Un terminal multimodal, estimat la 25 de milioane de euro, ar putea fi realizat cu fonduri UE la Sebeş sau Coşlariu

Un terminal multimodal care să faciliteze preluarea transportului de marfă de pe căile de transport rutier pe cel feroviar şi invers, o investiţie estimată la peste 25 de milioane de euro, ar putea fi amenajat în judeţul Alba, la Sebeş sau Coşlariu, potrivit unui comunicat al ADR Centru remis AGERPRES.

Peste 30 de reprezentanţi ai administraţiei publice locale şi judeţene au participat joi, la Alba Iulia, la un eveniment organizat la sediul Agenţiei pentru Dezvoltare Regională (ADR) Centru, pentru prezentarea şi dezbaterea concluziilor Studiului privind amplasarea unui terminal multimodal în judeţul Alba. Reuniunea de lucru a fost condusă de directorul general al ADR Centru, Simion Creţu, avându-i ca invitaţi pe preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Alba, Ion Dumitrel, şi pe directorul Regionalei CF Braşov, Ioan Voinea, de care aparţine judeţul Alba.

Potrivit comunicatului remis AGERPRES, participanţii, între care s-au aflat şi numeroşi oameni de afaceri, au discutat modalităţile prin care acest proiect se poate concretiza într-o investiţie, în valoare totală estimată la peste 25 milioane de euro, plecând de la aspectele juridice, tehnice şi financiare incluse în studiu. Au fost dezbătute şi beneficiile acestui proiect pentru comunitatea locală, dar şi alte aspecte pe care potenţialii beneficiari şi utilizatori ai terminalului multimodal le-au adus în discuţie.

“De-a lungul timpului, ADR Centru s-a implicat în mod constant în găsirea de soluţii pentru dezvoltarea economică a Regiunii Centru, ca parte a obiectivelor şi misiunii organizaţiei noastre. În acest sens am folosit toate instrumentele care au stat la dispoziţia agenţiilor de dezvoltare regională, prin programe europene şi naţionale, pentru a valorifica, în parteneriat cu administraţiile locale, oportunităţi de dezvoltare a unor proiecte de investiţie importante pentru Regiunea Centru. În urmă cu doi ani, Consiliul pentru Dezvoltare Regională Centru, organismul deliberativ al regiunii, a aprobat în şedinţa din septembrie 2017, trei proiecte de investiţii prioritare pentru regiune, care vizează dezvoltarea de terminale intermodale în Regiunea Centru, precum şi începerea demersurilor pentru introducerea acestor proiecte în Masterplanul de Transport al României”, se arată în comunicat.

Potrivit preşedintelui CJ, Ion Dumitrel, judeţul Alba a ajuns printre primele 10 din ţară în ceea ce priveşte valoarea PIB raportată la numărul de locuitori, pe un loc mai bun după valoarea exporturilor, iar după cea a investiţiilor străine directe raportată la numărul de locuitori, pe locul 11 la nivel naţional.

“Noi susţinem dezvoltarea infrastructurii locale, investim în reţelele de transport şi de alimentare cu apă potabilă, am realizat reabilitarea mai multor artere judeţene, care fac legătura cu reţeaua naţională de transport şi, prin această investiţie s-ar putea realiza o platformă unică în această parte a României, prin care să asigurăm fluenţa transporturilor de marfă către vestul Europei”, a declarat Ion Dumitrel.

ADR Centru menţionează că, ţinând cont de interesul administraţiilor publice judeţene şi locale, dar şi al agenţilor economici pentru dezvoltarea transportului multimodal, care să faciliteze preluarea transportului de marfă de pe căile de transport rutier pe cel feroviar şi invers, cu beneficii importante asupra dezvoltării regiunii, atât din punct de vedere economic, cât şi de mediu, a realizat un studiu de prefezabilitate pentru dezvoltarea unui terminal intermodal în judeţul Alba. Acest studiu a identificat existenţa mai multor posibile locaţii pentru amplasarea acestui terminal multimodal, motiv pentru care întâlnirea de lucru de la Alba Iulia a avut un caracter de prezentare, oferind şi o posibilitate de analiză a concluziilor acestui studiu.

Obiectivul studiului a fost de a găsi amplasamentul cel mai potrivit pentru realizarea unui nod intermodal de transport, care sa deservească agenţii economici din judeţul Alba, în zona Alba-Iulia – Sebeş, având în vedere interesul autorităţilor locale şi al agenţilor economici cu pondere însemnată a activităţii de export, de a utiliza sistemul feroviar ca alternativa mai economică şi rapidă pentru transportul de marfă, precizează sursa citată. Studiul de prefezabilitate a fost realizat în primul semestru al acestui an, iar în cadrul discuţiilor a fost analizată recomandarea amplasamentelor optime pentru realizarea investiţiei, având în vedere mai multe de criterii de evaluare.

“Participanţii la reuniunea de lucru de la Alba Iulia au discutat despre dimensionarea investiţiei, în funcţie de datele tehnice privind capacitatea terminalului, adică în corelare cu cantitatea de marfă prognozată a fi transportată, costurile de operare şi veniturile estimate. Pentru fiecare din cele două locaţii recomandate de specialiştii care au realizat studiul – respectiv Sebeş şi Coşlariu – au fost prezentate avantajele şi criteriile care au stat la baza propunerii lor, fiind analizate şi potenţialele surse de finanţare, accesibile pentru demararea investiţiei. În recomandarea unui număr limitat de scenarii s-au avut în vedere mai multe criterii de evaluare, respectiv posibilităţile de dezvoltare ulterioară, valoarea de investiţie, existenţa surselor de finanţare, costurile de operare şi capacităţile de operare (în tone marfă), existenţa terenului în rezerva, fără a fi necesare exproprieri, existenţa infrastructurii rutiere şi a unei infrastructuri feroviare corespunzătoare. Din informaţiile cuprinse în studiul de piaţă realizat ca parte a SPF, la care au participat agenţii economici din judeţul Alba, a rezultat că totalul cantităţilor transportate cu trenul la data elaborării studiului a fost de 2.081.400 tone/an, iar totalul cantităţilor transportate prin mijloace auto a fost de 1.713.796 tone/an”, se mai menţionează în comunicatul ADR Centru.

Directorul general al ADR Centru, Simion Creţu, a afirmat că, împreună cu companiile interesate şi administraţia locală şi judeţeană, s-au analizat, în cadrul întâlnirii, acţiunile necesare a fi întreprinse pentru a continua demersurile pentru includerea investiţiei în Masterplanul General de Transport al României, discutând şi despre posibilităţile de formare a parteneriatului dintre autorităţile publice care îşi vor asuma implementarea investiţiei şi despre găsirea surselor de finanţare din fonduri publice sau private pentru acest proiect.

“Din documentele iniţiale avem o estimare a costurilor necesare pentru realizarea investiţiei, care diferă pentru cele două amplasamente analizate, ajungând la peste 110 milioane lei, fără TVA, pentru varianta Sebeş, iar veniturile preconizate din exploatarea terminalului ar putea depăşi 740.000 lei, lunar”, a mai precizat Simion Creţu. AGERPRES