“Creşterea TVA este, în opinia mea, o greşeală majoră, care va avea consecinţe extrem de nefaste asupra economiei”

cristea_adela.jpgAfirmă Adela Cristea, Managing Partner ASCENT GROUP, într-un
interviu

acordat în exclusivitate Portalului Naţional www.Administratie.ro.

Aceasta vorbeşte atât despre specificul serviciilor oferite de
Ascent

Group şi despre dificultăţile pe care le întâmpină în prezent o companie de

consultanţă pe piaţa românească, cât şi despre principalele probleme ale

societăţilor comerciale din România în contextul economic actual.

– Doamnă Adela Cristea, Ascent Group este unul
dintre cele

mai de succes grupuri de consultanţă din România şi nu numai, dispunând de

birouri atât în Romania (Bucureşti şi Arad), cât şi în Bulgaria (Sofia),

Republica Moldova (Chişinău), Serbia (Belgrad) şi Cipru (Limassol).

Povestiţi-ne, vă rog, cum s-a produs ascensiunea companiei şi care au fost

cele mai importante etape din evoluţia ei.

– Ascensiunea grupului nostru de firme s-a produs pe fondul unei nevoi

de servicii de consultanţă de calitate în Estul Europei, respectiv pe fondul

extinderii unui număr mare de companii străine către regiunea noastră. Noi

am simţit această nevoie, am înţeles că tendinţa de extindere va fi una

regională, nu locală, respectiv că aceste companii vor avea nevoie de

servicii integrate, practic de un pachet de servicii, pentru a nu fi nevoiţi

să alerge la mai mulţi furnizori pentru a obţine întregul suport de care

aveau nevoie.

Asta ne-a făcut să pornim de la început la drum cu ideea de a dezvolta

birouri în mai multe ţări din regiune, respectiv de a ne dezvolta intern,

in-house, întregul pachet de servicii pe care orice companie, mai ales în

perioada de start-up, are nevoie să îl externalizeze.

Astfel am demarat cu cele 2 birouri din România: Arad şi Bucureşti, în

2005, iar ulterior ne-am extins către celelalte ţări din regiune: un birou

în Republica Moldova şi o reprezentanţă în Cipru în 2006, respectiv birouri

în Bulgaria în 2007 şi Serbia în 2008. Practic, în momentul de faţă suntem

grupul de consultanţă românesc cu cea mai mare extindere în afara României.

În paralel cu dezvoltarea regională, am încercat să încheiem

parteneriate strategice cu jucători majori de pe piaţa de consultanţă, pe

toate categoriile de servicii pe care activăm, acestea constituind etape

esenţiale în dezvoltarea noastră. Astfel, în prezent avem reprezentări

exclusive pentru această regiune pentru OCRA, cel mai mare înregistrator de

societăţi la nivel global, Jordan Sheppard, companie lider în domeniul

serviciilor de executive search şi head-hunting, Identity Compass, companie

lider în domeniul evaluărilor de personal, respectiv The Farrell Company şi

Mecepus în training.

Fiecare dintre aceste parteneriate a presupus mult efort şi investiţii din

partea noastră, dar în acelaşi timp, faptul că am fost aleşi pentru a-i

reprezenta, de către aceste companii lider la nivel mondial pe categoriile

lor de servicii, sunt o dovadă a calităţii serviciilor pe care le prestăm şi

a profesionalismului consultanţilor noştri.

– Ce tip de servicii oferă mai exact Ascent Group şi în ce

domenii?

– Ascent Group oferă un pachet de servicii suport pentru companii şi

anume: consultanţă pentru start-up-uri de business, respectiv

internaţionalizarea afacerilor, consultanţă juridică de drept societar,

consultanţă fiscală şi servicii de contabilitate, consultanţă în domeniul

resurselor umane: servicii de administrare de personal şi payroll, recrutare

de personal, evaluare de personal şi training. În fapt, noi oferim

companiilor acel suport de care au nevoie în probleme de dezvoltarea

afacerilor, sau în probleme birocratice, în aşa fel încât ei să se poată

concentra pe core business-ul lor.

– Am trecut de curând de prima jumătate a anului 2010. Ce

realizări majore a reuşit Ascent Group să obţină în această perioadă?

– În contextul economic actual e greu să vorbim despre “realizări

majore”. Pentru majoritatea companiilor, inclusiv faptul de a se menţine pe

piaţă şi a supravieţui a devenit o “realizare”.

Totuşi, putem spune că am reuşi în acest an o mare parte din lucrurile

pe care ni le-am propus: am continuat dezvoltarea birourilor noastre din

Bulgaria, Rep. Moldova si Serbia, cu accent pe cel din Serbia (acesta fiind

cel mai nou birou al nostru), am reuşit să facem cunoscut în piaţă un nou

produs de training, cel pe tema “Dezvoltării spiritului antreprenorial

pentru manageri”, un modul bazat pe o metodă americană şi pentru care Ascent

Gruoup deţine licenţa exclusivă în regiune, iar pentru această toamnă avem

în plan organizarea unor în mai multe oraşe din regiune conferinţe pe tema

dezvoltării regionale, transfrontaliere şi a cooperării cu mediul de afaceri

din ţările din regiune.

În rest, în România, ţara unde mediul de afaceri a fost cel mai lovit de

criză, respectiv de deciziile guvernamentale, cea mai mare realizare a

noastră este faptul că am reuşit să conservăm ceea ce am realizat până acum,

respectiv să ne stabilizăm echipa şi să ne fidelizăm clienţii.

– Care sunt principalele dificultăţi cu care se confruntă o firmă

de consultanţă în contextul economic actual?

– Firmele de consultanţă acţionează într-un mediu exclusiv B2B (business

to business). În contextul în care în 2009 în România s-au închis un număr

record de companii, trendul fiind urmat şi în acest an, iar numărul

investitorilor care vin spre România s-a redus dramatic, evident că şi

pentru firmele de consultanţă devine tot mai dificil să rămână în piaţa, dat

fiind că baza lor de potenţiali clienţi s-a diminuat semnificativ.

O altă dificultate majoră a firmelor de consultanţă ţine de

instabilitatea legislativă şi de numeroasele modificări ale legislaţiei,

conjugate cu interpretabilitatea acestora, care face ca munca de consultant

în relaţia cu clienţii să fie mult mai dificilă, iar presiunea resimţită de

consultant să fie constantă.

– Sunteţi lector la Catedra de Economie şi Finanţe a

Universităţii Vasile Goldiş din Arad. Care este opinia dumneavoastră despre

creşterea TVA-lui?

– Creşterea TVA este în opinia mea o greşeală majoră, care va avea

consecinţe extrem de nefaste asupra economiei. Ea nu va ajuta la diminuarea

deficitului bugetar, ci va contribui decisiv la adâncirea acestuia,

respectiv va genera câteva dezechilibre majore pentru economie. Iată doar

câteva argumente:

– Majorarea TVA va duce la o scădere a puterii de cumpărare şi

implicit a consumului (deci indirect şi a bazei de calcul a TVA). Este

cunoscut în economie faptul că orice taxă sau impozit care creşte peste un

anumit nivel îşi devorează propria masă.

– Pe de altă parte, această reducere a consumului va determina noi

concedieri în domeniul privat (deci noi costuri bugetare), o scădere a

profitului companiilor private sau chiar închiderea multora dintre ele (şi

implicit o scădere a taxelor colectate).

– Nu în ultimul rând, la ora actuală, datorită lipsei de lichiditate

existente pe piaţă şi a blocajului financiar existent, statul avea mari

dificultăţi în a colecta acest TVA de 19%. Cu atât mai puţin va reuşi o

colectare eficientă a unui TVA de 24%. În schimb penalităţile aplicate

companiilor pentru neplata la termen a TVA se vor aplica pe o bază mai mare

(deşi vorbim despre un TVA în cele mai multe cazuri neîncasat încă, datorită

termenelor lungi de plată), ceea ce va determina intrarea în incapacitate de

plată şi implicit insolvenţă a multor companii.

În concluzie, pe hârtie vom colecta mai mult, cel puţin în prima fază,

dar în fapt vom mări doar arieratele fiscale şi vom contribui decisiv la o

contracţie e economiei naţionale.

– Ascent Group oferă şi consultanţă în domeniul economic. Care

credeţi că este cea mai mare problemă a societăţilor comerciale din România,

având în vedere situaţia economică din prezent?

– Companiile din România se confruntă în momentul de faţă cu o serie de

probleme majore: criza de lichiditate, blocajul financiar, presiunea

fiscală, scăderea puterii de cumpărare, dar dintre toate, cea mai mare

problemă, în opinia mea, o reprezintă nesiguranţa legislativă, faptul că

permanent se schimbă regulile jocului, în timpul jocului, lucru nepermis

într-o economie stabilă.

Acest fapt face imposibil pentru cele mai multe companii să îşi

întocmească la început de an bugete realiste, sau să facă previziuni pe care

să le poată respecta. Acest lucru a alungat deja mulţi investitori

importanţi din România, care au preferat să îşi relocheze afacerile în ţări

chiar cu mână de lucru mai scumpă, dar cu o stabilitate legislativă şi

fiscală. Din păcate la ora actuală fenomenul se accentuează şi asistăm deja

la o migraţie a companiilor româneşti în afara României, în ţări din

regiune, sau chiar în jurisdicţii mai îndepărtate, dar care le oferă

stabilitate sau condiţii de taxare mai avantajoase.

Este un fenomen foarte grav şi cred că ar trebui luate măsuri imediate

pentru stabilizarea acestei situaţii, respectiv pentru retenţia

capitalurilor în România. Dar pentru asta trebuie în primul rând să corectăm

câteva greşeli majore făcute în ultima perioadă, respectiv ulterior să dăm

un semnal clar de stabilitate legislativă şi fiscală.

– Ce obiective şi-a propus Ascent Group pentru cea de-a doua

jumătate a anului?

– Ca şi obiective pur numerice, ne propunem să ne menţinem pe un trend

ascendent, respectiv să înregistrăm la finalul anului o creştere a cifrei de

afaceri cu 10-12% faţă de anul trecut.

Ca şi proiecte importante, aşa cum menţionam mai devreme, pentru cea de

a doua jumătate a anului ne propunem să organizăm câteva evenimente de

afaceri importante, în mai multe oraşe din ţările în care suntem prezenţi,

în scopul de a promova avantajele pe care fiecare dintre aceste ţări le

oferă, respectiv în scopul de a stimula schimburile transfrontaliere.

În momentul de faţă, companiile din România de exemplu, derulează mai

multe afaceri comerciale cu ţări îndepărtate (Italia, Germania, Spania, SUA,

chiar, etc.), decât cu ţările din imediata vecinătate (Serbia, Bulgaria,

Ungaria, Moldova sau Ucraina). Şi asta din simpla necunoaştere a climatului

de afaceri din ţările vecine sau din lipsa de informaţii şi conexiuni cu

privire la acestea. Noi am organizat deja anul trecut un important eveniment

bilateral, româno – bulgar, “No borders”, respectiv o serie de business

forum-uri la Chişinău, dar în această toamnă vom reveni cu un nou format,

mult mai practic şi accesibil companiilor participante, prin care să îi

ajutăm efectiv să demareze afaceri cu companii din ţările vecine, sau să

investească în regine.

Prin aceste proiecte vom ajuta şi companiile româneşti, în egală măsură,

fie pentru a-şi găsi noi pieţe de desfacere, noi parteneri de afaceri sau

furnizori mai competitivi, fie pentru a-şi internaţionaliza afacerile şi

a-şi deschide noi capacităţi productive în regiune.