Declara presedintele Consiliului Judetean Cluj, Marius Nicoara, intr-un interviu in exclusivitate privind proiectele de dezvoltare urbana derulate de institutia pe care o conduce.
Urban Concept este un program national si international de promovare a proiectelor de dezvoltare urbana moderna in Romania, initiat de Portalul de administratie publica impreuna cu una din cele mai importante companii de pe piata imobiliara din Romania, EURISKO (www.eurisko.ro). Urban Concept reuneste factorii de raspundere si specialistii din administratia publica intr-o platforma de comunicare interactiva ce isi propune sa dezbata solutii si proiecte de modernizare a oraselor din Romania.

– Cum vedeti regiunea Cluj peste 5-10 ani? Ce planuri de dezvoltare aveti pentru judet?

– E destul de greu de spus in cateva cuvinte cum vad eu Clujul in perspectiva, pot vorbi ore in sir despre acest subiect, dat fiind faptul ca stim exact ce vrem si ce putem face. Sunt convins ca in 5 – 10 ani Clujul, intreaga regiune, vor arata exact asa cum ne-am propus in campania electorala si am stabilit apoi prin Strategia de dezvoltare si in Planul de dezvoltare judetean, proiecte care sunt postate si pe pagina web a consiliului judetean, documente cu bataie pe termen mediu, respectiv pana in 2013. Concret, pana atunci vom rezolva cea mai stringenta problema a judetului, cea legata de infrastructura, in primul rand cea rutiera. Drumurile judetene si comunale, cuprinse intr-un vast program de construire si reabilitare vor fi la standarde europene, permitand clujenilor si turistilor sa ajunga in locurile considerate azi ca inaccesibile sau greu accesibile cu autoturismul. Ma refer aici in primul rand la drumurile de acces spre zona montana a judetului, zona cu un potential turistic deosebit, zona in care si posibilitatile de dezvoltare din punct de vedere economic se leaga de turism. Cred ca rezolvarea accesului spre munte va duce la cresterea numarului celor care vor decide sa-si petreaca aici vacantele, ceea ce va determina, firesc, dezvoltarea pensiunilor agroturistice din zona. Nu am trecut cu vederea nici restul drumurilor din judet, accesul spre alte zone cu potential turistic, in special spre zona bailor sarate de la Turda, Cojocna. De asemenea, am avut in vedere reabilitarea drumurilor care fac legatura cu judetele limitrofe, aspect foarte important pentru realizarea unor schimburi economice si de forta de munca. Tocmai de aceea am contractat un credit de 550 de miliarde de lei vechi, am intocmit un program de reabilitare a infrastructurii rutiere, program aflat in derulare. Acestor bani li se adauga sumele care provin de la bugetul central si de la bugetul propriu al judetului, astfel incat in maxim trei ani drumurile sa nu mai fie o problema. Pana in 2010 se pare ca vom avea gata si partea de autostrada Transilvania care traverseaza zona, astfel ca accesul spre si dinspre Cluj va fi mult mai facil si rapid. Pe langa problemele legate de drumuri, mai avem in vedere dezvoltarea Aeroportului International Cluj-Napoca. De 10 ani, de cand a trecut in administrarea Consiliului Judetean Cluj, aeroportul s-a dezvoltat si a crescut continuu. S-a trecut de cifra de 200 de mii de pasageri care au folosit aeroportul intr-un an si avem o prognoza de 250 de mii de pasageri in 2006, tinand cont de faptul ca peste 65% au fost pe relatiile externe, este absoluta nevoie de un nou terminal pentru pasagerii de pe cursele externe. Tot aici trebuie sa va spun si despre proiectul de construire a unui terminal cargo, traficul de marfuri indreptandu-se in ultima vreme spre caile aeriene. Mai trebuie sa va spun ca peste 10 ani, sau chiar mai repede, Filarmonica de stat Transilvania se va muta in casa noua, ca nu vom mai avea probleme cu alimentarea cu apa a zonei rurale a judetului, programul de alimentare cu apa la sate avand in vedere realizarea unui sistem in tot judetul, cu precadere in Campia Transilvana, zona deficitara din acest punct de vedere. Mai sper ca atunci judetul Cluj va beneficia de alimentare cu gaze naturale inclusiv in zona Huedinului. Daca vreti, va voi mai spune ca vom aveau un stadion nou si modern, ca locuintele nu vor mai fi o problema, programul de constructie a locuintelor fiind gandit in perspectiva, spitalele vor fi toate renovate si dotate la standarde europene, iar scolile din mediul rural vor beneficia de acelasi conditii ca si cele de la oras. Toate acestea sub rezerva asigurarii de fonduri si de la bugetul central si, mai ales, din mult asteptatele fonduri structuri structurale puse la dispozitie de Uniunea Europeana. Pentru aceasta avem un plan de instruirea a personalului din primariile de la tara in sensul scrierii de proiecte de finantare pe fonduri comunitare.

– Care sunt prioritatile de dezvoltare a judetului pe care le-ati rezolvat in 2005 sau a caror rezolvare ati initiat-o?

– In 2005 am reusit sa finalizam primele locuinte pentru tineri in cartierul ANL Cetatea Fetei din Floresti, am demarat programul de reabilitare a drumurilor judetene si am desfasurat primele doua licitatii pentru valorificarea patrimoniului Consiliului Judetean Cluj. De asemenea, am reusit atragerea celui mai mare investitor, ca si capacitate economica, din Romania, Compania Emerson. Am mai demarat procedurile de transmitere in patrimoniul judetului Cluj a unor obiective militare, stiut fiind ca armata isi modifica structura si strategia si o serie de imobile sau terenuri sunt in acest moment nefolosite, iar noi ne confruntam cu un deficit de spatii si terenuri. De asemenea, am demarat procedurile pentru amejarea parcului industrial TETAOM III, pe o suprafata de 120 de ha, fiind in trative cu investitor dispus sa investeasca aici circa 200 de milioane de euro si sa creeze 15 mii de locuri de munca.

– Ce ne puteti spune despre Zona Metropolitana Cluj?

– Zona Metropolitana Cluj este proiect gandit si dorit de Consiliul Judetean dat fiind faptul ca viitorul este unul european. Or, din experienta partenerilor nostri occidentali, am invatat ca mai toate programele se adreseaza unor populatii de peste 400