“Primarul general să se laude cu lucrurile pe care le face el, nu cu munca celor de la sectoare”

negoita_robert_250.jpgPrimarul sectorului 3, Robert Negoiţă, are o viziune nouă pentru administraţia locală. Într-un interviu acordat Agerpres el spune că vrea să ”optimizeze” serviciile Primăriei, să aducă un suflu nou în serviciile administraţiei publice locale şi să revigoreze imaginea sectorului 3 prin măsuri inspirate din managementul privat.

În opinia sa, regionalizarea şi descentralizarea vor fi benefice pentru Regiunea Bucureşti-Ilfov şi, pe de altă parte, înfiinţarea Asociaţiei primarilor va conduce la o viziune de ansamblu a problemelor Capitalei şi la un punct de vedere unitar în rezolvarea acestora.

Deşi uneori regretă sistemul privat în care a activat până să devină primar, unde problemele se rezolvau mult mai uşor, Negoiţă spune că sistemul bugetar oferă o legislaţie care asigură protecţie.

“Managementul privat este întotdeauna mai performant decât cel public”

– Domnule primar, la aproape un an de la preluarea mandatului, care credeţi că sunt principalele trei probleme cu care se confruntă locuitorii sectorului 3 şi cum vedeţi rezolvarea acestora?

– Cea mai importantă problemă în sectorul 3 este lipsa locurilor de muncă. O altă problemă se referă la mentalitate, şi asta cred că trebuie schimbată, şi o altă problemă ar fi că trebuie să facem ca Primăria, instituţia pe care o conduc, să funcţioneze mai bine, la standardul pe care îl dorim.

– În campania electorală aţi anunţat multe proiecte. Ce aţi reuşit să realizaţi?

– Da, în campanie am vorbit despre reabilitarea termică a blocurilor şi am reuşit ca în câteva luni de mandat, cinci luni, să reabilităm de cinci ori mai multe blocuri decât a reuşit fosta administraţie în opt ani. Sunt lucruri semnificative, care se văd. Taxa zero la gunoi pe care am implementat-o şi funcţionează foarte bine este o altă realizare, este un mare ajutor pentru cetăţeni. Imaginaţi-vă că sunt familii numeroase, cu cinci-şase membri, care plăteau aproximativ 50 de lei pe lună. Era o povară de care i-am degrevat. Curăţenia în oraş, care este altceva. Mergem oricând în oraş, să vedeţi, spaţiile verzi, parcurile sunt mult mai bine întreţinute. Avem un program de reabilitare a şcolilor, pentru a le oferi copiilor condiţii mult mai bune. Cam astea cred că sunt obligaţiile noastre. Evident, mă preocupă să facem structura Primăriei mult mai eficientă, mai performantă şi mai puţin birocratică, dar este un lucru de durată, nu se poate face de pe o zi pe alta.

– Până să fiţi primar aţi lucrat în domeniul privat iar acum, în sistemul bugetar. Simţiţi o diferenţă între cele două domenii?

– Există o diferenţă mare între privat şi administraţia publică. În privat, am hotărât astăzi ceva, astăzi găseam metodele de rezolvare. Decizia era la mine. Aici, după ce ai luat decizia, până rezolvi partea de proceduri durează. De foarte multe ori te apasă problema până apuci să o rezolvi. Munca de primar este o muncă de mare responsabilitate. Nu e uşor, dar este motivant. E frumos ce fac, o fac cu mare plăcere şi atunci automat nu e greu.

– Ce aţi dori să schimbaţi în sistemul de stat?

– La prima vedere, ar fi foarte multe lucruri de modificat. Aş schimba multe lucrurile în ideea de a urgenta, de a grăbi procedurile. Aş dori rapiditate, dar, pe de altă parte, sunt foarte multe lucruri care trebuie luate în calcul. Este clar că legislaţia este făcută pentru a proteja sistemul de răuvoitori sau răufăcători şi trebuie să menţinem în continuare această protecţie, dar cred că trebuie să găsim soluţii ca lucrurile să se mişte mai repede.

– În ultima şedinţă a Consiliului Local s-a decis modificarea tarifelor pentru serviciile publice de întreţinere a spaţiilor verzi. De ce s-a luat această decizie şi în ce a constat ea? Câţi bani alocaţi în acest an pentru spaţiile verzi şi mobilier urban?

– Am micşorat tarifele şi am adăugat în tarifar articole suplimentare pe care nu le-am avut. Am scăzut anumite tarife unde erau preţurile necorespunzătoare. Pentru mobilier urban nu mare lucru, adică ceva nesemnificativ. Pentru spaţiile verzi avem bugetul mai mic decât anul trecut, dar vă spun că vom face mult mai multe lucruri anul acesta decât s-a întâmplat vreodată în sectorul 3. Ne vom organiza mai bine şi vom folosi banii mai eficient.

– Domeniul social este unul sensibil la nivel local. Consiliul Local a aprobat recent transferul a două cămine din administrarea Direcţiei sociale în administrarea Primăriei. Care este scopul acestei decizii?

– Încercăm să optimizăm tot ce avem, să le dăm utilitate cât mai bună căminelor noastre. Dacă putem să ducem copiii cu dizabilităţi în altă parte, într-un ONG care să îi îngrijească mai bine, cu costuri mai mici, daţi-mi voie să optez pentru asta. Luăm oamenii din cămin şi îi ducem la un ONG cu costuri mai mici, pentru că sunt mai performanţi. Fac un management mai bun. Managementul privat este mai bun, mai performant decât cel public, întotdeauna.

– Dar, direcţiile de asistenţă socială în toate sectoarele sunt entităţi bine definite, dezvoltate. Nu au specialişti?

– La noi, dacă putem îmbunătăţi, o vom face. Vom continua să finanţăm domeniul, dar vrem ca banii să fie folosiţi mai eficient. Am crescut bugetul la DGASPC Sector 3, dar vrem ca banii să fie folosiţi mai eficient, atât.

“Necesarul de locuinţe sociale este enorm, avem mii de cereri”

– Cum vedeţi rezolvarea situaţiei Parcului IOR, având în vedere retrocedările făcute de foştii edili?

– Vorbim despre o bucată din parc. Din punctul de vedere legal, nu prea avem atribuţii să facem noi ceva acolo. De răscumpărat este în atribuţia Primăriei Capitalei. Noi, primăria de sector, nu avem patrimoniu, dar încercăm să găsim soluţii.

– Aţi anunţat că doriţi să achiziţionaţi de pe piaţa liberă terenuri pentru construcţia de locuinţe sau imobile pentru a le repartiza ca locuinţe sociale. Ce fonduri aveţi la dispoziţie?

– Avem mare nevoie de locuinţe sociale şi locuinţe pentru tineri. La ora aceasta necesarul este enorm, avem mii de cereri de locuinţe sociale. Evident că vom face maximum posibil. Cred că putem să achiziţionăm sau să construim câteva sute de locuinţe, efectele urmând să se vadă în 2014 – 2015.

– Care este necesarul locurilor de parcare în sectorul 3? Aveţi în vedere parteneriate public-private pentru rezolvarea deficitului?

– Acum suntem în plină reorganizare şi vrem să optimizăm şi crea cât mai multe locuri de parcare. Vrem să creştem atât numărul parcărilor, cât şi cel al spaţiilor verzi. Avem în vedere parteneriate public-privat, dar nu am demarat nimic concret.

– Primarul Capitalei, Sorin Oprescu, spune că ”tocaţi” banii, că nu vreţi buget consolidat.

– Până una alta, el toacă mai mulţi bani decât noi toţi la un loc. Şi treaba grea în Bucureşti o fac primarii de sector. Am văzut că iese primarul general şi face comandament de curăţenie de primăvară, deşi nu are mătură. Poate acasă are mătură şi aspirator, dar PMB nu are nicio atribuţie pe salubritate şi aceasta este unul dintre cele mai importante lucruri. Noi (primarii de sector – n.r.) gestionăm curăţenia şi o plătim integral. Primarul general să se laude cu lucrurile pe care le face el, nu cu munca celor de la sectoare. Face comandament de iarnă, dar tot ce înseamnă deszăpezire este în proporţie de 100% la primarii de sector. Treburile acestea trebuie spuse şi ştiute, pentru că mulţi cred că bulevardele le curăţă PMB şi străduţele le face sectorul. Trebuie ştiut că tot, bulevarde, străduţe, parcaje sunt gestionate de primarii de sector. Atunci se pune problema: despre ce să vorbească primarul general? El să ne vorbească despre câini, de exemplu. Câinii fără stăpân sunt la Primăria Capitalei, pentru că ei migrează dintr-o parte în alta şi ar trebui să se ocupe primarul general.

– Aţi mai discutat cu primarul Oprescu pe tema proiectului din Centrul istoric?

– Suntem în instanţă, am atacat decizia primarului general. Oricum, lupt pentru drepturile cetăţenilor din sectorul 3. De asta sunt aici, să îi reprezint şi să lupt pentru drepturile lor.

“Vrem să avem o viziune a ceea ce înseamnă Regiunea Bucureşti-Ilfov”

– A fost înfiinţată Asociaţia Primarilor de Sector, pentru îmbunătăţirea activităţii administrative. Ce proiecte de dezvoltare are sectorul 3 care pot fi făcute în parteneriat cu celelalte sectoare?

– Foarte multe. Singurul sector cu care nu ne învecinăm este sectorul 6, în rest, ne învecinăm cu toate sectoarele şi evident că putem să colaborăm ca vecini. Toate sectoarele Bucureştiului au aproximativ aceeaşi tipologie a problemelor şi încercăm ca prin această asociaţie să găsim împreună soluţii la problemele noastre. Evident, sunt probleme de natură legislativă, organizare, administrativă, comunicare. De exemplu, vrem să avem o viziune pe Bucureşti, punctul nostru comun, ca primari de sector. De asemenea, vrem să avem o viziune a ceea ce înseamnă Regiunea Bucureşti-Ilfov. Trebuie să avem un punct de vedere unitar. Regionalizarea cu descentralizare este un lucru foarte bun. Decizia trebuie dusă cât mai aproape de cetăţean. Ilfovul este Bucureşti şi trebuie să fie Bucureşti. Ilfovul are nevoie de Bucureşti, dar vă spun că Bucureştiul are mai mare nevoie de Ilfov. Ele nu pot fi decât împreună. Bucureştiul are nevoie să se dezvolte şi ca să se dezvolte are nevoie de Ilfov, este clar.

– Ce proiecte de dezvoltare ar fi necesare pentru această regiune, Bucureşti-Ilfov?

– Sunt multe proiecte necesare, ele trebuie prioritizate şi dacă am reuşi o comunicare cu PMB, ar fi ideal. Este un lucru pe care nu l-am reuşit până acum, în sensul că primarul general nu comunică cu nimeni, din ce ştiu eu. La ”Starea Bucureştiului” nu am fost pentru că înainte să vină cineva să ne prezinte un punct de vedere trebuia să fie o discuţie, un dialog. Nu am dezbătut. A venit cineva şi a spus un punct de vedere. Eu cred că înainte să vii să spui nişte lucruri, ai obligaţia să le şi pui în discuţie. Uite, asta e părerea mea, voi ce părere aveţi? Dar, înainte de a discuta de dezbateri, cred că trebuie să respectăm legea. Şi atât timp cât primarul general nu a respectat şi nu respectă Legea 215, potrivit căreia o dată pe lună el trebuie să convoace primarii de sector la o discuţie…

– Care ar trebui să fie autoritatea care să conducă regiunile după regionalizare?

– Trebuie să vedem cum ar trebui să conducem o regiune, în primul rând. Forma va fi similară cu ce este acum consiliul judeţean, în viziunea mea. Regiunile unite ar trebui să aibă un nivel de autonomie şi fiecare să încerce să găsească soluţii şi, de ce nu, să învăţăm unii de la alţii.

– În contextul regionalizării se vor desfiinţa sectoarele Capitalei? Îşi vor pierde ele autonomia?

– Nu discutăm de autonomie, ci de atribuţii şi responsabilităţi. Eu cred că trebuie să crească atribuţiile şi responsabilităţile la primăriile de sector. AGERPRES