte. Astăzi vedem o schimbare de atitudine, voită și nevoită, în vederea prestării serviciilor publice prin mijloace electronice. Chiar și dacă cea mai utilizată modalitate de prestare a serviciilor este prin email, tot este o variantă binevenită.

Chiar înainte încă de instaurarea epidemidei COVID-19, funcționarii din administrația românească au început să rezolve o mare parte din sarcini și să minimizeze interacțiunea cu cetățeanul și mediul de faceri oferind soluția de trimitere de documente prin email. Este un lucru anevoios câteodată, dacă te gândești că poate un astfel de funcționar va avea sarcina să proceseze peste câteva sute de emailuri pe zi, fapt ce ar implica inclusiv corecția unor informații, retrimiterea unui răspuns către alții care nu au trimis tot etc. Este greu, dar totuși asumat, pentru că este util în primul rând pentru sănătatea lor și a familiilor lor. Este un pas, nu unul pe care ni l-am fi dorit în aceste circumstanțe, dar este un un prim pas.

Pasul următor și firesc ar trebui să fie însumarea întregii experiențe și propunerea de soluții care să simplifice un astfel de proces: crearea de platforma unde se pot încărca aceste documente, păstrea lor în condiții de siguranță pe servere deținute de instituție, accesibilitatea lor facilă din sistem de către funcționarul care are de răspuns la o solicitare venită simplu printr-o cerere tip completată online. Toate acestea vor putea fi parte din viitoare soluții. Nu trebuie să așteptăm rezolvări doar de sus, de la administrația centrală sau conducerea instituției, ci trebuie pornit și de jos în sus.

Nu de puține ori vă aflați în situația în care voi inșivă realizați că un manager, un ordonator superior de credite, nu poate avea cunoștință de problemele directe cu care se confruntă fiecare dintre voi, fiecare birou în parte. Vă invit să faceți un rezumat a întregii experiențe, dupa ce lucrurile se vor liniști sperăm, și să oferiți soluții, să faceți solicitări pentru o administrație care nu doar teoretic se preocupă de bunăstarea cetățeanului. Bunăstare mai înseamnă și reducerea costului de timp care a devenit cea mai importantă resursă a tuturor.

Astfel, s-a putut observa că tocmai componenta cea mai importantă a e-guvernării și anume presterea serviciilor prin intermediul mijloacelor electronice a reușit să devină și cea mai flexibilă, deoarece a stat în puterea oamenilor să se schimbe. Acum este efectuată cu resursele avute la dispoziție dar sperăm pe viitor cu variante din ce în ce mai complexe și facile. Accesul la informația oficială este un uriaș cu picioare de lut și ține mai mult de resurse (hardware si software). În condițiile actuale fiecare instituție și-ar fi dorit să poată oferi un minim set de informații (online), dar este aproape imposibil dacă resursa avută la dispozitie este una rigidă, neprietenoasă și insuficient cunoscută.

Nu ne referim aici la comunicatele administrației centrale pe TVR și, mai important, nu la comunicările tuturor instituțiilor pe facebook sau alte canale social-media. Facebook nu este un canal de informare oficial și nici nu poate fi. Vă puteți imagina un scenariu în care întreaga strategie de comunicare a unei instituții se bazează pe un astfel de canal social-media, iar într-o zi, poate chiar în plină criză, compania respectivă decide închiderea platformei? Ce faci atunci? Dezaprob total toate formele de comunicare (care se vor oficiale) pe pagini de socializare. Cine are nevoie de o instituție știe unde o găsește în spațiul online: la www.denumireinstitutie.ro. Dar ce se întâmplă de aici și cum comunicăm cu cetățenii, cum le facilităm accesul la servicii publice prin mijloace electronice începe cu adevărat e-guvernarea.

Vă mulțumesc, dragi angajați din administrație și instituții publice pentru flexibilitatea de care dați dovadă astăzi, de bunele intenții de a ne scuti de un drum, dar vă rog ca aceste procese de regândire a interacțiunii cu noi, cetățenii, să nu se opreasca aici și să continue și mâine din ce în ce mai bine!

 

Mihai-Bogdan PETRIȘOR este conferențiar universitar doctor la Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași și membru al Asociației Române de Științe Regionale. Este absolvent al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor și al Facultății de Drept din cadrul Universității ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Activitatea didactică se adresează studenților de la Specializarea Administrație publică și celor de la Specializarea Finanțe-Banci din cadrul FEAA, Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Opiniile exprimate sunt opinii personale ale autorului și nu implică instituțiile cu care acesta este asociat.

Pentru a lua legătura cu autorul, puteți folosi adresa de email mihaibogdanpetrisor@gmail.com. Bogdan așteaptă întrebările și sugestiile dvs.!