Prejudiciu de peste 100.000 de euro creat de serviciul de spaţii verzi la bugetul Primăriei Deva

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Serviciul Public de Întreţinere şi Gospodărie Municipală (SPIGM) a creat anul trecut un prejudiciu de peste 107.000 euro la bugetul local al Primăriei Deva, prin achiziţii şi contracte de prestări servicii încheiate la preţuri supraevaluate, relevă un raport al Corpului de control al primarului, dat publicităţii de administraţia locală.

Conform raportului, care face referire la anul 2017, SPIGM Deva a contractat servicii de întreţinere a spaţiilor verzi, de curăţenie şi de toaletare a arborilor cu diverse firme, cu toate că lucrările sunt similare cu cele stabilite în obiectul său de activitate şi că avea suficient personal şi utilaje pentru executarea acestora în regie proprie.

“Din aceste contracte rezultă un prejudiciu estimat la aproximativ 494.380,44 lei în anul 2017, echivalentul a aproximativ 107.500 euro”, se arată în raportul încheiat de Corpul de control al primarului municipiului Deva.

Din sinteza raportului, ce numără şase pagini, se desprind mai multe exemple prin care echipa de control arată că anumite lucrări au fost contractate de SPIGM Deva la preţuri mult mai mari faţă de tariful pe care acest serviciu public îl solicita pentru activităţi similare prestate terţilor.

Astfel, pentru toaletarea a 216 copaci de pe marginea DN7, SPIGM Deva a contractat servicii mai scumpe de opt ori faţă de tarifele proprii, se precizează în raport. ‘Deşi tariful pentru toaletarea unui arbore practic de SPIGM Deva (…) este de 31,84 lei, se achiziţionează prin SEAP serviciile (…) la un preţ de 252,10 lei, fără TVA, pentru un arbore toaletat. De aici rezultă un prejudiciu estimativ adus instituţiei de aproximativ 47.576,16 lei”, se arată în raport.

Un alt exemplu face referire la activitatea de întreţinere a spaţiilor verzi desfăşurată cu ajutorul deţinuţilor de la Penitenciarul Deva. Pentru transportul acestor persoane de la penitenciar la locul de muncă şi retur, SPIGM Deva a acceptat un preţ mai mare decât dublul practicat de alte firme care se ocupă cu transportul în comun.

“Întrucât un bilet dus-întors pe ruta Deva-Bârcea Mare costă 11 lei (preţul practicat de operatorul de transport în comun pe aceeaşi rută), iar preţul practicat în relaţia SPIGM Deva (…) este de 27,9 lei/pers., estimăm un prejudiciu în valoare de aproximativ 79.789 lei, din suma de 127.782 lei achitată către (… operatorul de transport – n.r.) în anul 2017 de către SPIGM Deva”, precizează membrii echipei de control.

O altă achiziţie contestată de Corpul de control face referire la o autoutilitară veche de 10 ani pe care SPIGM Deva a cumpărat-o cu 71.400 lei prin SEAP, cu precizarea că în caietul de sarcini era menţionat faptul că vehiculul trebuia să fie fabricat în anul 2007. Ulterior, primăria a investit alţi bani în reparaţiile la acest vehicul, deşi el se afla în garanţie.

“Preţul de achiziţie propus în referatul de necesitate pentru achiziţionarea unei autoutilitare fabricate în anul 2007 este de 77.350 lei, sumă exagerată privind vechimea vehiculului şi preţurile unor vehicule similare pe site-urile de specialitate. Ulterior achiziţiei s-au efectuat reparaţii la această utilitară (deşi se afla în perioada de garanţie de 12 luni, conform contractului de achiziţie) în valoare de 5.000 de lei, plătite de SPIGM Deva, fapt ce aduce prejudiciu instituţiei”, se mai spune în raportul Corpului de control.

Membrii echipei de control mai arată că activitatea SPIGM Deva face obiectul unei anchete a Serviciului de Investigare a Fraudelor din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Hunedoara, care a solicitat mai multe documente aferente perioadei 2015-2017.

Alături de actele solicitate, poliţiştii vor primi şi un exemplar al Raportului Corpului de control, menţionează echipa de audit.

Pe de altă parte, un proiect de hotărâre iniţiat de primarul municipiului Deva, Florin Oancea, propune schimbarea din funcţie a viceprimarul Răzvan Mareş (PSRO), căruia i se reproşează faptul că a coordonat deficitar activitatea Serviciului Public de Întreţinere şi Gospodărie Municipală.

Proiectul a fost făcut public joi de către Primăria Deva, odată cu ordinea de zi a şedinţei ordinare a Consiliului Local ce va avea loc săptămâna viitoare.

“În urma controlului efectuat, a fost întocmit de către Serviciul de control un raport nefavorabil asupra activităţii desfăşurate de Serviciul Public de Întreţinere şi Gospodărie Municipală Deva în anul 2017, serviciu coordonat de viceprimar”, se arată în expunerea de motive care însoţeşte proiectul de hotărâre.

Răzvan Mareş nu a putut fi contactat pentru exprimarea unui punct de vedere în ceea ce priveşte proiectul de hotărâre care îl vizează direct. AGERPRES