Liderul PNL Iaşi: Prin infringementul pentru poluare Iaşiul riscă să plătească 1,7 milioane de euro

Preşedintele filialei judeţene a PNL Iaşi, deputatul Costel Alexe a subliniat joi, într-o conferinţă de presă, că transportul rutier şi transfrontalier reprezintă principala problemă a poluării municipiului reşedinţă.

Potrivit acestuia, principala problemă a poluării Iaşiului o reprezintă transportul rutier, “în care este inclus şi cel transfrontalier, care reprezintă 70 la sută din totalul emisiilor de pulberi”.

Acest fapt este datorat în principal lipsei unei şosele ocolitoare, şosele de centură, care să preia traficul greu din municipiul Iaşi. (…) Ministerul Mediului recomandă Primăriei Municipiului Iaşi şi Consiliului Local să facă eforturi pentru a urgenta această centură ocolitoare. Aceste lucrări nu mai suportă amânare. Unul dintre motive este reprezentat de consecinţele foarte grave asupra sănătăţii populaţiei, cu riscuri de cancer pulmonar, boli cardiovasculare la copii. Un alt motiv, infrastructura rutieră depăşită din municipiul Iaşi este o problemă. Transportul transfrontalier pe care îl suportă Iaşiul şi, evident, dezvoltarea zonei metropolitane“, a declarat preşedintele PNL Iaşi.

El a reamintit că încă din luna aprilie a atras atenţia că situaţia poluării Iaşiului a scăpat de sub control şi a adăugat că, în prezent, la nivelul României nu doar Iaşiul se află în această situaţie, ci şi Bucureştiul şi Braşovul.

“Din nefericire, cei care au de suferit, dincolo de problematica sănătăţii, sunt ieşenii şi noi toţi ceilalţi contribuabili. Au început să curgă şi amenzile pe care societăţile din subordinea Primăriei sau Primăria Municipiului Iaşi le primesc. Suntem în situaţia ca în din cele cinci staţii pe care le avem la nivelul municipiului Iaşi, două dintre ele să aibă niveluri foarte ridicate. Cea mai problematică este cea din zona Podu de Piatră, la intersecţia Şoselei Naţionale cu Bulevardul Nicolae Iorga, unde şi în acest an se înregistrează valori foarte ridicate. Chiar şi după mutarea Vamei la Tehnopolis situaţia este foarte agravantă”, a declarat deputatul Costel Alexe.

Conform acestuia, un ordin din august 2015 obliga municipalitatea ieşeană să elaboreze un plan de calitate a aerului, care să fie supus unei Hotărâri de Consiliu Local şi, ulterior, implementat.

“Din nefericire, planul de calitate al aerului propus de Primăria Municipiului Iaşi a primit aviz negativ de la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului şi a fost respins. După opt ani observăm că dispreţul autorităţilor faţă de ieşeni continuă. Cele două instituţii din subordinea Consiliului Local, Salubris şi Citadin, au primit 37 de sancţiuni în 2015 în valoare de 300.000 de lei, iar în 2016 au fost aplicate sancţiuni în valoare de 240.000 de lei, bani cu care puteam cu siguranţă să facem acest plan”, a spus liderul PNL Iaşi.

În opinia sa, indiferent de culoarea politică, parlamentarii şi autorităţile locale nu trebuie să se mulţumească doar cu declaraţiile politicianiste sau să facă doar politică, ci trebuie să facă toate demersurile necesare pentru construirea şoselei de centură pentru zona de Sud a Iaşiului.

“La începutul săptămânii i-am trimis o adresă doamnei Sevil Shhaideh, ministrul Dezvoltării şi viceprim-ministru, ca la următoarea rectificare, care sunt convins că va avea loc într-o lună, maxim două, această problematică, semnalată inclusiv de Ministerul Mediului, de construire a centurii Iaşiului, pentru evitarea procedurii de infringement şi mai ales de decongestionare a traficului greu din oraş. Fac un apel şi către primar, preşedintele CJ, parlamentari şi primari din zona metropolitană să semnăm o listă de susţinători pentru elaborarea unui proiect în regim de urgenţă. Prin infringement Iaşiul riscă să plătească 1,7 milioane de euro, la care se adaugă penalizări de până la 124.000 de euro pe zi. Dincolo de culoarea politică, toţi factorii decizionali trebuie să se pună la aceeaşi masă pentru binele judeţului”, a conchis deputatul Costel Alexe, preşedintele PNL Iaşi. AGERPRES