Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Mircea Mălan, a anunţat că s-a finalizat Strategia integrată de dezvoltare durabilă a judeţului Bihor 2021- 2027, în care un rol important îl au proiectele de conectivitate şi cele pentru valorificarea potenţialului turistic.

Strategia integrată s-a realizat cu fonduri europene, în valoare de 557.000 de euro, de către o echipă de profesori universitari de la Universitatea „Babeş Bolyai” din Cluj-Napoca.

„Având în vedere că, în general, asemenea strategii se fac doar pentru a fi făcute, iar după ce sunt recepţionate stau în sertarele instituţiilor publice, am solicitat echipei de profesori universitari să întocmească o strategie adaptată la realităţile judeţului, care să fie nu numai un document programatic necesar pentru accesarea fondurilor europene, ci şi mai ales un instrument concret pe care Consiliul Judeţean să-l folosească pentru dezvoltarea judeţului nostru”, a declarat vicepreşedintele Mălan.

În această strategie este cuprinsă lista proiectelor de realizat în următoarea perioadă, cu un plan de acţiune concret şi un grafic de monitorizare a modului în care această strategie va fi implementată.

În urma finalizării documentului, Mircea Mălan a precizat câteva dintre pericolele ce au fost identificate şi care dacă nu vor fi rezolvate vor afecta negativ dezvoltarea judeţului, anume: o pondere a economiei bazată pe cunoaştere încă insuficient de mare din ponderea economiei judeţului, o discrepanţă de dezvoltare între mediul urban şi cel rural, în special între Oradea şi restul judeţului, o conectivitate intrajudeţeană, naţională şi europeană insuficient dezvoltată, mediul universitar ce mai are potenţial pentru a susţine un înalt nivel de dezvoltare a judeţului, precum şi un potenţial turistic şi agricol, care nu sunt, în prezent, destul de mult valorificate.

În ce priveşte avantajele competitive ale judeţului, vicepreşedintele a menţionat: o capacitate administrativă ridicată, poziţionarea geografică favorabilă, un mediu universitar cu posibilităţi de dezvoltare, potenţialul turistic şi cadrul natural cu arii protejate, peşteri, ape termale, ape curgătoare şi lacuri.

Cunoscând realităţile judeţului în domeniul conectivitate, administraţia judeţeană a pornit deja mai multe obiective strategice pentru infrastructura rutieră, cea mai mare parte a proiectelor judeţului urmărind să realizeze acest obiectiv prin proiecte de infrastructură, precum Drumul expres Oradea – Arad, centura Beiuş, centura Aleşd, centurile metropolitane, drumul de legătură cu Biharia etc. La acestea se adaugă proiectele pentru Aeroportul internaţional Oradea şi electrificarea liniei de cale ferată Oradea-Cluj-Napoca.

În domeniul turistic, Mircea Mălan a enumerat câteva proiecte importante, precum centre de educaţie ecologică şi management al ariei protejate la Şinteu, Şuncuiuş şi Vadu Crişului, un circuit de motociclism enduro la Auşeu, campinguri în mai multe zone turistice, amenajarea unor peşteri, decolmatarea Lacului Vida cu achiziţia unui excavator de 21 milioane lei, util şi pentru alte cursuri de apă, punerea în valoare a avenului Cîmpeneasa în platoul Vaşcău, drumul de legătură dintr Padiş şi judeţul Cluj. AGERPRES