Bucurestiul risca sa devina un oras blocat rutier in 2013

Primarul general al Capitalei, Adriean Videanu, a anuntat ca anul 2013 este unul extrem de important pentru traficul rutier al Bucurestiului, deoarece o serie de proiecte de investitii in infrastructura orasului ar trebui implementate pana la aceasta data.
In caz contrar, spune edilul sef al Capitalei, municipiul Bucuresti ar putea deveni complet
blocat in ceea ce priveste transportul. Proiectele recomandate de specialistii in transport urban si incluse in raportul final al Master Planului General de Transport Urban-Bucuresti, lansat in dezbatere publica de primarul general, includ peste 160 de investitii in valoare totala de sapte miliarde de euro.

Studiul prezentat de Adriean Videanu reprezinta actualizarea Master Planului elaborat in 1998si a fost derulat in perioada februarie-noiembrie 2007, apoi revizuit pana pe 15 ianuarie 2008. In cadrul studiului au fost luate in considerare scenarii de dezvoltare ale orasului, pentru doua orizonturi de timp – 2013 si 2027-, aplicandu-se la nivelul intregii arii metropolitane a Bucurestiului, precum si la nivel national.

Capitala a fost impartita in 80 de zone si 32 pentru aria de influenta a judetului Ilfov. Proiectele recomandate in strategia de dezvoltare pentru perioada 2008 – 2013 – 2027 vizeaza
realizarea a nu mai putin de 11 proiecte pentru completarea inelului interior, dintre care urmatoarele 8 proiecte trebuie sa se faca pana in anul 2013. Este vorba despre modernizarea pasajului Piata Muncii, realizarea unui pasaj Iancului – Mihai Bravu, reconfigurarea Pietei Victoriei si a pasajului Victoriei, pasaj Basarab, pasaj subteran Grozavesti – Razoare – Calea Rahovei, strapungere Progresului- Viilor, pasaj subteran Piata Sudului, pasaj suprateran Splaiul Unirii – Soseaua Mihai Bravu.

De asemenea, cinci proiecte sunt recomandate in strategia de dezvoltare a Capitalei pentru
completarea inelului median, dintre care 4 proiecte in perioada 2008-2013. Aici se impune constructia unei legaturi intre Splaiul Dudescu – Soseaua Oltenitei, largire strada Luica si strada Tr. Magurele (intre Giurgiului si Berceni), strapungere intre strada Brasov si soseaua Alexandriei cu supratraversare la intersectia cu strada Brasov si Bd. Ghencea, largire strada Fabrica de Glucoza.

Alte 20 de proiecte prevad strapungeri si largiri de strazi, printre care: largire strazi pe
coridorul Buzesti – Berzei – Vasile Parvan – Hasdeu, modernizare si largire la 4 benzi a soselei de
centura existente, legatura Doamna Ghica- Chisinau, pasaj suprateran Doamna Ghica – Colentina. Noua proiecte vor face legatura retelei urbane cu autostrazile si drumurile nationale, dintre care cinci au ternmen de finalizare anul 2013 – legatura dintre Splaiul Dudescu – Autostrada Bucuresti – Constanta, legatura dintre Splaiul Independentei – Ciurel si Autostrada A1 Bucuresti – Pitesti, legatura Prelungirea Ghencea – Domnesti, legatura cu Bulevardul Timisoara si largire si modernizare strada Berceni – Aparatorii Patriei cu pasaj peste calea ferata.

Primarul general a mai aratat ca pana in 2013 trebuie realizate si 69 de proiecte pentru parcari subterane si supraterane, in zonele Gara de Nord, Piata Presei Libere, Piata Domenii, Piata Universitatii, Bd. Magheru. Proiectul de management al traficului, parte componenta a Master Planului general de transport, va fi terminat in lunile martie-aprilie, cand sunt luate in calcul zece proiecte de dezvoltare a locatiilor park & ride la depoul IMGB, Jilava, Baneasa, Otopeni, Pacii, Republica, Pantelimon, Pipera, Bucurestii Noi, Policolor, zece proiecte pentru imbunatatirea sigurantei circulatiei, prin introducerea virajelor la stanga numai in anumite intersectii, implementarea sistemului de audit de siguranta a circulatiei pentru toate proiectele in infrastructura rutiera, implementarea programelor de siguranta a pietonilor: marirea numarului de treceri de pietoni, calmarea traficului in zone rezidentiale, interzicerea parcarii autoturismelor in apropierea trecerilor pentru pietoni, implementarea sistemelor de ITS.

Dezvoltarea si modernizarea transportului public in Bucuresti se va putea realiza daca vor
exista zece extensii de linii existente/constructie linii noi/modernizari de metrou, pe tronsoanele 1 Mai – Laromet, Nicolae Grigorescu – linia de centura, extensie linia 4: 1 Mai Aeroport Otopeni sau linie noua Piata Victoriei – Otopeni, extensie linia 4: Gara de Nord – Gara Progresul, linie noua Dr. Taberei – Universitate – Pantelimon, linie noua Dr Taberei – Piata Unirii – Pantelimon, linie noua Soseaua Alexandriei – Colentina, linie noua (inchidere inel) Crangasi – Dristor prin zona de sud vest a orasului, extensie Industriilor – Carrefour Militari, modernizare linii 1, 2, 3 concomitent cu marirea/indesirea numarului de statii.

La capitolul de dezvoltare si modernizare a transportului public sunt propuse 6 proiecte extensie si modernizare linii tramvai, 3 proiecte extensie linii troleibuz, 4 proiecte de modernizare/imbunatatire puncte de transfer: Gara de Nord, Piata Obor, Piata Sudului, Piata Eroilor, introducerea benzilor dedicate transportului public.

Referindu-se la toate aceste proiecte, primarul a afirmat ca fiecare dintre acestea sunt in stadii avansate de realizare, avand deja elaborate studiile de specialitate, organizate licitatiile.
Adriean Videanu a insistat pe faptul ca reteaua de metrou trebuie sa devina una principala a
Capitalei, care sa preia o mare parte din trafic. In context, raportul final al master Planului de transport arata ca in urmatorii cinci ani timpul petrecut in trafic va creste in medie cu 20-43 % pentru autoturisme si taximetrie, daca nu se implementeaza nici un proiect pana in 2013. Pana in 2027, cresterea ar putea ajunge pana la 83-150%.