Autorităţile locale aşteaptă organizarea licitaţiilor pentru începerea reabilitării Gării de Nord din Timişoara, acest nod feroviar bănăţean fiind tranzitat zilnic de aproape 80 de trenuri şi de peste 45.000 de pasageri.

Staţia feroviară este, însă, într-o avansată stare de degradare şi nu le oferă pasagerilor decât nemulţumiri, disconfort şi insecuritate.

“În acest an se va organiza licitaţia pentru angajarea lucrărilor de reabilitare a Gării de Nord din Timişoara, iar în 2013 se va lucra efectiv la acest proiect. Executivul a decis săptămâna trecută finanţarea în regim de urgenţă, din surse BERD. Pentru gara noastră se vor aloca 1,3 milioane de euro”, a declarat, luni, presei primarul Nicolae Robu.

Primul contract semnat, parafat şi finanţat pentru reabilitarea Gării de Nord Timişoara datează din 2003, când Compania Naţională de Căi Ferate CFR S.A. a contractat un credit extern în valoare de 24 de milioane de euro de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) pentru cinci mari staţii CFR din ţară.

Proiectul de modernizare a gării din Timişoara prevede lucrări ce cuprind amenajări ale parterului şi ale mezaninului cu spaţii comerciale, modernizarea zonelor publice, a intrărilor, a caselor de bilete, a porticului exterior, dar şi montarea instalaţiilor de apă încălzire şi a grupurilor sanitare, la subsol. De asemenea, staţia CFR Timişoara mai prevede construirea unui lift exterior panoramic.

Deşi lucrările la Gara de Nord Timişoara trebuiau finalizate până în 2007, contractul pentru modernizarea gării – estimat la 9,2 milioane de euro – a fost realizat în proporţie de doar 30%, deoarece firma israeliană care trebuia să se ocupe de reabilitare nu s-a achitat de obligaţiile contractuale, iar Ministerul Transporturilor a reziliat contractul, în 2008. Fosta administraţie a oraşului estima că modernizarea completă, la standarde europene, a staţiei feroviare timişorene ar costa peste 15 milioane de euro.

Modernizări esenţiale ale gării timişorene nu s-au mai făcut din anii ’70, iar ultimele investiţii au fost realizate în 2001. Celelalte trei gări din Timişoara nu sunt incluse în niciun program de modernizare, unul dintre motive fiind faptul că responsabilii lucrează la un proiect care urmăreşte scoaterea liniilor ferate din oraş şi realizarea unei centuri feroviare pentru transportul de marfă.

Autorităţile locale au planuri mai mari legate de extinderea şi modernizarea gării, în contextul în care extinderea viitoare a Timişoarei şi dezvoltarea economică a zonei vor impune realizarea unor legături rapide, atât între oraş şi Aeroportul Internaţional “Traian Vuia”, cât şi între viitoarea metropolă şi capitalele occidentale.

De asemenea, primarul Nicolae Robu s-a întâlnit recent cu o delegaţie de experţi europeni, pentru a discuta despre construirea unei căi ferate pentru un tren de mare viteză, care să reconecteze o veche reţea feroviară, între Timişoara-Kikinda (Serbia) şi Szeged (Ungaria). AGERPRES