Primarul Mihai Chirica susține că soseaua de centură a Iaşiului nu poate fi construită din cauza unor “vicii de comunicare”

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Primarul Mihai Chirica a avertizat că actuala guvernare riscă declanşarea unei proceduri de infringement pentru poluarea aerului şi plata unor penalităţi, în cazul în care nu va fi construită şoseaua de centură din zona de sud a municipiului Iaşi. Edilul a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă, că a transmis o adresă premierului Sorin Grindeanu, pentru a-i atrage atenţia că, din cauza unor vicii de comunicare între autorităţile locale şi cele centrale, România riscă să fie sancţionată foarte dur de Comisia Europeană.

Avertizăm supra existenţei unei anomalii. Această anomalie reprezintă, din punctul meu de vedere, nişte vicii de comunicare. Ministerul Transporturilor comunică unor instituţii, cum ar fi şi Primăria Iaşi, că există intenţia construirii şoselei de centură. Mă refer la şoseaua de pe partea de sud a oraşului, respectiv ieşirea spre vama Albiţa. Pe de altă parte, am văzut că îi comunică senatorului Victorel Lupu ca fiind zero alocări faţă de acest obiectiv“, a declarat Mihai Chirica.

Edilul ieşean a adăugat că, din corespondenţa purtată până acum cu ministerul Transportului, reiese existenţa unor credite de angajament pentru şoseaua de centură din sudul Iaşiului, în valoare de peste 150 de milioane de lei. “Toate aceste credite de angajament sunt prevăzute pentru lucrări pentru şoseaua de centură sud şi nu pentru altă categorie de cheltuieli. De asemenea, toată lumea ştie, s-a discutat şi se va mai discuta, pentru că e o chestiune foarte importantă, despre nivelul de poluare în oraşele mari. Aici avem în vedere Bucureşti, Braşov şi Iaşi, unde România este în situaţia aplicării unei proceduri de infringement cu penalităţi pecuniare foarte mari din partea guvernului României, care trebuie plătite către Comisia Europeană, ceea ce ar duce la un punctaj negativ în balanţa economică a statului român”, a declarat primarul Chirica.

El a afirmat, totodată, că deşi Garda Naţională de Mediu recomandă devierea sau restricţionarea traficului greu prin municipiul Iaşi, cei de la compania de drumuri naţionale se opun construirii şoselei de centură pentru partea sudică a oraşului. “Ceea ce nu înţeleg este că, în condiţiile în care Garda Naţională de Mediu recomandă aproape imperativ, iar municipiul este de acord, ca traficul greu să fie deviat, restricţionat sau chiar interzis în municipiul Iaşi, CNAIR vine şi spune ‘nu suntem de acord cu niciuna din aceste măsuri, pentru că ei sunt administratori şi nu vom lua niciodată această măsură’. Deci, Garda Naţională de Mediu răspunde cerinţei Ministerului Mediului şi cere aplicarea unui plan de măsuri care să ducă la scăderea nivelului de poluare a aerului în municipiul Iaşi, mare parte provenind din poluarea prin traficul greu, dar Ministerul Transporturilor, prin CNAIR, se opune acestui lucru. În această situaţie, municipalitatea nu îşi poate asuma niciun fel de răspundere asupra aplicării unei proceduri de infringement”, a mai spus primarul Iaşiului.

În acest context, Mihai Chirica propune ca, în locul plăţii penalităţilor impuse de Comisia Europeană prin procedura de infringement, să fie demarate lucrările şoselei de centură. “Cu banii care i-am plăti pe penalităţi putem plăti constructori din România pentru a construi această lucrare deosebit de importantă pentru municipiul Iaşi. De aceea solicităm guvernului României şi domnului Grindeanu să ne aplecăm un pic mai atent asupra şoselei de centură. Ne punem la dispoziţie să asigurăm tot ceea ce este necesar ca lucrările să demareze în acest an, şi să prezentăm Comisiei Europene un plan de măsuri credibil care ar putea duce la evitarea plăţii de penalităţi pentru infringement pentru poluarea aerului”, a conchis primarul. AGERPRES