La Iaşi a fost semnat al doilea mare proiect de reabilitare a infrastructurii de tramvai, de peste 24 milioane euro

Reprezentanţii Primăriei Iaşi şi cei ai Agenţiei de Dezvoltare Regională Nord Est (ADRNE) au semnat, pe 30 iulie, contractul de finanţare pentru proiectul “Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iaşi”, în valoare de peste 24 de milioane de lei.
Primarul Iaşiului, Mihai Chirica, a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă, că este cel de-al doilea mare proiect de finanţare europeană prin Programul Operaţional Regional – Axa IV pentru reducerea emisiilor de carbon prin investiţii de mobilitate urbană durabilă.
Potrivit sursei citate, proiectul are o durată de implementare de 36 de luni, valoarea totală fiind de peste 114 milioane de lei, echivalentul a 24,177 milioane euro.
“Proiectul vizează reabilitarea unor tronsoane de linii de tramvai complet uzate şi care ne-au creat mari probleme de-a lungul timpului. Cu aceste trei tronsoane închidem toate legăturile bune din zonele oraşului. Mai avem un traseu de abordat, staţia Doi Băieţi – Dancu, pe care sperăm să o abordăm în perioada următoare. Nu facem doar reabilitare de linie de tramvai, ci cumpărăm şi tramvaie noi, la care se adaugă reabilitarea spaţiilor verzi, a carosabilului adiacent sau trotuarelor. Cred că este unul dintre cele mai importante momente din istoria oraşului, pentru că din 1967 şi până în prezent nu s-a mai reabilitat linia de tramvai”, a afirmat Mihai Chirica.
El a spus, totodată, că, până acum, pe POR – Axa 4.1, municipalitatea a semnat contracte de finanţare în valoare de 48,3 milioane euro.
Proiectul “Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iaşi” presupune modernizarea infrastructurii şi suprastructurii căii de rulare a tramvaielor pe trei tronsoane. Pe unul dintre acestea va fi efectuată execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii – infrastructură de tramvai pe tronsonul Cinci Drumuri – strada Pădurii – strada Nicoriţă pe o lungime de 1,4 kilometri cale simplă de rulare, construire staţii de transport public tramvai, reabilitare trotuare. De asemenea, vor fi executate lucrări de construcţii şi instalaţii – infrastructură de tramvai Podu Roş – intersecţia cu bulevardul Primăverii pe o lungime de aproape un kilometru de cale simplă de rulare. Totodată vor fi reabilitate peroanele staţiilor de tramvai, 800 de metri de spaţiu verde şi va fi construit un kilometru de pistă pentru biciclişti. Un alt obiectiv este cel al execuţiei lucrărilor de construcţii şi instalaţii – infrastructură de tramvai bulevardul Virgil Săhleanu – de la intersecţia cu bulevardul Metalurgiei până la Rond Ţuţora, pe o lungime de 3,4 kilometri cale simplă de rulare.
În cadrul proiectului se vor moderniza 5.720 metri liniari cale simplă de rulare a tramvaielor, vor fi construite şapte staţii de tramvai, va fi construită o staţie intermodală de 120 metri pătraţi. De asemenea, se vor achiziţiona cinci tramvaie noi, se vor reface 5.184 metri pătraţi de trotuar, 6.079 metri pătraţi de spaţii verzi, 325 metri liniari de carosabil şi 914 metri liniari pentru biciclişti.
Potrivit primarului Iaşiului, pe calea de rulare din zona Târgu Cucu – Cinci Drumuri şi Podu Roş – Ţesătura, la fel ca pe bulevardul Tudor Vladimirescu, va fi introdusă o bandă dedicată pentru tramvai, care va fi delimitată fizic în teren cu butoni stradali solari, care nu vor împiedica depăşirea în caz de urgenţă.
Mihai Chirica a reamintit că, tot prin intermediul POR – Axa 4.1, municipalitatea ieşeană a depus şi proiectul “Reabilitarea infrastructurii de tramvai Iaşi – Dancu”, în cadrul căruia, pe 7 iunie, a avut loc deschiderea ofertelor în cadrul licitaţiei care vizează reabilitarea infrastructurii de tramvai Iaşi – Dancu, reabilitarea podului Ciurchi II. Procedura de achiziţie publică a atras o singură ofertă, din partea asocierii Mari Vila Com SRL Bucureşti – Conest SA Iaşi. Proiectul va fi implementat în de 36 de luni, iar valoarea sa totală este de 104 milioane lei. Licitaţia organizată în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice prevede doar executarea lucrărilor de construcţii, fără achiziţia a patru tramvaie dedicate pentru acest traseu, şi are o prevedere bugetară de 45 milioane de lei.
Până pe 19 august, municipalitatea aşteaptă oferte pentru achiziţionarea a 16 tramvaie aferente proiectelor menţionate anterior, cu lungimea de circa 26 de metri, prevederea bugetară fiind de 142 milioane de lei, fără TVA.
Primarul Mihai Chirica a reamintit că, pe 15 iulie, după mai multe amânări, a avut loc deschiderea ofertelor primite în cadrul licitaţiei pentru achiziţionarea a 16 tramvaie cu lungimea de circa 30 de metri destinate transportului public din municipiul Iaşi. La licitaţie a fost primită o singură ofertă, din partea producătorului polonez PESA Bydgoszcz. Organizatorul achiziţiei este Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, iar beneficiarul – municipiul Iaşi. Valoarea totală estimată a contractului este 184 milioane de lei, fără TVA (aproximativ 38,73 milioane de euro), din care se va plăti 2,42 milioane de euro, fără TVA, pentru fiecare tramvai. Durata contractului este de 24 de luni, din care perioada de livrare de opt luni. Cele 16 tramvaie sunt destinate rutelor 1, 3, 7, 8 şi 13. Procedura de achiziţie se bazează tot pe obţinerea fondurilor necesare prin Programul Operaţional Regional – Axa 4.1.
Tot prin intermediul unei licitaţii organizate de Ministerul Dezvoltării Regionale şi cu termen de depunere a ofertelor pe 26 august, la Iaşi ar urma să ajungă 24 de autobuze electrice cu lungimea de 10 metri. Procedura implică achiziţia a 70 de astfel de mijloace de transport, valoarea totală a achiziţiei ridicându-se la aproape 160 milioane lei. În program sunt incluse patru autorităţi publice din ţară: Iaşi, cu 54,5 milioane lei, judeţul Neamţ – 21 autobuze, în valoare de 48,1 milioane lei, Târgu Mureş – 15 autobuze, în valoare de 34,4 milioane lei, şi Tulcea – 10 autobuze, cu 22,8 milioane lei. Conform caietului de sarcini, cele 24 de autobuze electrice vor fi folosite în transportul public local din Iaşi pe rutele 42 Copou – CUG şi 52 Piaţa Alexandru cel Bun – pasaj Octav Băncilă – Copou. Autobuzele vor beneficia de 24 staţii de încărcare lentă şi 7 staţii de încărcare rapidă.
Mihai Chirica a precizat că Ministerul Dezvoltării Regionale organizează, în această perioadă, şi o altă procedură de licitaţie, de data aceasta pentru 20 de autobuze electrice de 12 metri, mijloacele de transport urmând să deservească rutele 28 Triumf – Podu Roş – Mircea cel Bătrân – Dacia şi 36 Dacia – Gară – Copou – Breazu. Firmele interesate pot depune oferte până pe 12 august. Valoarea proiectului de achiziţie a celor 20 de autobuze electrice cu lungimea de 12 metri este de 50 milioane de lei, la care se adaugă şase staţii de încărcare rapidă în valoare de trei milioane de lei şi 20 de staţii de încărcare lentă în valoare de două milioane de lei. AGERPRES