Primul-ministru spera in gasirea unei solutii pentru greva din CFR

Premierul Calin Popescu-Tariceanu spera ca Ministerul Transporturilor si grevistii de la caile ferate vor gasi o solutie pentru reluarea lucrului, in conditiile in care suspendarea traficului feroviar afecteaza atat pasagerii, cat si traficul de marfuri.
“Sper ca in zilele urmatoare discutiile sa continue si sa se poata ajunge la o solutie, deoarece este afectat atat transpotul de pasagerii, cat si cel de marfa, iar acest lucru ne preocupa in mod deosebit si vom incerca sa gasim o solutie”, a afirmat miercuri Tariceanu. Primul-ministru a explicat ca pentru a indeplini cererile grevistilor autoritatile trebuie sa tina cont de constrangerile legate de cheltuielile salariale in societatile bugetare care inregistreaza pierderi. Premierul Tariceanu a explicat ca exista conditionalitati legate de memorandumul cu Fondul Monetar International, dar si legate de asigurarea unui comportament sanatos la nivelul societatilor comerciale, motiv pentru care exista si acest “control serios al salariilor pentru intreprinderile cu pierderi”.

Ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a declarat pe 7 iunie ca revendicarile sindicalistilor nu pot fi indeplinite, deoarece datoriile istorice nu permit majorari salariale si acordarea de tichete de masa suplimentar. CFR Infrastructura are datorii de 19.900 miliarde lei si CFR Calatori datorii istorice din 2001, iar in exercitiul financiar 2004 compania va inregistra o datorie de 3.000 miliarde lei. Gheorghe Dobre le-a cerut salariatilor din CFR sa isi continue activitatea, sa tina cont de oferta pe care le-a facut-o si de faptul ca trebuie sa asigure securitatea circulatiei pe calea ferata.

Cu toate acestea, Federatia Mecanicilor de Locomotiva, Federatia Sindicatelor Ramurii Vagoane si Federatia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din Romania au declansat miercuri dimineata o greva pe perioada nedeterminata la SNTFC CTR Calatori SA, SNTFM CFR Marfa SA, SC CFR IRLU SA, SCRL SA. Sindicalistii subliniaza ca declansarea grevei este cauzata de faptul ca in cele 80 de zile de negocieri nu s-a reusit incheierea Contractelor Colective de Munca 2005/2006 si ca urmare a esecului concilierii conflictelor colective de munca declansate la cele trei societati feroviare. Principalele revendicari care constituie motivul declansarii conflictelor vizeaza cresterea salariilor tinand cont de indicele preturilor de consum si rata inflatiei prognozata pentru anul 2005-2006, acordarea tichetelor de masa pentru fiecare zi lucratoare, dar si imbunatatirea conditiilor de munca.