Primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica, a declarat că a semnat cel de-al treilea contract derulat cu fonduri europene privind achiziţia de mijloace de transport electrice.

Chirica a precizat, într-o conferinţă de presă, că a semnat cu firma Solaris Bus&Coach din Polonia un contract ce vizează livrarea a 20 de autobuze electrice, şase staţii de încărcare rapidă şi 20 de staţii de încărcare lentă. Mijloacele de transport, care urmează să fie livrate în termen de 22 de luni, vor fi de tip Solaris Urbino Electric nE12, valoarea contractului fiind de aproximativ 12,5 milioane de euro.

Edilul a declarat că aceste 20 de autobuze fac parte dintr-un lot de 131 de mijloace de transport electric de 12 metri care au fost achiziţionate de Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice şi Administraţiei pentru şapte oraşe din ţară, prin POR 2014 – 2020, Axa prioritară 4. Celelalte oraşe incluse în proiect sunt Suceava, Târgu Mureş, Piteşti, Sibiu, Sighetul Marmaţiei, Slatina.

„Astăzi (joi n.r.) semnăm cel de-al treilea contract de furnizare de mijloace de transport electric pentru municipiul Iaşi. Autobuzele vor avea o lungime de 12 metri, o lungime normală, clasică, pe care o regăsim deja la autobuzele din Iaşi. Vor fi şi 20 de staţii de încărcare lentă care vor fi amplasate în zona de garare, deocamdată în zona Tudor Vladimirescu. Cu un alt proiect cu finanţare europeană, pe care o să-l vedeţi şi în bugetul anului 2021, vom amplasa şi staţii de încărcare rapidă în mai multe zone din Iaşi. Compania poloneză câştigătoare are o vechime de aproape 30 de ani. (…) Autobuzele sunt de ultimă generaţie, iar firma poloneză este cel mai mare producător de autobuze electrice din Europa şi unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţă din lume, furnizor în toate statele europene şi cu un produs de bună calitate”, a spus Mihai Chirica.

Potrivit reprezentantului firmei poloneze în România, Eugen Ciolan, autobuzele electrice sunt nearticulate, cu podea coborâtă, au facilităţi pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă, sunt echipate tehnic pentru a circula pe dealuri, sunt dotate cu aer condiţionat, sisteme de monitorizare. De asemenea, mijloacele de transport care urmează să fie livrate Iaşiului au o viteză maximă de 70 kilometri la oră, o autonomie de 66 de kilometri şi o capacitate de 82 de pasageri.

Până acum, municipalitatea ieşeană a mai încheiat contracte de achiziţie cu fonduri europene pentru 32 de tramvaie noi, 16 dintre ele urmând să fie furnizate de firma turcă Bozankaya, pentru suma 167 milioane de lei, iar 16 de firma poloneză PESA, în valoare de 163 de milioane de lei. Municipalitatea intenţionează să încheie un al patrulea contract, pentru 24 de autobuze electrice cu o lungime de 10 metri, în valoare totală de 64,8 milioane de lei. AGERPRES