BusinessMark a organizat cea de a patra ediție a Tax & Finance Forum, eveniment care a avut loc pe 11 și 12 noiembrie 2015, Hotel Radisson Blu, din București. Forumul a constituit un prilej de analiză şi dezbatere a fiscalității în România, reunind reprezentanţi ai Ministerului Finanțelor, ai celor mai mari companii de consultanță și experți financiari, factori de decizie din departamentele financiar-contabile ale celor mai importante companii prezente pe piața românească.

În prima zi a Tax & Finance Forum s-au dezbătut subiecte legate de: legislația europeană, modificări, armonizarea legislației românești, Noul Cod Fiscal, TVA, impozitul pe profit/venit, Noul Cod de procedură fiscală, contribuții sociale, impozitarea veniturilor obținute de nerezidenții din România, legislația privind holdingurile, Noul Cod Vamal al Uniunii Europene, optimizarea și planificarea fiscală, soluţii eficiente de restructurare și reorganizare a afacerii.

Invitații primei sesiuni au fost: Oana Iacob, Şef serviciu, Serviciul de TVA din cadrul Direcției Generale de Legislaţie Cod fiscal şi Reglementări Vamale, Ministerului Finanţelor Publice, Mihaela Mitroi, Partener PwC Romania, Coordonator al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, Vicepreședinte, CCF, Emanuel Băncilă, Executive Director, EY Law, Mitel Spătaru, Tax Manager, FINEXPERT, Maria Popa, Tax Manager, PKF Finconta și Mihai Lupu, Manager, Transfer Pricing Services. Discuțiile au fost moderate de Mihaela Mitroi, Partener PwC Romania, Coordonator al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, Vicepreședinte, CCF.

”Codul rescris vine cu o serie de clarificări. De exemplu, dacă o societate construiește o clinică medicală care intră sub sfera deducerii de TVA, dar unde se vor efectua și operații estetice care sunt taxabile, codul rescris stabilește reguli foarte clare. Astfel că TVA va fi dedusă pe tot parcursul investițional, urmând ca după finalizarea procesului să se ajusteze acest aspect în funcție de operațiunile clinicii”, a explicat Oana Iacob, reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice (MFP).

Ea a subliniat că de la 1 ianuarie se va introduce taxarea inversă în cazul clădirilor, părților de clădire și a terenurilor de orice fel pentru a căror livrare se aplică regimul de taxare prin efectul legii sau prin opțiune. ”Introducerea taxării inverse va intra în vigoare până la final de 2018 în cazul telefoanelor mobile, a tabletelor PC, laptop-urilor, consolelor de jocuri și pentru dispozitivele cu circuite integrate”, a mai adăugat Oana Iacob.

Emanuel Băncilă, Executive Director, EY Law, a vorbit despre penalitatea de nedeclarare. ”Excepţie există dacă nedeclararea sau declararea incorectă rezultă din aplicarea legislaţiei fiscale potrivit interpretării organului fiscal cuprinse în norme, instrucţiuni, circulare sau opinii. 0,08% pe zi de întârziere este o sancțiune aplicabilă atât în situația prevederilor legale neclare cât și în cazul interpretărilor eronate ale inspecției fiscale. Este vizată fiecare creanță fiscală ce trebuie individualizată printr-o declarație de impunere”, a explicat Emanuel Băncilă. Acesta a afirmat că penalitatea de nedeclarare începe să curgă din ziua imediat următoare scadenţei şi până la data stingerii sumei datorate. Pentru obligații fiscale rezultate în urma unor fapte de evaziune – penalitatea este de 100%. Se aplică o reducere cu 75% in caz de achitare sau eșalonare a debitului principal.

Mitel Spătaru, Tax Manager, FINEXPERT, a declarat că după multe dezbateri, în iulie 2015 s-a încheiat un ”armistițiu” între stat și mediul de afaceri. ”Articolul 11 a suferit un ”lifting” în sensul în care o parte a resposabilității revine și organului fiscal. Acesta este obligat să motiveze decizia de impunere emisă ca urmare a neluării în considerare a unei tranzacții sau după caz ca urmare a reîncadrării formei unei tranzacții. De asemenea, organul fiscal este obligat să indice elementele relevante în legătură cu scopul și conținutul tranzacției care face obiectul neluării în considerare sau a reîncadrării”, a explicat Mitel Spătaru.

Sesiunea a II-a i-a avut ca invitați pe: Luisiana Dobrinescu, Partener, Dobrinescu Dobrev SCA, Andreea Mitirita, Director, Consultanță Fiscală, PwC România, Maria Cambien, Manager, Consultanță Fiscală, PwC România, Alexandru Aparaschivei, Senior Manager, Taxe indirecte, Deloitte România, Raluca-Loredana Udroiu (Nica), Manager, Indirect Taxation Services, KPMG România și Mihai Petre, Senior Manager, Customs & Global Trade, Deloitte România, care a și moderat discuțiile.

Luisiana Dobrinescu, Partener, Dobrinescu Dobrev, a explicat că procedurile de administrare începute înainte de data intrării în vigoare a noului Cod rămân supuse legii vechi, iar termenele în curs la data de 1 ianuarie 2016 se calculează după normele legale în vigoare la data când au început să curgă. În ceea ce privește reglementările secundare emise în baza actualului Cod, acestea rămân în vigoare până la înlocuirea lor. ”Contestația împotriva deciziilor de impunere se depune în termen de 45 de zile de la data comunicării. Pot fi aduse probe noi, iar în 30 de zile de la depunere se poate solicita susținerea orală a contestației”, a declarat Luisiana Dobrinescu.

Maria Cambien, Manager, Consultanță Fiscală, PwC România, a subliniat faptul că noile modificări referitoare la TVA sunt unele benefice mediului de afaceri, dar acest lucru va avea și alte implicații. ”Pachetul de modificări pe TVA este unul benefic. Putem spune că legiuitorul a fost generos. Cu toate, astea matematica este matematică și dacă vor fi mai puțini bani la buget accentul se va pune pe colectare. Încă ne luptăm cu un procent de colectare de 59%. Asta înseamnă că se vor intentisfica și mai mult controalele fiscale”, a declarat Maria Cambien, Manager, Consultanță Fiscală, PwC România.

A doua zi a “Tax & Finance Forum” a oferit răspunsuri la unele dintre cele mai importante aspecte fiscale în cadrul unor seminarii susținute de reprezentanți ai celor mai mari companii de consultanță. Printre subiectele abordate s-au numărat: Noul Cod de Procedură Fiscală, Modificări fiscale în zona impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii, planificarea prețurilor de transfer, prevenție vs tratament: aspecte sancționate anterior de controalele fiscale și modificările aduse de noile coduri.

Participarea la eveniment a echivalat cu 5 ore de pregătire profesională pentru membrii Camerei Consultanților Fiscali. Evenimentul a fost organizat cu sprijinul Camerei Consultanților Fiscali. Parteneri: EY, PwC, FINEXPERT, PKF Finconta, Dobrinescu Dobrev SCA, Transfer Pricing Services.