Alexandra Popa, Policy & Advocacy Manager, EBA Moldova: Codul Muncii este învechit şi are nevoie de îmbunătăţiri, pentru depășirea crizei

Pandemia Covid-19 a pus în evidență problema legislaţiei muncii în Republica Moldova, care este un mecanism extrem de important, dar învechit, situație care i-a determinat pe reprezentanții mediului de business din această țară să propună o flexibilizare a raporturilor de muncă, un ajutor venit din partea statului, dar şi majorarea duratei şomajului tehnic (până la 6 luni) pentru anul 2020-2021, astfel încât companiile să poată reveni la normal, în urma acestei crize. Relatarea a fost făcută de Alexandra Popa (foto), Policy & Advocacy Manager, EBA Moldova, în cadrul primei dezbateri video din programul de comunicare profesională transfrontalieră ”Integrare Economică Europeană”. Tema ediției a fost ”Presiunea asupra activității economice în era post Covid -19. Rolul bunelor practici de reglementare și control pentru ieșirea din criză”.

Intervenția statului, pentru depăşirea provocărilor create de epidemie

”Noi suntem o asociaţie de business, care susţine activităţile economice, investiţionale, atât ale firmelor din Europa, dar, în primul rând, ale celor din Republica Moldova. Este foarte importantă această colaborare între business şi guvern, pentru a aduce modificări legislaţiei din Republica Moldova, astfel încât să ofere suport companiilor noastre, pentru a depăşi provocările create de epidemie. Noi avem în Republica Moldova o platformă –  Consiliul Economic pe lângă Prim-ministru, unde avem posibilitatea să ne întâlnim şi să discutăm, să aducem la cunoştinţa autorităţilor publice  toate probleme cu care ne confruntăm. Pe lângă modificările legale, pe care noi le-am înaintat, în această perioadă, referitoare la Codul Muncii, la raporturile de muncă, legislaţia fiscală, am încercat, cu ajutorul altor companii, care au sedii şi în România şi nu numai, să aducem companiilor noastre un suport individual, pe diferite domenii. Și avem şi o reuşită, aceea că, în Codul Muncii, a fost adăugat un capitol dedicat muncii la distanţă”, a mai arătat Alexandra Popa.

Minimizarea negativului asupra business-ului

La rândul său, Anna Djurinscaia, Chief Financial Officer & Tax Policy Manager, EBA Moldova, a subliniat că asociația pe care o reprezintă a participat la construirea dialogului eficient între guvern şi mediul de afaceri, având ca scop principal minimizarea negativului asupra business-ului.

”Am prezentat propunerile pentru cele trei pachete de măsuri fiscale elaborate de către Guvernul Republicii Moldova, printre care: elaborarea regulamentului cu privire la subvenţionarea întreprinderilor care au instituit şomaj tehnic și/sau staţionare (propunerile au fost aceptate şi regulamentul aprobat); elaborarea regulamentul privind modul de subvenţionare a dobânzilor la creditele bancare, contractate în perioada 1 mai- 31 decembrie 2020 (propunerile au fost acceptate și ca rezultat Regulamentul a fost aprobat). Cu bucurie am aflat că la momentul actual companiile care activează în RM și cad sub prevederile regulamentelor acestora, au beneficiat de suportul acordat.

Totodată EBA Moldova a salutat inițiativa Guvernului de a micșora cota TVA pentru sectorul HORECA și pentru a amâna termenile de plată a unor impozite și taxe  împreună cu amânarea termenului de prezentare a unor rapoarte statistice.

De asemenea EBA Moldova susține inițiativa Guvernului de a digitaliza procesul de emitere a facturilor fiscale în cadrul achizițiilor publice, dar luând în considerare situaţia epidemiologică, care a stopat procedurile interne a companiilor, înţelegem, totuși, că sectorul privat nu este gata pentru acest sistem şi, de aceea, salutăm decizia Parlamentului de a amâna implementarea acestui proces până la 01 ianuarie 2021.

 Considerăm că pentru repornirea economiei şi garantarea sustenabilităţii este important să fie luate şi alte măsuri”, a mai spus Anna Djurinscaia.

Despre Programul ”Integrare Economică Europeană”

Programul ”Integrare Economică Europeană” urmărește coagularea unei comunități de lideri care să susțină schimbul de bune practici și să faciliteze discuțiile și dezbaterile mediului de afaceri din estul Europei, pe calea integrării economice europene, astfel încât, prin cooperarea între regiuni și organizații, să se identifice soluții care pot fi implementate eficient.

La prima ediție, au participat, din Republica Moldova, reprezentanți ai EBA, AMCHAM, FIC, Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, ODDIM, CALM, Asociția Patronală MĂR, Agenția Națională de Investiții, Agenția Națională pentru Sănătate Publică, ANOFM și Ministerul Economiei și al Infrastructurii. Au avut alocuțiuni speciale europarlamentarul Dragoș Pîslaru, Președintele Camerei Consultanților Fiscali Dan Manolescu, Rodica Verbeniuc, Director General al Agenției Naționale de Investiții, Nicolae Furtună, Directorul Agenției Naționale pentru Sănătate Publică și Mila Malairău- Amcham Moldova. Managerii grupului Purcari și ai fondului de investitii EquiLiant Capital și cei ai European Business Association Moldova au avut, de asemenea, intervenții, în timpul dezbaterii.

Programul ”Integrare Economică Europeană”, dezvoltat de Oameni și Companii, în colaborare cu Ad Interim Consultum și Camera de Comerț și Industrie Iași, va continua cu întâlniri lunare și are o secțiune dedicată, pe platforma GlobalManager.ro.

GlobalManager.ro are +700 de abonați, executivi și antreprenori, și este una dintre cele 19 platforme digitale, adresate unor comunități business și profesionale, dezvoltate de Oameni și Companii.