Adrian Videanu:

Bucurestiul risca sa piarda un credit in valoare de 600-800 milioane de euro, destinat construirii liniei de metrou Piata Victoriei – Aeroportul “Henry Coanda”, daca Ministerul Transporturilor nu accepta sa colaboreze cu Primaria Capitalei pentru elaborarea contractului de finantare, a declarat primarul general Adriean Videanu.
El a spus ca finantarea este acordata Romaniei de Guvernul Japoniei, in baza unui master plan de transport urban elaborat de Japan International Cooperation Agency in anul 1999 si aprobat de consilierii municipali in toamna anului 2000. Finantarea ar acoperi 80% din valoarea totala a proiectului, de 1,2 miliarde euro.

“Daca banca guvernului japonez constata ca exista diverse divergente pe marginea proiectului, riscam sa pierdem banii, pentru ca, in luna martie, banca isi incheie exercitiul financiar si nu prinde aceasta suma in calculele sale”, a mai spus Videanu. Edilul-sef a precizat ca este ultima sansa pentru Romania de a obtine un credit din partea unui
stat din afara Uniunii Europene, deoarece, dupa aderare, tara noastra nu mai poate accesa fonduri de la state care nu fac parte din Comunitatea Europeana.

“Este primul credit pe care Guvernul Japoniei il da unui stat pentru un proiect ce depaseste 300 milioane euro. Este un credit foarte avantajos, deoarece are o perioada de gratie de 15 ani, o perioada de rambursare de 40 de ani si o dobanda anuala de 0,65%, extrem de mica”, a precizat primarul general.

Consilierii municipali au aprobat, luna trecuta, documentatia tehnico-economica pentru proiectul de extindere a liniei de metrou in Bucuresti, conform caruia se va lega Piata Victoriei de Aeroportul International ”Henri Coanda” Bucuresti-Otopeni, aceasta fiind o solutie viabila pentru descongestionarea traficului in oras pe termen mediu si lung.

Conform documentatiei proiectului, municipalitatea sustine ca dezvoltarea “in ritm accelerat” a zonei de nord a Capitalei, cresterea masiva a numarului locuitorilor din aceasta zona, dezvoltarea serviciilor si comertului, precum si cresterea accentuata a utilizatorilor transportului aerian prin aeroporturile Baneasa si Otopeni au impus de urgenta solutionarea transportului public in zona. Conform documentatiei tehnico-economice aferente proiectului de executie, linia de metrou va avea 19 statii si o lungime de exploatare de 15,3 km. Traseul va porni de la Statia Piata Victoriei 3, statie de capat si, in acelasi timp, de corespondenta cu statiile de metrou existente Victoriei 1 si 2, de unde va urma Bulevardul Ion Mihalache, pana la Parcul Copilului, dupa care traseele tunelelor se vor inscrie pe strazile Aviatori Popisteanu si Locotenent Fuica Vasile. Prin subtraversarea capatului
Cartierului Domenii, linia se inscrie pe Bulevardul Expozitiei si Piata Presei Libere. Traseul propus in continuare va urmari Soseaua Bucuresti-Ploiesti. Astfel, intre Piata Presei
Libere si Fantana Miorita sub carosabil, intre Fantana Miorita, Gara Baneasa si Pod Baneasa traseul se va inscrie in partea stanga-dreapta iesirii din oras, subtraversand Lacul Baneasa in amonte si aval. Intre Podul Baneasa si Bulevardul Aeroportului, traseul va trece pe sub carosabil din stanga in dreapta sensului de iesire din oras, paralel cu viitorul pasaj rutier din dreptul Bulevardului Aeroportului.

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat, pentru Rompres, ca CFR SA va face un studiu pentru completarea liniei de cale ferata, care sa uneasca Gara de Nord si Aeroportul Otopeni, ceea ce reprezinta o varianta mai ieftina si mai usor de realizat decat o linie de metrou. In afara liniei Piata Victoriei – Gara de Nord, Metrorex pregateste lucrarile pentru construirea unei magistrale de metrou care sa faca legatura intre Drumul Taberei, Universitate si Gara Obor din Estul Capitalei. Lucrarile vor incepe pe tronsonul Universitate – Drumul Taberei, costurile in acest caz fiind de 500 milioane euro. Lucrarile ar urma sa dureze cinci ani. De asemenea, se executa lucrari pentru extinderea Magistralei IV, in zona 1 Mai – Laromet si la linia Nicolae Grigorescu – Linia de Centura, care va fi gata in 2008.

Reprezentantii Ministerului Transporturilor, in schimb, sunt de parere ca investitia Primariei pentru realizarea liniei de metrou ce va lega Piata Victoriei de Otopeni este ilegala, atat timp cat societatea Metrorex se afla in subordinea ministerului si nu a municipalitatii. Ministerul Transporturilor, prin CFR SA, sustine ideea unei linii de cale ferata care sa lege
Gara de Nord de Aeroportul Otopeni. “Este mai usor de realizat si va fi in concordanta cu un alt studiu pe are il vom face pentru un inel feroviar in jurul Bucurestiului. Este ilegal ca primarul Videanu sa faca investitii in proiecte faraonice, care nu sunt de competenta sa”, a afirmat ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, referindu-se la acest proiect.