Proiect privind achiziţionarea de autobuze electrice pentru 14 trasee din Capitală, adoptat de CGMB

Un proiect care vizează aprobarea studiului de oportunitate pentru achiziţionarea de autobuze electrice necesare îmbunătăţirii transportului de călători pe 14 trasee din Capitală a fost adoptat, pe 20 iunie, în şedinţa de îndată a Consiliului General al Municipiului Bucureşti (CGMB).

“În Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, noi ne-am exprimat deja intenţia – eu am propus şi dumneavoastră aţi votat – să achiziţionăm o sută de tramvaie şi o sută de autobuze electrice. Tramvaiele deja erau trecute pentru a fi decontate din fonduri europene, pe POR. De asemenea, şi modernizarea a opt linii de tramvai. Dar, deoarece în luna martie, Guvernul a majorat suma pentru regiunea Bucureşti-Ilfov şi a existat oportunitatea ca noi să adăugăm şi alte proiecte, să aplicăm şi cu autobuze, am făcut acest lucru. De aceea, astăzi, dezbatem şi aprobăm studiul de oportunitate pentru achiziţia a o sută de autobuze electrice, cu tot cu staţie de încărcare, sume care vor fi decontate din fonduri europene. Suma totală pentru această achiziţie ar fi de 220 de milioane de euro, din care 186 de milioane de euro sume care vor fi decontate pe POR”, a declarat primarul general, Gabriela Firea.

Ea a menţionat că în elaborarea studiului nu a fost vorba nici de încetineala funcţionarilor, nici de superficialitate, ci de faptul că termenul a fost extrem de strâns între momentul în care s-a majorat suma şi data limită de depunere a proiectelor, şi anume joi.

Ciprian Ciucu, consilier general al PNL, a criticat studiul de oportunitate şi a susţinut că foarte multe informaţii nu au relevanţă. “În ceea ce priveşte studiul, observ că sunt luate doar două opţiuni în calcul – Diesel euro 6 sau electric. Nu se menţionează nici măcar un rând despre faptul că deja s-a semnat contractul cu firma aceea turcească care ne va aduce autobuze în Bucureşti (…). E doar un studiu făcut ca să fie ataşat proiectului ce va fi depus mâine, care să fundamenteze o decizie deja luată la nivel politic”, a afirmat Ciucu.

El a adăugat că din cauza faptului că proiectul nu a fost pregătit din timp, consilierii generali s-au reunit în şedinţă cu o zi înainte de depunere.

Firea i-a răspuns că se pregăteau documentele tehnice pentru achiziţia din fonduri proprii a 100 de autobuze electrice cu tot cu staţiile de încărcare.

“Lucram deja, nu ne-am trezit de aseară până dimineaţa să lucrăm cu specialiştii (…). Era păcat să nu mergem la decontare şi cu proiectul pentru cele 100 de autobuze electrice. Nu e vorba că s-a lucrat peste noapte, noi oricum le lucram, eram în elaborarea acestor documentaţii şi s-a ivit oportunitatea de a putea intra şi cu autobuzele, pentru a face o economie la bugetul local”, a motivat edilul general.

Ion Valentin Voicu, consilier general al ALDE, a salutat iniţiativa privind autobuzele electrice, precizând că grupul ALDE va vota proiectul.

Cătălin Lucian Iliescu, consilier general al PMP, a spus că grupul PMP va vota orice proiect ce ţine de siguranţa traficului şi de mediu.

Aura Răducu, directorul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov, a declarat că studiul de oportunitate a fost făcut pe baza documentaţiilor care existau deja şi că e un model standard care trebuie făcut pentru fonduri europene.

Ea a menţionat că multe dintre autobuzele utilizate în prezent şi care ies din uz vor fi înlocuite, dar unele vor fi păstrate pentru creşterea parcului auto.

“Acum am făcut proiectele de tramvaie, cele 100 de tramvaie, inclusiv modernizarea acelor opt linii, am mers după aceea în etapa a doua de autobuze electrice, iar acum urmează etapa a treia, de troleibuze (…) Încercăm să facem de săptămâna viitoare studiul de oportunitate pentru troleibuze. Vrem ca aceste troleibuze să fie finanţate prin Fondul de Mediu”, a adăugat Răducu.

Proiectul privind achiziţionarea de autobuze electrice pentru 14 trasee din Capitală a fost adoptat cu 38 pentru şi două abţineri.

În studiul de oportunitate se propune achiziţionarea a 100 de autobuze electrice care vor circula pe 14 linii principale (137, 138, 173, 300, 311, 312, 313, 330, 335, 336, 368, 381, 385 şi 601). Autobuzele urmează să fie din gama de 12 metri, adaptate persoanelor cu dizabilităţi, vor fi echipate cu sisteme IT de informare a călătorilor (audio şi video), supraveghere video, sistem de numărare a călătorilor, Wi-Fi şi sistem de comunicare online.

Complementar achiziţiei de autobuze se vor efectua lucrări de infrastructură de tipul: instalare de staţii de încărcare rapidă şi modernizare a staţiilor electrice de tracţiune.

În studiul de oportunitate se menţionează că autobuzele electrice vor constitui o tehnologie esenţială pentru transportul urban în următorii 10-20 de ani, ca fiind una dintre soluţiile de înlocuire a autobuzelor care funcţionează pe motorină. AGERPRES