Centralizare versus descentralizare în achiziții

Atât centralizarea, cât și descentralizarea sunt două procese cu beneficii economice distincte, de care cei care fac achiziții publice trebuie să țină cont. Aceasta a fost una dintre concluziile prezentării susținute de președintele Sindicatului Național al Specialiștilor Experți în Achiziții Publice (SN SEAP), Ovidiu Slimac, în cadrul Conferinței Naționale de Management Modern în Administrație, ediția a XI-a. Evenimentul, care a avut ca temă “Inovație prin tehnologie în sectorul public”, a avut loc pe 31 ianuarie, la Hotelul JW Marriott, din Capitală și a reunit peste 130 de participați.

Potrivit președintelui SN SEAP, printre avantajele economice ale centralizării, datorita volumului, se numără: reducerea însemnată a prețurilor pentru produse și servicii, nevoia de standardizare (exemplu: în IT, software), cu includerea criteriilor de mediu, servicii mai bune la preț mai scazut, beneficii post-vânzare (întreținere), cost redus de training (mai puțini oameni în același loc), un bun management de personal, încurajarea transparenței urmăririi contractului, auditare.

Pe de altă parte, descentralizarea implică, potrivit lui Ovidiu Slimac, reducerea încurajării corupției pe scară largă și a favoritismului, o mai reală și apropiată potrivire a cerințelor utilizatorului final, cu produsele și serviciile solicitate, reducerea greșelilor ce ar afecta un volum mare, mai puțină birocrație, termene mai scurte, oportunități uriașe pentru IMM de a intra în competiție (chiar și cu scoaterea facilității de 50%), oportunități de a obține prețuri scăzute de la producători locali, antrenarea angajaților în asumarea responsabilităților.

Principiile conduitei etice în achiziții publice, potrivit lui Slimac, sunt: evitarea manifestării concurenței neloiale, evitarea manifestării actelor de corupție, evitarea apariției conflictului de interese, evitarea primirii de cadouri și ospitalitate, postangajările. Imparțialitate și independență. “Este nevoie de curtoazie și consecvență, transparență, confidențialitate, acuratețea informației, de interes public și încredere publică. Oricum, alegerea între centralizare și descentralizare nu este o chestiune de alb și negru. Un sistem hibrid, care să le înglobeze pe amândouă este posibil să fie funcțional, neuitând aici nici e-procurement“, a mai arătat președintele SN SEAP.