Conducerea Astra Călători Arad consideră ilegală organizarea unei licitaţii separate pentru achiziţia unui al doilea lot de tramvaie pentru oraşul Galaţi, în condiţiile în care fabrica din Arad a câştigat licitaţia iniţială ce prevedea livrarea tuturor garniturilor din ambele loturi.
„Am câştigat o licitaţie într-un oraş din România pentru 18 tramvaie, am încheiat primul contract subsecvent, pe care l-am şi realizat, iar pentru al doilea contract subsecvent, adică pentru diferenţă, am fost înştiinţaţi că Ministerul Dezvoltării ne-a tăiat fondurile. Dar, în acelaşi timp, am aflat că Ministerul Dezvoltării a făcut o licitaţie separată, cu toate că legea interzice să liciteze ceea ce a licitat o dată, şi că cele 10 tramvaie pe care urma să le fabricăm în al doilea contract le vor face ei în cadru centralizat”, a declarat, luni, preşedintele Grupului de firme Astra, Valer Blidar.
El a adăugat că la licitaţia „separată” de la Galaţi câştigător este o firmă străină care a cerut un preţ mult mai mare pentru fiecare tramvai livrat faţă de oferta arădenilor.
„Are un preţ mai mare decât noi cu 1.100.000 lei pe tramvai, faţă de preţul nostru de la Galaţi. Deci renunţă la varianta noastră (Ministerul Dezvoltării- n.r.), unde preţul era mai mic cu 1.100.000 lei şi încheie un contract cu altă firmă la care preţul la 10 tramvaie este cu 11 milioane de lei în plus”, a mai spus Blidar, în cadrul unei conferinţe de presă.
Primăria Galaţi informa, în 1 noiembrie 2021, că a recepţionat patru tramvaie noi produse de compania arădeană, dintr-un lot de opt tramvaie achiziţionate cu fonduri europene, valoarea contractului de achiziţie fiind de 44.680.000 de lei. Municipalitatea gălăţeană anunţa la acel moment că a mai depus, în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării, o cerere de finanţare europeană pentru achiziţia a altor 10 tramvaie noi, valoarea acestui proiect fiind de peste 80 de milioane de lei, iar procedura de licitaţie era în derulare.
Pe de altă parte, primul tramvai fabricat la Astra Arad din lotul de 100 contractat de municipalitatea din Bucureşti va fi livrat mai repede cu două luni decât era prevăzut. Anunţul a fost făcut de primarul Capitalei, Nicuşor Dan, şi de preşedintele Grupului de firme Astra Arad, Valer Blidar.
Primarul Capitalei s-a deplasat la Arad, împreună cu consilieri generali, pentru a vedea care este stadiul fabricaţiei tramvaielor care vor fi achiziţionate de la Astra în baza unui contract semnat în 2021, în valoare de aproximativ 200 de milioane de euro.
Într-o conferinţă de presă susţinută în una dintre halele de fabricaţie a tramvaielor, primarul Capitalei a spus că livrarea garniturilor va începe mai repede cu două luni decât era prevăzut în contract.
„După cum ştiţi, avem un contract semnat cu Astra Arad pentru 100 de tramvaie de 36 de metri. Cele pe care le vedeţi în spate sunt primele şase din acest contract. Conform contractului, primul tramvai ar fi trebuit să vină în luna august 2022, dar domnul director ne-a făcut o surpriză şi ne spune că în jurul datei de 1 iunie o să avem primul tramvai din această serie. Bucureştiul are nevoie de transport public şi pentru a convinge oamenii să circule cu transportul public şi nu cu maşina proprietate personală este nevoie de investiţii în zona de transport public. Acesta, cum am spus, este un contract pentru 100 de tramvaie. Bucureştiul, după 1990, nu a produs decât în uzina proprie 17 tramvaie, tot restul de tramvaie pe care le avem în circulaţie, aproximativ 300, sunt dinainte de 1990”, a precizat Nicuşor Dan.
El a amintit că vor fi cumpărate şi 100 de autobuze electrice, pentru care documentele sunt în curs de evaluare, şi 100 de troleibuze, pentru care licitaţia urmează să aibă loc, astfel că municipalitatea face „un pas important către modernizare şi către electrificarea flotei” pe care o deţine.
Primarul a mai spus că în Bucureşti nu există acum peroane lungi de 36 de metri, dar că este timp pentru modificarea acestora înainte ca noile tramvaie să fie puse în circulaţie. AGERPRES