Constantin Simirad vrea pistă “cu buzunare” pentru modernizarea mai ieftină a Aeroportului Iaşi

Preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Constantin Simirad, a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, că ar putea folosi fonduri mai puţine pentru lucrările de modernizare a aeroportului. Şeful CJ Iaşi susţine că pentru construirea terminalului şi pistei ar fi nevoie de 82 milioane euro, deşi iniţial era vorba de 200 de milioane de euro. În acest caz, lucrările de modernizare a Aeroportului Internaţional Iaşi vizează doar un modul pentru terminal şi o pistă mai mică dotată cu”buzunare” pe care avioanele să efectueze manevrele necesare aterizării/decolării.

Preşedintele CJ Iaşi susţine că în astfel de situaţie lucrările vor fi demarate până la sfârşitul anului, mai ales că instituţia dispune de 40 milioane euro, bani strânşi din “economii”. Potrivit proiectului iniţial, modernizarea Aeroportului Iaşi vizează realizarea unei piste flexibile de 3.000 de metri şi modernizarea aerogării. Pista flexibilă va fi construită asemenea celei de la Frankfurt, pentru aceasta fiind necesară suma de 50 de milioane de euro.

De asemenea, aerogara va avea o suprafaţă de 16.000 mp la sol pentru fluxurile de pasageri şi utilităţi şi 12.000 mp la subsoluri pentru benzile de bagaje, spre deosebire de actuala aerogară care are un singur flux comun pentru pasageri şi bagaje. Viitoarea aerogară va avea şase fluxuri independente de acces pentru pasageri, unul pentru VIP, un flux pentru echipaje şi un altul pentru personalul de deservire a aeroportului. De asemenea, în apropierea Aeroportului Internaţional Iaşi, va fi construit un hotel, care va fi realizat ulterior în parteneriat cu agenţi economici.

Potrivit proiectului, Aeroportul Internaţional Iaşi va avea şi un terminal cargo, care va prelua zilnic 200 de tone de mărfuri. Pe aeroport va fi instalat un depozit de carburanţi de 500 tone care să permită operarea unui flux sporit de aterizări – decolări. În perioada lucrărilor, aeroportul nu va mai fi operaţional o jumătate de an. Aeroportul Iaşi, construit în urmă cu 40 de ani, are o pistă de decolare – aterizare betonată, de 1.800 metri lungime şi 30 metri lăţime, prevăzută cu două acostamente a 7,5 metri, asfaltate, o cale de rulare de 135 metri lungime şi 15 metri lăţime, precum şi o platformă cu patru locuri de parcare, fapt ce permite operarea numai cu avioane de capacitate mică.

Potrivit studiului de fezabilitate privind lucrările de modernizare a Aeroportului Internaţional Iaşi, costurile necesare pentru prelungirea pistei de la 1.800 la 3.000 de metri, precum şi cele pentru realizarea aerogării şi a zonei cargo sunt estimate la peste 200 de milioane de euro. AGERPRES