Adrian Ţuţuianu: Multe dintre neîmplinirile noastre ca stat sunt cauzate de nivelul redus de pregătire din administraţia publică

Vicepreşedintele Senatului, Adrian Ţuţuianu, a declarat că trebuie abordată foarte serios problema pregătirii personalului din administraţia publică, “pentru că altfel România nu are nicio şansă”. Ţuţuianu a arătat că foarte multe dintre “neîmplinirile noastre ca stat” au fost cauzate de nivelul redus de pregătire din administraţia publică.

“Foarte multe dintre neîmplinirile noastre de astăzi ca stat se datorează nivelului redus de pregătire din administraţia publică centrală şi locală. Foarte multe chestiuni de genul ‘Mi-e frică să fac asta’, de fapt ascund o problemă, o carenţă de pregătire profesională (…). Un funcţionar public, pe lângă pregătire profesională, trebuie să aibă şi onestitate şi mai cred că un funcţionar public de calitate trebuie să aibă ataşament faţă de instituţie şi faţă de statul român. Din păcate, lucrurile astea au fost uitate şi funcţionarii publici din România ţin minte doar chestiunea cu stabilitatea pe funcţii (…). Cred că trebuie să abordăm foarte serios problema pregătirii oamenilor din administraţia publică, pentru că altfel România nu are nicio şansă”, a declarat Ţuţuianu, cu prilejul participării sale la festivitatea de deschidere a programului de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici.

În opinia sa, ordonanţa Guvernului prin care s-a înfiinţat Institutul Naţional de Administraţie (INA) a fost o decizie corectă. “După 1990 avem peste tot secţii sau facultăţi de administraţie publică, avem facultăţi de drept, dar opinia mea, şi nu vreau să supăr pe nimeni, este că nivelul de pregătire al funcţionarilor publici în multe situaţii este departe de cel pe care-l cere viaţa astăzi şi de aceea eu cred că în 2001, când s-a adoptat ordonanţa Guvernului prin care s-a înfiinţat Institutul Naţional de Administraţie, s-a luat o decizie corectă. Decizia incorectă a fost în 2009, când s-a desfiinţat acest institut şi a devenit o direcţie de specialitate în cadrul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, de aceea eu cred că reînfiinţarea acestui institut este un lucru foarte bun, că pregătirea corespunzătoare a funcţionarilor publici este foarte importantă şi că fără o resursă umană de calitate nu vom putea să avem niciodată o administraţie publică care să răspundă provocărilor actuale”, a spus Ţuţuianu.

El este de părere că schimbările tehnologice îşi vor pune amprenta asupra administraţiei publice. “Probabil că multe lucruri pe care astăzi le considerăm normale, cum ar fi ghişeul de taxe şi impozite sau, ştiu eu, dosarul aşa mare cu care te duci să-ţi iei o autorizaţie de construcţie, vor dispărea. Ele vor deveni ghişee virtuale, vom avea cu totul altă administraţie”, a adăugat Ţuţuianu.

Ambasadoarea Franţei la Bucureşti, Michele Ramis, a menţionat că ţara sa a susţinut implementarea de programe de cooperare pentru formarea funcţionarilor români înainte de aderarea României la UE. Ea a spus că în fiecare an funcţionari români se formează în Franţa. Ea a afirmat că relaţia dintre România şi Franţa este cu atât mai fructuoasă cu cât se înscrie în urmărirea construirii unei Europe mai puternice.

Ambasadoarea Franţei la Bucureşti a spus că profesionalizarea funcţiei publice nu înseamnă numai formarea unor buni specialişti în buget, pieţe publice sau resurse umane şi a afirmat că peste tot în UE trebuie pregătiţi înalţii funcţionari pentru a integra mai bine problemele europene.

Admiterea la programul de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici s-a realizat prin concurs naţional, fiind înmatriculaţi 100 de cursanţi, preciza Ministerul Dezvoltării Regionale. AGERPRES