Guvernul a adoptat o Hotarare care reglementeaza conditiile de organizare si desfasurare a examenului de atestare in functiile publice de prefect si subprefect, precum si conditiile de participare la acest examen.
Examenul se organizeaza si se desfasoara in conditiile Legii nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici si este gestionat de catre comisia de concurs pentru recrutarea inaltilor functionari publici, numita prin Decizia primului-ministru nr.276/2005, completata de Decizia primului-ministru nr. 356/2005.

Examenul consta in doua etape, dupa cum urmeaza:

a) elaborarea unui proiect pe baza tematicii si bibliografiei stabilite prin ordin al ministrului Administratiei si Internelor;

b) proba scrisa, care consta in rezolvarea unor subiecte in prezenta comisiei.

Bibliografia si tematica pentru examenul de atestare vor fi stabilite prin ordin al ministrului Administratiei si Internelor, la data intrarii in vigoare a hotararii.
La aceeasi data vor fi afisate, atat la sediul Ministerului Administratiei si Internelor, cat si la sediul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, precum si pe site-urile acestor institutii, data si locul desfasurarii examenului de atestare.

Pot participa la examenul de atestare pe post si pot ocupa functiile publice de prefect si subprefect persoanele care indeplinesc conditiile prevazute in Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici (art. 15 cu exceptia celor prevazute la literele c) – e).

Exceptiile se refera la conditia de a fi absolvit programe de formare specializata si perfectionare in administratia publica sau in alte domenii specifice de activitate sau de a avea cel putin 7 ani vechime in specialitatea functiei publice respective. De asemenea, nu e necesara conditia de a fi promovat concursul organizat pentru ocuparea unei functii publice de secretar general al Guvernului, de secretar general adjunct al Guvernului, de consilier de stat, de secretar general si secretar general adjunct din ministere si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, de prefect, de subprefect, de secretar general al prefecturii, de secretar general al judetului si al municipiului Bucuresti, de director general din cadrul ministerelor si al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale.

Poate face parte din categoria inaltilor functionari publici si poate candida la functia de prefect sau subprefect persoana care indeplineste cumulativ: